Csillag születik

Pontosabban csillagok születtek. A napokban a filmtörténet három nagy alakjának születésnapját ünnepeltük – Perkins, Tarkovszkij, Greenaway.

kgy
2012. 04. 06. 18:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Peter Greenaway

Meghalt a mozi – fogalmazott a csütörtökön 70 éves Peter Greenaway nem egyszer, ahogy az a mellékelt 2007-es bejátszásban is látható. Mi azonban most felidézzük a rendező valóban emlékezetes filmes pillanatait, mert a mozi tagadása ellenére a brit mozgókép fenegyereke letett egy s mást az asztalra. Munkássága során afféle enciklopédistaként igyekezett rendszereket kreálni a filmtörténetben. Az eredetileg festőnek készült művész már kiállításokat is tartott, amikor mégis a filmet választotta – a legenda szerint a svéd Ingmar Bergman A hetedik pecsét című filmjének megtekintése után. Gondosan járta végig a filmkészítés szamárlétráját, rövidfilmjei rendszerező gondolkodásmódját tükrözik (Ablakok, H, mint ház, Öt képeslap fővárosokból).


Első nagyjátékfilmje, A rajzoló szerződése komoly kritikai visszhangot kapott, s már ebben a filmben is megjelennek visszatérő témakörei, a szexualitás és a halál. Továbbra is készít kísérleti és dokumentumfilmeket, illetve a nyolcvanas években a Z és két nulla, valamint Az építész hasa című formalista filmekkel vétette észre magát. A Számokba fojtva (1988) Cannes-ban kritikai és közönségsikert ért el, a szakmai csúcsra pedig A szakács, a tolvaj, a felesége és a szeretője című filmmel jutott. A színpadon játszódó, formalista mozi tele van remek képi szimbólumokkal, a szereposztásban pedig Michael Gambon, Helen Mirren és Tim Roth brillírozik. 1991-ben forgatta Shakespeare Vihar című drámájából a Prospero könyveit Sir John Gielguddal a címszerepben. A bravúros képi megvalósítás mellett a film idézetekkel és utalásokkal teli, s filozófiai mélységig hatol. A megosztó film azonban korán sem kapott akkora visszhangot, mint A maconi gyermek, amelyben egy szentnek vélt gyereket áldoz fel kapzsi lánya, s büntetésül a közösség szexuális rabszolgájává válik. Érzelmileg hasonlóan túlfűtött az 1996-os Párnakönyv, amely egy Hongkongban élő japán manöken sajátságos szerelmi életét dolgozta fel, a hasonlóképpen szexualitásról, nemiségről szóló 8 és ½ nővel (1999) pedig Fellini klasszikusa előtt adózik.

A maconi gyermek – teljes film:


A részben Magyarországon is forgatott Tulse Luper bőröndjei című trilógiája innovatív filmes eszközökkel a múlt századot mint az urán századát mutatta be. Ezekkel a filmekkel egyértelműen elmozdult a hagyományos filmkészítéstől, az eleddig utolsó, moziban is vetített filmje, az Éjjeli őrjárat pedig egy barokkról szóló neobarokk – Rembrandt egyik leghíresebb alkotásának elkészültét feldolgozó – film, amelyben a néző egy háromdimenziós Rembrandt-képben érezheti magát, a rendező bravúrosan játszik a fényekkel, sokértelmű művének megfejtését ezúttal is a nézőre bízza. A most 70 éves rendező új mozifilmjét, a Goltzius and the Pelican Companyt idén mutatják be, s valószínűleg egy nagy fesztivál programjában tartják majd a világpremierjét. Ha más miatt nem, a jeles évforduló miatt mindenképpen.

Andrej Tarkovszkij

Április 4-én lett volna 80 éves Andrej Tarkovszkij, az orosz újhullám legkiemelkedőbb képviselője, aki korának egyik klasszikus szerzői filmeseként vált világhírűvé. Legfőbb érdeklődési körébe a létkérdések, az ikonográfia keresztényi értelmezései tartoztak a filmen. Tarkovszkij valósággal berobbant a filmes köztudatba bemutatkozó alkotásával, az Iván gyermekkorával, amely Velencében rögvest megnyerte az Arany Oroszlánt. Volt kitől ellesnie a filmkészítés csínját-bínját, előző évben Mihail Romm osztályában fejezte be a rendező szakot, s ő adta át neki Vlagyimir Bogomolov Iván című kisregényének filmre adaptálását. Az elkészült mozival új fejezet kezdődött az orosz filmben, amely a nemzetközi trendeknek megfelelően szakított a múltbeli filmkészítéssel (a sematikus szovjet programfilmek világával), s a kisember szemszögéből ábrázolta a háborút és a hősiességet.


A rögvest az érdeklődés középpontjába került Tarkovszkij hosszú munka után fejezte be monumentális moziját, az Andrej Rubljovot, az ikonfestő életén keresztül a létkérdésekről merengő mozit. Az 1966-ban elkészült filmet a politikai rendszer betiltotta, s csak 1969-ben mutatták be Cannes-ban, ahol a nemzetközi kritikusok FIPRESCI-díját is elnyerte, dacára annak, hogy a vetítést a fesztivál utolsó napján hajnali négyre tették, ezzel próbálva megakadályozni esetleges díjazását. Következő filmtémájára, a Solarisra hosszas keresgélés után talált rá. Stanislaw Lem adaptációja ugyan sci-fi, ám sokkal inkább a szerzői filmes Tarkovszkij univerzális bölcseleti és erkölcsfilozófiai kérdései állnak a középpontjában. Cannes-ban a zsűri nagydíjával és FIPRESCI-díjjal ismerték el munkáját.



1974-ben készítette el az önéletrajzi ihletésű Tükröt, amely az egyik legeredetibb orosz filmnek nevezhető, ám a szovjet pártvezetést ez sem hatotta meg, és az Andrej Rubljovhoz hasonlóan tiltólistára tette. Így hiába volt teljesen rendhagyó a dramaturgiája, azzal csak 1978 után ismerkedhetett meg a világ. A notórius másképp gondolkodó direktor ezután Arkagyij és Borisz Sztrugackij kisregényének megfilmesítésébe fogott. A Stalker (Sztalker) első változata 1978-ban megsemmisült (egy laboratóriumi elektromos hiba után elégett a film negatívja), így a rendezőnek szívinfarktusa után újra kellett azt forgatnia. A filozofikus mű az önálló erkölcsi lény példázata. Tarkovszkij 1983-ban Olaszországban forgatta le a Nosztalgiát, majd úgy döntött, marad Nyugaton, s nem tért vissza a Szovjetunióba. Utolsó filmje az Áldozathozatal (1986) volt, amelyben cannes-i bemutatójára előrehaladott betegsége miatt már nem tudott elmenni, s még ugyanebben az évben meghalt tüdőrákban. Nálunk is vetítették a tévében az Úton (1983) című dokumentumfilmjét, amelyben Tonino Guerra forgatókönyvíróval keresnek forgatási helyszínt Olaszországban, s közben a rendező afféle életrajzi moziként beszél munkásságáról, céljairól, s ebből ismerheti meg leginkább a néző az igazi Andrej Tarkovszkijt.

Úton – teljes film:



Anthony Perkins

Tarkovszkijjal pontosan egy napon született Anthony Perkins, aki kivételes tehetsége ellenére örökre bennragadt a Norman Bates skatulyában. Pedig az 1932-ben született amerikai színészt Hollywood nem különösebben vonzotta, inkább a Broadwayn színészkedett, ahol Peter Shaffer Equus című darabjában először a fiút játszotta, idővel Richard Burtontől ő vette át a pszichiáter szerepét. Bár a színészet érdekelte, énekesi karrierre is esélye volt, 1957-ben egy kislemeze felkerült a slágerlistára is. Néhány tévés szárnypróbálgatás után első mozifilm szerepéért viszont máris Oscarra jelölték, 1957-ben, William Wyler Szemben az erőszakkal című filmjéért, s ez végleg eldöntötte pályáját. Még ugyanebben az évben a Legígéretesebb kezdőnek járó Golden Globe-ot is kapott, megosztva Paul Newmannel és John Kerr-rel. Az 1960-as, legendás Psychóig szerepelt többek között a Vágy a szilfák alatt és A seriff jelvénye című mozikban is, így már jól csengő nevű sztárként játszotta el Alfred Hitchcock mozijában Norman Bates szerepét.

Hitchcock mesterművében valószínűtlen alakítással borzolta a kedélyeket, amelyért példátlan módon máris kapott egy csillagot a hollywoodi Hírességek Sétányán. Ezt követően Cannes-ban elnyerte a legjobb színész díját az Ismeri ön Brahmsot? szerepéért. Játszott nagy példaképe, Orson Welles A per című filmjében – akiről szeretett volna egy könyvet is írni, de nem mert, nehogy megbántsa a nagy idolt –, s feltűnt A 22-es csapdájában, valamint a Gyilkosság az Orient expresszen ensemble szereposztásában. Több mint húsz évvel a klasszikus Psycho után készült el annak folytatása (1983), amelyet eredetileg tévéfilmnek szántak, s csak azután került mozikba, hogy Perkins újra vállalta Bates karakterét. Ám hiába rendezte a Hitchcock-diák Richard Franklin a második részt, mind anyagilag, mind minőségben messze elmaradt az eredeti sikerétől és színvonalától. Kérdés, hogy Perkins miért adta be a derekát, de a döntésben feltehetőleg szerepe volt, hogy a nyolcvanas évekre szép csendben eltűnt Hollywood élvonalából, s többnyire tévében szerepelt. 1986-ban aztán a harmadik részben is játszott, amelyet egyúttal maga is rendezett. A Psycho 4: Ahogyan kezdődött pedig csendes tévébemutatóként végezte, s beleszürkült a színész életművébe. Perkins 1992-ben hatvan évesen AIDS-ben hunyt el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.