Így fest Kodály alternatív dresszben

Szimler Bálint és Rév Marcell zenés rövidfilmjei szembemennek a kereskedelmi fősodorral, mégis elképesztő sikeresek. Kodály Method projekt, avagy tényleg feltámasztható-e a videoklip műfaj?

Tölgyesi Gábor
2012. 04. 12. 12:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen jól sikerült a filmművészeti egyetemen Szimler Bálint harmadéves vizsgafilmje: a 37 perces, fekete-fehérben forgatott Itt vagyok 2010-ben elnyerte a Magyar Filmszemle legjobb rövidfilm díját. Hivatalos versenyben volt a 63. Cannes-i Filmfesztiválon, jelölték az Európai Filmakadémia legjobb rövidfilmjének díjára is.

Szimler ennek a filmnek az operatőrével, Rév Marcellel, valamint Muhi András Pires producerrel 2011 novemberében Kodály Method néven új zenés rövidfilmek készítésébe fogott bele, tudatosan kerülve a kommersz klipek vizuális világát: a fikciót, a megkoreografált jelenteteket dokumentarista pillanatokkal, spontán elemekkel fűszerezik, személyesebb megszólal(tat)ással, rövidfilmes dramaturgiával. Az alkotók tíz klipet készítettek, a szerencsés kiválasztottak a Petőfi Rádió (régi-új) kedvencei: például Zagar, az Erik Sumo Band, a Volkova Sisters, az Akkezdet Phiai, Peter Bjorn and John és a Les Hurlements d’Léo.


A netre feltöltött methodos videókra eddig mintegy százötvenezerszer kattintottak, ami a múlt évben, a magyar játékfilmek negatív nézettségi rekordja idején ritka filmes sikerként is értékelhető. Bár nem Szimler az első és egyetlen magyar filmrendező, aki videoklipet készít, a kereskedelmi zenék (és klipek) fősodrával szemben úszni underground dresszben azért mérhető teljesítmény.

A klipek az ismerősök, a barátok és a profi filmes világ önkéntes segítségével készültek, a legújabb pedig egy kávés cég pályázati támogatásával. Utóbbi kisfilm a Keleti Blokk nevű − több tucat próbatermet, műtermet és hangstúdiót magában foglaló − összművészeti központban forgott, mintegy hatvan olyan zenész közreműködésével, akik korábban még nem zenéltek így együtt. A dalválasztás is sajátos: a Velvet Underground All Tomorrow’s Parties című számát adják elő, a felvételen többek között Németh Juci ( Nemjuci), Berger Dalma (Volkova Sisters), Egyedi Péter (Óriás) és Szabados Gergely (Spacesh!t) szerepel.


A methodosok tervezik, hogy a videóban szereplő előadókkal háromhavonta egy-egy közös bulit tartanak: az első ilyen koncertre januárban csaknem ezren voltak kíváncsiak. A Kodály Method szervezésében legközelebb április 27-én a blokkos zenekarok a Merlinben lépnek fel. A methodos klipeket a 19. Titanic filmfesztivál is bemutatja pénteken a Toldi moziban.

A sikersztori margójára azért kívánkozik egy zárójeles mondat az „audiovizuális projekt” átverős nevéről: a Kodály-módszerhez – amely szerint pedagógusi segítséggel a zenei hallás már az óvodáskortól fejleszthető – valójában semmi köze a Kodály Methodnak. A névválasztást az alkotók azzal magyarázzák, hogy zenei gyűjteményük készítésével Kodály misszióját folytatják. Meglehetősen billegő lábakon álló indoklás; a gramofonos népzenegyűjtést még Vikár Béla kezdte meg 1896-ban, ő volt ezen a téren az első. Kodály Zoltán mellett Bartók Béla, Sebestyén Gyula, Garay Ákos, Molnár Antal és Lajtha László is neves népzenegyűjtő volt – a gyűjtés nem Kodály sajátja, akire a lemezgyűjtők, torrentezők körében sem szokás hivatkozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.