Itt a Titanic: magányosok és megtörtek a Hullámtörők-díjért

Hét film versenyez a pénteken kezdődő és április 21-ig tartó 19. Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb alkotásnak járó Hullámtörők-díjért.

Son
2012. 04. 12. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Majdnem negyven egész estés film, hét dokumentumfilm, nyolc zenei doksi és hat kisfilm szerepel a 19. Titanic Filmfesztivál programjában. A pesti mustra most pénteken indul: az első nyilvános vetítés, a Toldi moziban futó Kodály Methodra este fél hatkor ingyen válthatnak jegyet a mozifalók.

A verseny szekcióban brazil, francia, svéd, amerikai, norvég, szerb, valamint egy német–osztrák alkotást válogattak be. Vízer Balázs, a fesztivál programkoordinátora szerint a Hullámtörők-díjra esélyes művek a világ filmtermésének legújabb, eddig csak kevés helyen bemutatott darabjai. A hét film egyike sem a habkönnyűek közül való.



Jamie Heinrich amerikai rendező Hol volt, hol nem című, pár ezer dollárból készített filmje egy lecsúszott celebről szól, akinek a mellőzöttség mellett azzal is meg kell küzdeni, hogy van egy fia. A brazil–japán, Mocskos szívek című történelmi drámája – Vincente Amorim munkája – a II. világháború idején játszódik: egy Brazíliában élő japán kolónia szembesül azzal, hogy honfitársaik elvesztették a háborút. A rotterdami fesztiválról érkezik a szerb Klip, amely a fiatalkorúak sivár, kilátástalan életével foglalkozik: Jasna egy szerb kisvárosban tengődik, édesapja halálos beteg, anyja depresszióban szenved. A lány élete kizárólag a szex és a drog körül forog.



A fal
a Berlinale egyik nagy sikere volt. Julian Roman Pölsler filmje egy hegyi vadászházban játszódik, a főszereplő váratlan magányában ráébred, hogy a világtól egy láthatatlan üvegfal választja el, kilátástalan harc kezdődik a túlélésért egy macska, egy kutya és egy tehén társaságában. Az osztrák Marlen Haushofer kalusztrofób sikerregényének fantasztikus adaptációja. A francia Nana is egy magára maradó ember drámáját mutatja be. De a főhős itt egy négy és fél éves kisgyerek.



A svéd Ruben Östlund Play című alkotása társadalmi, faji sztereotípiákat feszeget: a fekete kamaszok tartják sakkban a náluk tehetősebb svéd gyerekeket. A film amúgy egy Göteborgban megtörtént eset alapján készült.
Megtévesztő ugyan a cím, de Joachim Trier második rendezése, az Oslo, augusztus nem a tavalyi brutális Breivik-féle mészárlás eseményeit dolgozza fel. A film egy drogrehabilitációs intézetből szabadult srácról szól, akinek szembesülnie kell a múltjával, tetteivel.

A filmekből a háromtagú nemzetközi zsűri – Kocsis Ágnes rendező, Muhi András producer és Stefan Laudyn, a Varsói Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója – választja ki a legjobbat, de, ahogy az lenni szokott, a közönség idén is kiválaszthatja a maga kedvencét. A fesztiválnak az Uránia, a Toldi, a KINO, az Örökmozgó mozikban, illetve új helyszínként az A38 Hajó ad otthont. Utóbbin kizárólag a zenés doksik futnak majd eredeti nyelven, tolmács nélkül.

Kedvcsinálónak pedig addig is a fesztiválszpot:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.