Jézus Krisztus a mozikban

Krisztus mindig is népszerű és visszatérő szereplője volt a filmtörténetnek. Áttekintjük a mozgókép legismertebb és legjobb Jézus-filmjeit.

kgy
2012. 04. 07. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Királyok királya (1927)

A legendás Cecil B. DeMille Krisztus-filmje a némafilmkorszak egyik emblematikus darabja, amely Jézus utolsó heteit dolgozza fel a keresztre feszítésig. A fekete-fehér némafilm bevezető és utolsó jelenete – a feltámadás – színesben forgott, a fokozott dramaturgiai hatás kedvéért. A forradalmi Technicolor eljárás csak a harmincas években kezdett elterjedni, Disney rajzfilmjei után pedig csak az évtized végén használták rendszeresen játékfilmben. A filmben a feltámadást követően Jézus az apostolokhoz megy, s közli velük, hogy hirdessék a tanait. A szimbolikus lezárásban Krisztus távozik hívei köréből, majd a záróképben egy modern városra montírozzák rá, s a felirat így hangzik: „Mindig veletek vagyok.” A majd háromórás filmben a képközi feliratok szó szerinti idézetek a Bibliából, a kép jobb alsó sarkában a pontos passzusmegjelöléssel. A Királyok királya a filmtörténet egyik legjobb és legőszintébb Jézus-filmje.


Királyok Királya (1961)

Nicholas Ray monumentális Jézus-filmje a teljes Krisztus-történetet meséli el a születéstől a megfeszítésen át a feltámadásig. Ray mozija abban különbözik a legtöbb feldolgozástól, hogy benne sokkal hangsúlyosabb a római birodalom szerepe, illetve Júdás barátjaként jelentősebbé válik Barabás karaktere. A film meglehetős alapossággal igyekszik megemlíteni valamennyi ismertebb bibliai referenciát az Újszövetségből. Az epikus hollywoodi mozihoz remek kiegészítést ad a magyar Rózsa Miklós monumentális zenéje. Az eredeti narrációban Orson Welles hallható, akinek Ray Bradbury írta a szövegeit. Jézus szerepét felajánlották Richard Burtonnak is, a moziplakát pedig erősen emlékeztet a nagysikerű 1959-es Ben Hurra, ami a gyártó MGM azon törekvéseit mutatja, hogy ismét egy nagy bevételű, Oscar-díjas darabnak szánták alkotásukat. A korban negatív kritikákat kapott a Királyok Királya, amely idővel vált elismert és a kritikusok által is dicsért darabbá.


Máté evangéliuma

Kétségtelenül a legjobb, Krisztusról készült filmet rendezte meg Pier Paolo Pasolini 1964-ben a Máté evangéliumával, amely a születéstől a feltámadásig meséli el Jézus történetét. Amikor Pasolini hozzáfogott a rendezéshez, már egy megosztó rendező volt, így a hívők rettegve várták, milyen feldolgozást készít. A kritikusokra rácáfolva Pasolini remek adaptációval állt elő, a fekete-fehér film Máté szent szövegeire épít szöveghűen, s a képek erejében bízik. A rendező először forradalmi Krisztus-filmet szeretett volna készíteni, ezért Jézus szerepére Jack Kerouacot vagy Allen Ginsberget akarta felkérni, majd mégis archaizáló stílusban készítette el alkotását, s főképp amatőr színészekkel dolgozott. A direktor rengeteget tömörített, hogy a játékidőn belül eljusson a kezdettől a végig, s filmjében igen keveset beszélnek. József és Mária nem is szólal meg (tekintetükkel vannak jelen), de a tanítványok is szűkszavúak. Pasolini főképp az arcokra épít, ezért választott amatőröket, s előszeretettel emeli ki gesztusaikat premier plánokkal. A film Velencében két díjat nyert és három Oscarra is jelölték (zene, jelmez és díszlet kategóriákban, utóbbi kettőnél a fekete-fehér filmek között, mert volt még ilyen kategóriai megkülönböztetés).



Jézus Krisztus szupersztár

Andrew Lloyd Webber és Tim Rice rockoperájának moziváltozatát 1973-ban Norman Jewison készítette el. A film Jézus és Júdás kapcsolatára koncentrál, és egy héttel a keresztre feszítés előtt játszódik. A musical eleve fiktív történeti keretet kap, mert színészek érkeznek meg a film elején egy busszal, hogy eljátsszák a rockoperát, majd a film végén – a Júdást játszó színész kivételével – távoznak a helyszínről. A filmet Izraelben, sivatagos területen forgatták. A zenét utóbb Oscarra, a Jézust és Júdást játszó Ted Neeley-t és Carl Andersont pedig kétszeresen Golden Globe-ra jelölték.


A Názáreti Jézus

Franco Zeffirelli monumentális vállalkozása a legteljesebb Krisztus-feldolgozások egyike vásznon, s az olasz rendező bölcsen tévére is elkészítette monumentális Jézus-történetét, amely a teljes életutat öleli fel. Magyarországon négy részben sugározták a filmet, benne igazi sztárkavalkád látható: Anne Bancroft, Anthony Quinn, Laurence Olivier, James Earl Jones, Michael York, Christopher Plummer, Ernest Borgnine – csak néhány a nagy nevek közül. És akkor képzeljük el, milyen lett volna az a változat, amelyben a tervek szerint Al Pacino és Dustin Hoffmann alakította volna Krisztust és Júdást! A filmet a római katolikus Zeffirelli egy VI. Pál pápával történt találkozása után a szentatya kérésére készítette el, s a Vatikánnal a forgatás alatt is konzultált a hitelesség érdekében.


A passió

Mel Gibson Krisztus-filmje az utolsó moziváltozat ez idáig, amelyben James Caviezel formálja meg Jézust, s életének utolsó 12 órája elevenedik meg a vásznon, teljes naturalizmussal. Főképp utóbbi miatt vált heves viták tárgyává a film, amely olyan mértékig mutatja meg a bemutathatatlant, hogy az a hívők szerint teljesen szükségtelen volt. Hiszen Krisztus szenvedéseinek egyik lényeges motívuma, hogy azt az ember a saját maga képzeletében fogalmazza meg, s emiatt nincs szükség annak képi ábrázolására. Ráadásul ezek a jelenetek vetekednek sok horrorfilm vizualitásával is, s számos fórum szerint ezzel az eredeti jelentés elvész. A passió a megosztottság ellenére hatalmas kasszasiker lett világszerte, s minden idők legnagyobb bevételt elért nem angol nyelvű filmjévé vált. A rendező a hitelesség kedvéért arámi és latin nyelven forgatta le filmjét, amely a feltámadás szimbolikus képsoraival zárul.

A teljes film:


Megosztó Jézus-filmek

Brian élete

Elkészültekor több helyen betiltották, az alkotókat blaszfémiával vádolták meg, s azonnal kifejezetten megosztóvá vált, hogy a Monthy Python humortársulat Jézus történetét használta fel humorkeretnek. Az évek során a Brian élete a vígjátékok között emelkedett filmtörténeti magasságokba, s a szabad történetmondást politikai és társadalmi szatirikusságra használták fel az alkotók. Valamennyien tagadták, hogy az emberek hitét akarták volna lerombolni, s kiemelték, hogy mennyire igyekeztek tájékozódni a kor történelméről. Egy későbbi interjúban a Pythonok sem voltak teljesen egységesek a filmet illetően, az eretnekségből és a tanok félreértelmezéséből fakadó humort illetően. Azt azonban leszögezték, hogy nem a hitet parodizálták ki, csak egy dogmatikus témához nyúltak szokatlan előadásmódban.


Krisztus utolsó megkísértése

Martin Scorsese Jézus-filmje Nikos Kazantzakis megosztó regényének filmváltozata. A történet legneuralgikusabb pontja, hogy Jézust mindvégig kétely és félelem gyötri, hogy valóban ő-e a megváltó. A film több olyan jelenetet tartalmaz, amely nincs benne a Szentírásban, s szembemegy a keresztény tanokkal. A film sokat vitatott jelenetében egy angyal jelenik meg a keresztre feszített Krisztus előtt, s közli vele, hogy nem ő a megváltó, Isten fia. Krisztus lejön a keresztről, megházasodik, s idilli életet él Mária Magdolnával, aki később meghal. Jézus újraházasodik, gyerekei lesznek Lázár lányaitól, majd élete végén jelenik meg a Sátán, közölvén, hogy ő volt a megváltó. Krisztus eztán visszakerül a keresztre, s az egész jelenetsor relativizálódik mint az utolsó megkísértés. A filmben emellett további vitatott jelenetek szerepelnek, mint például hogy Jézus asztalosként kereszteket készített a rómaiaknak. Monumentális vállalkozásáért az egyébként vallásos és eredetileg papnak készülő Scorsesét Oscarra jelölték, s a kritikusok dicsérték a direktort és Paul Schrader forgatókönyvírót, amiért a Szentírás üzenetét komolyan vették és szem előtt tartották. Az ominózus keresztre feszítésig egyébként a film viszonylag pontosan követi Jézus élettörténetének fontosabb momentumait.


További filmtörténeti csokraink itt találhatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.