Királyok királya (1927)
A legendás Cecil B. DeMille Krisztus-filmje a némafilmkorszak egyik emblematikus darabja, amely Jézus utolsó heteit dolgozza fel a keresztre feszítésig. A fekete-fehér némafilm bevezető és utolsó jelenete – a feltámadás – színesben forgott, a fokozott dramaturgiai hatás kedvéért. A forradalmi Technicolor eljárás csak a harmincas években kezdett elterjedni, Disney rajzfilmjei után pedig csak az évtized végén használták rendszeresen játékfilmben. A filmben a feltámadást követően Jézus az apostolokhoz megy, s közli velük, hogy hirdessék a tanait. A szimbolikus lezárásban Krisztus távozik hívei köréből, majd a záróképben egy modern városra montírozzák rá, s a felirat így hangzik: „Mindig veletek vagyok.” A majd háromórás filmben a képközi feliratok szó szerinti idézetek a Bibliából, a kép jobb alsó sarkában a pontos passzusmegjelöléssel. A Királyok királya a filmtörténet egyik legjobb és legőszintébb Jézus-filmje.
Királyok Királya (1961)
Nicholas Ray monumentális Jézus-filmje a teljes Krisztus-történetet meséli el a születéstől a megfeszítésen át a feltámadásig. Ray mozija abban különbözik a legtöbb feldolgozástól, hogy benne sokkal hangsúlyosabb a római birodalom szerepe, illetve Júdás barátjaként jelentősebbé válik Barabás karaktere. A film meglehetős alapossággal igyekszik megemlíteni valamennyi ismertebb bibliai referenciát az Újszövetségből. Az epikus hollywoodi mozihoz remek kiegészítést ad a magyar Rózsa Miklós monumentális zenéje. Az eredeti narrációban Orson Welles hallható, akinek Ray Bradbury írta a szövegeit. Jézus szerepét felajánlották Richard Burtonnak is, a moziplakát pedig erősen emlékeztet a nagysikerű 1959-es Ben Hurra, ami a gyártó MGM azon törekvéseit mutatja, hogy ismét egy nagy bevételű, Oscar-díjas darabnak szánták alkotásukat. A korban negatív kritikákat kapott a Királyok Királya, amely idővel vált elismert és a kritikusok által is dicsért darabbá.
Máté evangéliuma
Kétségtelenül a legjobb, Krisztusról készült filmet rendezte meg Pier Paolo Pasolini 1964-ben a Máté evangéliumával, amely a születéstől a feltámadásig meséli el Jézus történetét. Amikor Pasolini hozzáfogott a rendezéshez, már egy megosztó rendező volt, így a hívők rettegve várták, milyen feldolgozást készít. A kritikusokra rácáfolva Pasolini remek adaptációval állt elő, a fekete-fehér film Máté szent szövegeire épít szöveghűen, s a képek erejében bízik. A rendező először forradalmi Krisztus-filmet szeretett volna készíteni, ezért Jézus szerepére Jack Kerouacot vagy Allen Ginsberget akarta felkérni, majd mégis archaizáló stílusban készítette el alkotását, s főképp amatőr színészekkel dolgozott. A direktor rengeteget tömörített, hogy a játékidőn belül eljusson a kezdettől a végig, s filmjében igen keveset beszélnek. József és Mária nem is szólal meg (tekintetükkel vannak jelen), de a tanítványok is szűkszavúak. Pasolini főképp az arcokra épít, ezért választott amatőröket, s előszeretettel emeli ki gesztusaikat premier plánokkal. A film Velencében két díjat nyert és három Oscarra is jelölték (zene, jelmez és díszlet kategóriákban, utóbbi kettőnél a fekete-fehér filmek között, mert volt még ilyen kategóriai megkülönböztetés).
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!