Királyi portrék az árverésen

Elárverezik Alekszej Maximov királyi portrésorozatának jó néhány darabját, amelyeket annak idején a moszkvai Kreml múzeuma megbízásából készített az orosz képzőművész.

Grund
2012. 04. 09. 11:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brit közönség először láthatja londoni kiállításon az orosz képzőművész alkotásait, köztük a II. Erzsébet brit uralkodóról, édesanyjáról, Erzsébet anyakirálynéról, illetve lányáról, Anna hercegnőről készült tűzzománc miniatúrákat, valamint azokat a rajzokat, amelyeket az orosz művész 1992-ben készített, amikor a királyi család tagjai személyesen ültek modellt Maximov alkotásaihoz.

A londoni Ritz szállóban április 20-án megnyíló kiállítást II. Erzsébet gyémántjubileumához időzítették, ennek alkalmából Maximov személyesen fogja megajándékozni a brit uralkodót egy róla készített rajzával. A királyi portrégyűjtemény többi darabja árverésre kerül, a szervezők reményei szerint mintegy 10 millió fontnyi bevételt hoznak majd.

Maximov 1991-ben kezdett el a királyi portrékon dolgozni. „Az volt az elképzelésem, hogy az óvilág uralkodóit tűzzománc miniatúrákon örökítem meg a 17. század óta ismert technikával” – mondta a 60 éves művész a The Daily Telegraph brit napilapnak. Annak idején a brit királyi udvar először azt hozta tudtára, hogy legalább öt évet kell várnia, hogy az uralkodó modellt üljön neki. Ám 1992-ben mégis lehetőséget kapott arra, hogy csatlakozzon Theodore Ramos spanyol festőhöz, akik szintén a királynőt akarta megörökíteni. „A történelemben először történt meg, hogy brit uralkodó orosz festőnek modellt ült” – büszkélkedett most Maximov. Valószínűleg II. Erzsébet elégedett lehetett munkájával, mert amikor visszatért a szállodájába, az az üzenet várta, hogy az uralkodó szeretné, ha édesanyját és lányát is megörökítené.

Erzsébet anyakirálynét a Clarence House-ban lévő nappalijában rajzolta le. Az akkor 92 éves anyakirályné „korához képes ragyogóan nézett ki, elegáns volt és nagyon nőies, fényesen csillogott a szeme, és nagyon nyíltan viselkedett”. A rajzolás végén Maximov megmutatta neki a képet, és ő nemcsak kézjegyével látta el, hanem odaírta azt is: Clarence House, 1992. március 31. „Majd a titkárához fordult, és közölte, hogy »javaslom, igyunk egy kis vodkát ezzel az orosz festővel«. Mire átöltözött, már fel is szolgálták az italt” – idézte fel Maximov.

Visszatérve Moszkvába a mester a rajzok alapján megalkotta a 6,3-szor 8,3 centiméteres tűzzománc portrékat. Ezeket a Kreml múzeumában tárolják, ám a londoni kiállításra Maximov másolatokat készített róluk, ezüstkeretbe foglalva őket, amelyet gyémántok és zafírok díszítenek. Három-tíz hónapba telt egy-egy másolat megvalósítása.

A kiállításon több mint 50 fotó, tűzzománc miniatúra látható, amelyek megörökítik mások között V. Harald norvég uralkodót, Beatrix holland királynőt és Michael kenti herceget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.