Szemet szemért – bosszúból öltek

A bosszúfilm legalább olyan népszerű alapműfaj, mint a romantikus vígjáték; van is bőven miből válogatni. Összeszedtük a filmtörténet tizenhárom legextrémebb önbíráskodó klasszikusát.

kgy
2012. 04. 14. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kill Bill

A menyasszonyt fejlövés éri, ám az arát nem olyan fából faragták, hogy ilyen könnyen távozzon az élők sorából. Quentin Tarantino kétrészes Kill Bill-jében Uma Thurmant terhesen, épp az oltárnál igyekeznek likvidálni, ám az egykori bérgyilkos többévnyi kóma után magához tér és véres bosszút áll mindenkin, aki érintett volt az ellene irányuló merényletben. És erre egy mozi nem is elég, így Tarantino filmes referenciákkal teletűzdelt opusza két epizódra bontva ontja magából az erőszakot és a vért, a végén pedig a címben említett Bill is sorra kerül a bosszú asszonya étlapján.

Oldboy

Homályos oknál fogva tizenöt év „szobafogságra” ítélik az Oldboy főhősét, akinek rabsága idején egyetlen játszópajtása egy televíziókészülék lesz. Innen értesül felesége meggyilkolásáról, és hogy a rendőrség őt gyanúsítja a tett elkövetésével. Az értelmetlen rabság ezzel felkészülési időszakká válik a szabadulás utáni bosszúhoz, ám Park Chan-wook dél-koreai rendező gondoskodik arról, hogy minimum duplafenekű legyen a történet, és többféleképpen értelmezhető a bosszú fogalma. A Quentin Tarantino cannes-i zsűrielnöksége évében bemutatott alkotás díjazásának, a zsűri hozsannájának köszönhetően is vált kultikussá az Oldboy, amelyben a kegyetlen és véres bosszúhadjárat nemcsak kreatív, új elemeket tartogat a nézőnek, de egyúttal emberpróbáló jelenetekkel sokkolja még a sokat látott-hallott műfajrajongókat is.

A visszafordíthatatlan

Gaspar Noé, a kegyetlen erőszak és brutális szexualitás szószólója 2002-ben egy dramaturgiailag visszafelé lejátszott mozival sokkolta a cannes-i fesztivál közönségét. Így az egyszerű bosszú-film rögvest érdekesebbé vált, és mivel önbíráskodással kezdődik a film, az ember döbbenten szemléli, amint egy poroltóval szétverik egy férfi fejét egy szórakozóhelyen. Mire a néző lassan magához tér, kiderül, hogy Vincent Cassell azért választotta a bosszúnak ezt a formáját, mert egy aluljáróban megerőszakolták és összeverték a feleségét (Monica Bellucci).


Nincs bocsánat

Régi vágású western-hősök visszatérnek a nyugdíjból, és móresre tanítják egy kurva meggyalázóját. Clint Eastwood és Morgran Freeman szemüvegben igyekeznek távolról célba találni, nehézkesen mozognak a bosszúálló – rájuk kicsit szűkre szabott – köpönyegében, ám abban egyetértenek, hogy még az ősi mesterséget űző hölgyeknek is kijár a tisztelet. A prostituáltak a pénzükért klasszikus bosszúállást kapnak, és valamit visszaszereznek meggyalázott becsületükből is. Clint Eastwood Oscar-díjas darabja a vadnyugat mindenkire vonatkozó, íratlan szabályaiból szőtt példabeszéd némi kegyetlenséggel, de még több úri becsületszóval. A Nincs bocsánat különlegessége továbbá, hogy ezúttal a rend őrét kell megleckéztetni, aki egy pillanatra elvéti az igazságosság ösvényét.

Pokoli lecke

Évtizedekig kitervelt bosszú kisgyerekekkel szembeni fajtalankodásért: erről szól Barry Levinson nyomasztó thrillere. Brad Pitt és barátai gyerekként egy ostoba diákcsíny során véletlenül egy ember halálát okozzák. A fiatalkorúak börtönében aztán négy szadista őr folyamatos testi-lelki zaklatásának vannak kitéve, amit felnőve eltérő módon bosszulnak meg rajtuk. Az egyiket meggyilkolják, majd a büntetőtárgyalás során sikerül feleleveníteni a fiatalkori terrort, s egyúttal a másik három börtönőrön is elégtételt venni. Igaz, a sikerben szerepe van annak is, hogy az egyik – a bosszúért a karrierjét feláldozó – gyerekkori áldozat (Brad Pitt) ül az ügyészi székben. A csavaros jogi perpatvar végén ugyan a gyerekkort nem lehet semmissé tenni, de önbíráskodásért nem ítélik el a két tettest, viszont mind a négy egykori börtönőr meglakol.

A bőr, amelyben élek

A bosszúállás egyik legbizarrabb módját választja Pedro Almodovar plasztikai sebész főhőse, akinek lányán erőszakot tettek. Az apa az elkövető férfit azzal bünteti, hogy nemátalakító műtétek sorával nővé formálja. Ezt a bizarr bosszút később majd tetézi, hogy viszonyt is kezdeményez a nővel, aki viszontbosszút követ el később a fogvatartóján. A bosszú beteljesülése és a bosszú bosszúja egyaránt bizarr, az önbíráskodás pedig mindkét esetben ismeretlen marad a hatóságok előtt.

Leon, a profi

Még egy film, amelyben a bűnelkövető a rend őre, így az elégtétel csak önbíráskodással lehetséges. A Leon, a profiban egy kislány családját kivégzi egy korrupt nyomozó, ő pedig véletlenül túléli a támadást, és egy, a szomszédban lakó bérgyilkosnál lel menedéket. A melegszívű bérgyilkos aztán nemcsak gyerekeként védelmezi a kislányt, hanem a hidegvérű gyilkolásra is felkészíti a kiskorút, akinek ez a készsége majd kapóra jön a bosszúálláskor. Luc Besson legjobb filmjében Jean Reno és Natalie Portman egyszeriben világsztár lesz, pedig utóbbi mindössze 12 éves a mozi készítésekor. A Leon, a profi az egyik első kiskorú bosszúálló történet a mozivásznon és minden idők egyik legjobb francia darabja.

A holló

A hollóban egy fiatal párt meggyilkolnak, de egy évvel később a férfi visszatérhet a földre, hogy bosszút álljon gyilkosaikon. A távolról Edgar Allen Poe klasszikusát alapul vevő alkotásban a főszerepet a tragikus sorsú Brandon Lee, Bruce Lee fia alakítja, aki a forgatás során életét vesztette. A film viszont nemcsak ettől a tragédiától lett világsiker. A szerelem síron túliságát és a bosszú időtlenségét egyaránt méltatja a mozi, és azt sugallja, hogy az önbíráskodás az egyetlen megoldás egy bűnös világban az igazság helyreállítása érdekében.

Mad Max

Megölik kollégáját és családját, az ő életét azonban meghagyják, nem sejtvén, hogy iszonyú árat fognak fizetni a nagyvonalúságért. Mad Max ugyanis nem más, mint a fiatal Mel Gibson, aki addig nem nyugszik, amíg mindenkit át nem küld a túlvilágra abból a motoros bandából, aki az említett gyilkosságokban érintett volt. Pedig rendőrként kifejezetten törvénytisztelő és konfliktuskerülő volt, sőt, még vissza is vonult a kötelékből, hogy új életet kezdjen a családjával, távol az ártó emberektől. A válogatott eszközökkel végzett hajtóvadászatban többszörösen adja vissza az őt ért fájdalmakat.

Volt egyszer egy vadnyugat

A bosszúfilmek egyik etalonja a western világából érkezik. Sergio Leone ereje teljében elkészítette minden idők egyik legjobb westernfilmjét, amelyben egy nőnek meggyilkolják a leendő férjét és családját, majd két segítőjével felveszi az elkövetők ellen a küzdelmet. Ráadásul egyikük, a hallgatag Harmonika még egy személyes ügyet is bevon a bosszúfaktorba. Miután pedig ez a vadnyugat, semmi akadálya nincs a szemet szemért, fogat fogért örökérvényű alapigazság érvényesítésének. Leone filmjében ismét Charles Bronson veszi fel a harcot a jó és igaz ügy érdekében, hatékonysága pedig már a hatvanas évek végén is elismerésre méltó volt. Pisztolypárbajokból és holttestekből itt sincs hiány.


Bosszúvágy

Egy civil kénytelen kezébe venni a dolgokat, amikor egy bűnbanda megerőszakolja feleségét és lányát, előbbit pedig meg is öli. A családfő egy építészmérnök, aki ugyan reménykedik a bűnüldöző szervek hatékonyságában, ám a tehetetlenségüket nézve a szögmérő helyett puskát ragad. A Bosszúvágy az önbíráskodó filmek egyik úttörő darabja volt 1974-ben, amely évtizedekre meghatározta a tematikát, próbálta erkölcsileg indokolttá tenni a törvénytelenséget, azt sugallva, hogx ha egy átlagemberen nem segítenek a bűnüldözők, attól saját maga még sikeresen elégtételt vehet. Charles Bronson olyannyira benne ragadt a szerepben, hogy húsz éven keresztül, összesen további négy folytatásban gyilkolta a bűnözőket.

Szalmakutyák (1971)

Az önbíráskodó filmek egyik legkülönlegesebbike a Szalmakutyák, amelynek épp tavaly ősszel készült el a remake-je. Igaz, az eredeti sikerét nem tudta megközelíteni, de ebben szerepe lehet a rendező Sam Peckinpah zsenialitásának, másrészt a fantasztikus Dustin Hoffmann meglepő alakításának. A történetben átlag amerikait játszik, aki feleségével próbál beilleszkedni egy kisvárosi miliőbe. Még az sem zökkenti ki őket a védekező állásukból, amikor a nőt megerőszakolják. Ám amikor a házukat megtámadják, a férfiből előtör az ösztön én, váratlan brutalitással vág vissza, majd bosszúhadjáratba kezd mindenki ellen.

Szűzforrás

Az önbíráskodás és bosszú a szerzői filmtől sem idegen, sőt! Az egyik legjobb, témába vágó alkotás a svéd művészfilm apostolától, Ingmar Bergmantól származik. Egy fiatal szűzlányt megerőszakolnak és megölnek kecskepásztorok. Később ugyanők az áldozat szüleitől kérnek élelmet és szállást, akik miután rájönnek, hogy kiket látnak vendégül, bosszút esküsznek. Bergman filmje cannes-i elismerése után Golden Globe-ot, majd Oscar-díjat is nyert.

További filmtörténeti csokraink itt találhatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.