Kill Bill
A menyasszonyt fejlövés éri, ám az arát nem olyan fából faragták, hogy ilyen könnyen távozzon az élők sorából. Quentin Tarantino kétrészes Kill Bill-jében Uma Thurmant terhesen, épp az oltárnál igyekeznek likvidálni, ám az egykori bérgyilkos többévnyi kóma után magához tér és véres bosszút áll mindenkin, aki érintett volt az ellene irányuló merényletben. És erre egy mozi nem is elég, így Tarantino filmes referenciákkal teletűzdelt opusza két epizódra bontva ontja magából az erőszakot és a vért, a végén pedig a címben említett Bill is sorra kerül a bosszú asszonya étlapján.
Homályos oknál fogva tizenöt év „szobafogságra” ítélik az Oldboy főhősét, akinek rabsága idején egyetlen játszópajtása egy televíziókészülék lesz. Innen értesül felesége meggyilkolásáról, és hogy a rendőrség őt gyanúsítja a tett elkövetésével. Az értelmetlen rabság ezzel felkészülési időszakká válik a szabadulás utáni bosszúhoz, ám Park Chan-wook dél-koreai rendező gondoskodik arról, hogy minimum duplafenekű legyen a történet, és többféleképpen értelmezhető a bosszú fogalma. A Quentin Tarantino cannes-i zsűrielnöksége évében bemutatott alkotás díjazásának, a zsűri hozsannájának köszönhetően is vált kultikussá az Oldboy, amelyben a kegyetlen és véres bosszúhadjárat nemcsak kreatív, új elemeket tartogat a nézőnek, de egyúttal emberpróbáló jelenetekkel sokkolja még a sokat látott-hallott műfajrajongókat is.
Gaspar Noé, a kegyetlen erőszak és brutális szexualitás szószólója 2002-ben egy dramaturgiailag visszafelé lejátszott mozival sokkolta a cannes-i fesztivál közönségét. Így az egyszerű bosszú-film rögvest érdekesebbé vált, és mivel önbíráskodással kezdődik a film, az ember döbbenten szemléli, amint egy poroltóval szétverik egy férfi fejét egy szórakozóhelyen. Mire a néző lassan magához tér, kiderül, hogy Vincent Cassell azért választotta a bosszúnak ezt a formáját, mert egy aluljáróban megerőszakolták és összeverték a feleségét (Monica Bellucci).
Régi vágású western-hősök visszatérnek a nyugdíjból, és móresre tanítják egy kurva meggyalázóját. Clint Eastwood és Morgran Freeman szemüvegben igyekeznek távolról célba találni, nehézkesen mozognak a bosszúálló – rájuk kicsit szűkre szabott – köpönyegében, ám abban egyetértenek, hogy még az ősi mesterséget űző hölgyeknek is kijár a tisztelet. A prostituáltak a pénzükért klasszikus bosszúállást kapnak, és valamit visszaszereznek meggyalázott becsületükből is. Clint Eastwood Oscar-díjas darabja a vadnyugat mindenkire vonatkozó, íratlan szabályaiból szőtt példabeszéd némi kegyetlenséggel, de még több úri becsületszóval. A Nincs bocsánat különlegessége továbbá, hogy ezúttal a rend őrét kell megleckéztetni, aki egy pillanatra elvéti az igazságosság ösvényét.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!