– Rögtön a végén kezdem: ha lett volna más munkája, elkészült volna egyáltalán a Final Cut – Hölgyeim és Uraim című film?
– Hát ez egy nagyon jó kérdés! (nevet) A munkát négy éve kezdtük el Lemhényi Réka vágóval, de olyan irtózatosan soknak tűnt az elvégzendő feladat, hogy megfogadtuk, majd a nyugdíjas éveinkben visszatérünk rá, amikor már nem tudunk kitotyogni egy forgatásra. Ezért azt gondolom, utóbb azért biztosan elkészült volna; több mint tíz éve dédelgetett álmom volt. De ilyen hamar nem került volna sor rá, ha tudtam volna dolgozni.
– Lényegében összevágták a filmtörténet klasszikus jeleneteit. Az volt az érzésem, mintha ez az egész estés montázs a mozgóképhez intézett óda lenne. Mi adta az ötletet?
– A klasszikusok előtti tisztelgéssel külön nem foglalkoztunk, mert a jeleneteknek köszönhetően adott volt. Az pedig, hogy a filmeket szeretem, majdhogynem a bölcsőtől eredő szenvedély: tizenkét éves koromban határoztam el, hogy filmrendező akarok lenni. Ma is ugyanúgy falom a mozgóképeket, mint egykor, várom, hogy elvarázsoljon egy új történet és elvigyen idegen tájakra. Azt is előre tudtam, hogy csak akkor érdemes belevágni ebbe a kalandba, ha nagyjátékfilm lesz belőle. Kiválasztottam kb. 500 filmet, amelyben természetesen benne vannak a kedvenceim, és olyanok is, amelyekről úgy véltem, helyük van egy ilyen alkotásban filmtörténeti okokból, vagy műfajiságuk alapján. Összesen négy vágóval dolgoztam, Réka mellett Czakó Judit, Richter Nóra és Szalay Károly vette ki a részét a Final Cut munkálataiból.
– Az ilyen összevágott filmeknek már van hagyománya, különösen az interneten. Ismeri ezeket, merített belőlük?
– Természetesen ismertem egy részüket, de engem is meglepett, hogy amikor először megjelent a Final Cut, számtalan ilyen típusú filmet kezdtek emlegetni, amikről addig nem is hallottam. Kiderült, hogy vannak olyanok, akik ebben a kultúrkörben sokkal jártasabbak nálam, s milyen jól jött volna ez a tudás a film elkészülte előtt! A legfőbb ötletet egyébként nem ezek a filmecskék adták, hanem a VJ-zés, amikor falra, vagy vászonra háttér-illusztrációként vetítenek ki a koncerteken felvételeket, képeket vagy archívokat. Mindig bosszantott, hogy ezeknek a vetítéseknek nincs összetartó ereje, a ritmus határozta meg a képek sorrendiségét, engem pedig az foglalkoztatott, hogy a rendezőelv lehetne-e egy történet. A hasonló kisfilmekben is többnyire hangulatra, formai egyezésre építettek a készítőik, úgy, hogy a zene határozza meg a képek ritmusát.
– Világos volt, hogy klasszikus romantikus sztori kerekedik az egészből a végén?
– Nem is gondoltuk, hogy el lehet többféle történetet is mondani. Most már látjuk, hogy hasonló elven bármilyen más műfajban és témában is lehet újat alkotni, akár westernt, bűnügyi történetet is. Akár egy egész sorozat készíthető lenne belőle. Amikor viszont Ruttkay Zsófi dramaturggal belevágtunk a munkába, a legklasszikusabb filmes történetnek álltunk neki: szerelem egy férfi és egy nő között.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!