Ingyen tanított Pesten a világhírű hegedűs

A világhírű hegedűművész, Alexander Markov Budapesten koncertezett. Előtte mesterkurzust tartott, ingyen.

Tölgyesi Gábor
2012. 05. 31. 12:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alexander Markov 1963. január 24-én született Moszkvában. Hegedülni édesapjától, Albert Markov hegedűművész-zeneszerzőtől tanult, akit a Jascha Heifetz, Nathan Milstein, valamint a David és Igor Ojsztrah nevével fémjelzett orosz (ukrán) hegedűiskola jeles képviselőjeként tartanak számon. Alexander nyolcévesen már nagyzenekarral koncertezett szólistaként, 1975-ben az Egyesült Államokban telepedett le szüleivel. (Feltehetően azért, mert a szovjet kultúrpolitika nem őket kívánta kirakatba tenni. Az édesanya is hegedűművész.) Albert hamar berobbant az amerikai koncertéletbe, de Alexander tehetsége is hamar lenyűgözte a publikumot, Sir Yehudi Menuhin ekként méltatta: „Kétségtelenül az egyik legbriliánsabb és legmuzikálisabb hegedűs mindazok közül, akiket ismerek. Biztos vagyok abban is, hogy nevét örökre bejegyzi a hegedűvirtuózok könyvébe.”


Repertoárját elsősorban a 19. századi szerzők műveiből válogatta. Alexander azon kevés hegedűsök közé tartozik, akik képesek egy koncerten belül lejátszani Paganini fő művét, mind a huszonnégy capriccióját. Fellép a legnagyobb koncerttermekben, neves zenekarok élén, jeles karmesterek közreműködésével, olyan szólistákkal, mint Martha Argerich zongoraművész.

A francia hegedűművész, író és filmrendező, Bruno Monsagneon dokumentumfilmje, A hegedű művészete − a 20. század legnagyobbjaival − inkább külföldön híres. Mindenesetre nagy feltűnést keltett, hogy Monsagneon külön filmet szentelt Alexander Markovnak: a Paganini 24 capriccióját bemutató felvétel az egyik legkeresettebb klasszikus zenei DVD lett az Amazonon. A hegedűművész a műfaji kirándulások híve is: James V. Remingtonnal együttműködve alkotta meg a klasszikus művekből is válogató, epikus Rock Concertót, amelyet egy általa szabadalmaztatott hathúros elektromos hegedűvel, szimfonikus zenekar, kórus és rockegyüttes kíséretében elsőként a Carnegie Hallban mutatott be. Az Amerikában és Európában is sikeres produkciót azóta sportcsarnokokban, többezres közönség előtt is játszotta, időnként a Csillagok háborújának lézerkardját idéző, sok leddel kivilágított vonóval.

Múlt héten az Olasz Kultúrintézetben muzsikált, a MÁV Szimfonikus Zenekar visszatérő vendégeként Kocsis Zoltán vezényletével adott Brahms-koncertet. A világhírű hegedűvirtuóz csütörtökön egész nap ingyenes mesterkurzust tartott ifjú magyar muzsikusoknak − nem először tette mindezt. A mesterkurzusra Alexander Markov rockzenésznek öltözött, végül Tartini Ördögtrilla-szonátájának átiratával, és Paganini 24. capricciójával kisebb koncertet rögtönzött. A hangverseny előtt, a mesterkurzus után beszélgettünk.

− A mesterkurzus kedvéért korábban érkezett egy nappal. Miért repüli át New Yorkból a fél világot csak azért, hogy ingyen leckéket adhasson?

− Nagyon fontosnak tartom, hogy kapcsolatot keressek fiatal művészekkel, a hegedűsök legújabb generációjával. Az internet korában az interaktivitás, a kommunikáció különösen hangsúlyos, a személyes jelenlét sem hanyagolható el, ügyelni kell arra, hogy ne szigetelődjünk el egyes nagy sztárok példáját követve, akik belefeledkeznek a saját valóságukba. A fiatal muzsikusokkal gyakran megesik, hogy épp nem tudják, miben kellene fejlődniük, a zene útján éppen hol tartanak, én pedig segítek nekik a tájékozódásban, adok nekik néhány ötletet. Ez nekem is éppúgy jó: sok művész, aki mesterkurzusokat tart, nagyon önmagára összpontosít, és nem is gondol arra, hogy sokat tanulhat olyan muzsikusoktól is, akik még a fejlődés egy korábbi szakaszánál tartanak. Ahogy egyedi minden ujjlenyomat, úgy mindeniknek saját egyénisége van, ez a zenében is megmutatkozik, legyen az ember pályakezdő vagy befutott művész. A magyar fiatalok, akikkel itt most találkoztam, nagyon tehetségesek, de köztük is, mint bárhol a világon, voltak olyanok, akik nem ismerték fel a saját egyéni jegyeiket, vagy épp nem voltak tisztában a saját erősségeikkel. Felfedezni a lehetőségeiket, megragadni a figyelmüket: ez a célom. Nem utolsó sorban pedig azért jöttem, mert nagyon szeretem Budapestet: a magyar közönséget, a csodálatos muzsikusokat, akikhez baráti szálak is kötnek.



− Eszerint a mesterkurzus nem az ön egójának a felemeléséről szól. Szólistaként ez mennyire megvalósítható?

− A pódiumon is igyekszem nem az egómra összpontosítani: a zene ugyanis maga a tökéletes szabadság, amit csak nyitott szellemmel lehet megközelíteni. Egy koncert egyszeri és megismételhetetlen, és nem csupán a muzsikustársakkal keresed az összhangot, hanem a hallgatóság rezdüléseit is érzed: nagyon érdekes tapasztalat.

− A komolyzenei koncerttermek rendszeresen telt házasak, ám a lemezipar, amennyi megmaradt belőle, többségében popzenét ad el. Mit kezd ezzel az ellentmondással?

− A zene mint a szórakoztatóipar része elsősorban üzlet, ami a technológia változásával együtt kénytelen szemléletet is váltani: eddig a koncertek azt is szolgálták, hogy a lemezeladásokat növeljék, most már egy-egy lemez inkább a koncerteket promótálja. Az interneten, a zenei és videomegosztó csatornákon ma már bármi elérhető. Én is felhasználó vagyok, és engem is meg lehet találni Paganinivel a YouTube-on. Így sokkal többen ismerhetnek meg, azok a fiatalok is, akik részt vettek a mesterkurzuson. A lemezeladások visszaesése miatt azonban nem bánkódom. Az utóbbi évek lemezei – tisztelet a kivételnek – ugyanis nagyon kiszámíthatók, akadémikusak. A zenei rendezők által sokszor megvágott, összeszerkesztett, szoftverek segítségével is sterillé tett felvételek kerültek a boltokba. Én inkább annak a híve vagyok, hogy egy lemez anyagát egyszer vegyük fel, legyen a játék elementáris, meglepetés, erre pedig a koncertek inkább jobb alkalmak, még a popzenében is.


− A mesterkurzus végén játszott Hubay Jenő átiratában Tartinit, majd Paganinit, és mindenkit elképesztett, hogy milyen könnyedén. Mi a módszere?

− Mondhatnám, hogy titok, de valójában egyszerű a megoldás: a technika, a gyakorlás ugyan elengedhetetlen, ám nem az számít, hány órát gyakorol a muzsikus, hanem az, hogy fizikailag, mentálisan is felkészüljön. Egy-egy fellépés előtt erre nagyon odafigyelek, hogy komfortosan, biztosan érezzem magam a koncerten, szinte eggyé váljak a hangszerrel. A klasszikus zene nekem a tökéletes kiteljesedést jelenti, nagyon fontos az életemben, boldoggá tesz, bizonyosságot ad. A zene nekem nem olyan, mint a Rolling Stones Satisfactionje, bennem nem hagy hiányt. Nem is értem igazán azokat a nagy művészeket, akik boldogtalanok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.