Csalódott hangnem
Kellemetlenül érzem magam. Az iparművészet és a dizájn szerelmeseként – egy iparművészeti iskola tanáraként – lelkesítő szavakat kellene fűznöm a Moholy-Nagy- és a Kozma-ösztöndíjasok munkái mellé, hisz ez a legjelentősebb fórum a fiatal pályakezdő művészek számára. A nyertesek közül sokan kollégáim, barátaim, legtöbbjüket személyesen ismerem a munkáikkal együtt. És igazán nem sajnálom tőlük a lehetőséget, hogy – a Derkovits-ösztöndíjhoz hasonlóan – a kézművesség és a dizájn művelői immár külön-külön is részesülhessenek hasonló juttatásokban.
Különösen nehezemre esik csalódott hangvételű cikket írni olyankor, amikor az alkotó és iparművészetek területén minden apró lehetőség oázisként hat. Nem az őszinte lelkesedés íratja velem ugyanis a következő sorokat, hanem a csalódás okozta, ismerős, kényelmetlen-kellemetlen érzés.
Szögezzük le az elején: a képző- és az iparművészet területei alapvetően különböznek. A képzőművészet esetében, amennyiben a szemlélő nem kapja meg a kívánt katarzist (gyönyört vagy művészeti élményt), még nem biztos, hogy egyéb szempontok mentén nem lehet remek az adott mű. A művészettörténészeknek, elméleti szakembereknek bőven marad tere és ideje, hogy megmagyarázzák, valami miért éppen jó vagy rossz, és persze sok múlik a művész elhivatottságán, képességein is, valamint azon, hogy a szívét-lelkét mennyire teszi bele abba, amit épp alkot. Az iparművész viszont máshogy teremt. Anyaggal. Adott esetben nem is szükséges a lelkét beletennie, elég, ha jó mester módjára csinál valami hasznosat. A tárgy tehát vagy jó, vagy nem. Vagy megfelel a használat, esztétika és innováció alapvető feltételeinek, vagy elbukik az objektívnek is tekinthető mércéken.
A huzatos buszmegállótól a használhatatlan porcelánkészletig
Miközben nyilvánvaló, hogy a „művészetet” nem érti meg mindenki, aki csak betéved a Derkovits képzőművészeti ösztöndíjasok egy kiállítására, a Moholy-Nagy- és Kozma-ösztöndíjak esetében – elvileg, hiszen iparművészetről van szó – az egyszerű szemlélő is eldöntheti, hogy egy tárgyat használna vagy nem. Mondhatnánk persze, hogy az iparművészet is gusztus dolga, biztosan akad, aki szívesen hord a nyakában egy fél csészét vagy metrózik Pesten vászon bőgatyában és reverenda-felsőben. Nyilván vannak olyanok is, akik szívesen várakoznak vidéken egy olyan fabodegában a buszra, amelyen esztétikai okokból ugyan átfúj a szél, és amelyet eláztat az eső, de legalább nem plexi (így persze azt se lehet látni, hogy jön-e a busz vagy sem). Biztosan számos art hotel akad, ahova fura porcelánkészletek kellenek, amikből a kedves vendégnek rettenetesen nehéz enni és inni, de legalább szépek. (Ha art hotelbe mennék, az ingem is Jackson Pollock stílusában szeretném beteríteni gulyáslevessel.) Mindenesetre ízlés dolgában kár vitatkozni, és legkevésbé az alkotókat áll szándékomban megsérteni megalapozatlan kritikával.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!