Amikor e két művész Budapesten alkot, nem kultúrák és eszmék kereszttüzébe helyezkednek, hanem kontemplatív, néhol kifejezetten meditatív művészetet művelnek. Fukui Yusuke 1992 óta él Magyarországon, a japán tusművészetet ütközteti az absztrakt expresszionizmus és a konceptualizmus nyugati irányzataival. Mamikon Yengibarjan is ekkor érkezett, már mint képzett és professzionális szobrász, a jereváni és leningrádi művészeti akadémiák diákja. Képeik, szobraik bárhol lóghatnának, állhatnának Európa galériáiban – az, hogy mégis itt vannak, épp annak köszönhető, hogy a kilencvenes években a Képzőművészeti Egyetemre még azért jöttek a diákok a világ minden tájáról, mert szemben a „nyugati” művészkedéssel és öncélú marháskodással, itt még komoly és alázatos művészképzés folyt.
Hasonló képzésen esett át Mamikon Yengibarjan, aki Európa keleti kapujából ment Oroszország nyugati kapujába: Jerevánból Pétervárra. „Jereván után a leningrádi akadémián tanultam. De nagyon hálás vagyok ezért, mert ott akkor még igazi művészképzés folyt. Volt egy professzor, aki úgy tanította a művészet mesterségét, mint az agysebészetet. Megtanultunk egy szakmát, egy hivatást. Mindig annyit mondott: a művészethez alázat kell” – hangsúlyozta.
A XXI. században úgy tűnik, fordul a kocka, amikor a mondanivaló-hiányban szenvedő és a professziót és szakmai alázatot öncélú kreatívkodással felcserélő „Nyugat” fordul a kontemplatív és alázatos Kelet felé, hogy szellemi munícióit onnan merítse. Ez a folyamat egyáltalán nem mai, sőt ha úgy vesszük, az ókor óta tapasztalt jelenség: amikor a Nyugat kultúrája elér épp aktuális végpontjába, az orgia utáni lét csömörét a Nyugat a Keletben való misztikus merítkezés által oldja fel.
A Kaukázus és Japán ebből a szempontból misztikus „központoknak” tűnnek. A Zen, vagy az Ararat szent hegye, a Kaukázus misztikus kultuszai olyan pontok, ahova történelme során számtalanszor zarándokolt már el a Nyugat, hogy egy új korszakhoz, művészethez merítsen ihletet. Wright Japán-mániája vagy a tradicionalisták misztikus vonzódása Irán és a Kaukázus tiszta vidékei felé a nyugati gondolkodás mély rétegeibe hatolt a modern gondolkodás egészét határozva meg. Ilyenformán szerencsések lehetünk, hogy e két művész által ez a forrás „házhoz jött”. Fukui Yusuke régi problémát feszeget, s talán épp emiatt érezzük talán kicsit kevésnek is, amit látunk. Elvégre „hasonlót” már mindenképp láthattunk. Ha viszont onnan nézzük, miszerint a „kevesebb több”, s a japán művészet aspektusából szemléljük, igazi meditációs képeket láthatunk, ahol a gesztus, vonal, foltszerűség alapeszközeiből épülnek rövid, tömör „haikuk”. Más kérdés, hogy az ilyenfajta redukciót követően a Nyugat már elvárná az új formából való építkezést, a „játékot”, de ez épp a Nyugat elvárása, s nem a Kelet ajándéka.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!