Két teljesen eltérő stílust ismerhet meg a látogató

Két osztrák képzőművész, Sebastian Weissenbacher és Martin C. Herbst A világ létezéséről és látszatáról című első, közös kiállítása lesz látható péntektől a budapesti Várfok Galériában, a hozzá tartozó Project Roomban pedig Memento Portál 2002 címen kétnaponta mutatnak be egy-egy művészt.

TK
2012. 05. 31. 8:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kovács Krisztina, a kiállítás kurátora az MTI-nek elmondta, hogy két teljesen eltérő stílust és alkotói attitűdöt ismerhet meg a látogató, de összeköti a művészeket a túllépés a realitás látszatán és a mélyebb összefüggések keresése.

Sebastian Weissenbacher az 1990-es évek elejétől ismert Magyarországon, a Várfok Galériában 1996-ban önálló kiállítással is bemutatkozott. Most az utóbbi hat év munkáiból válogatott a kurátor festményeket, két szobrot és papírmunkákat. Erőteljes, rikító színekkel giccses, élettelen tárgyakat, játékfigurákat fest, mint például a Kinder tojásban megbúvó játék, banális témákat, amelyek mögött mélyebb tartalom rejlik. A kiállított két szobra pedig gipszből készült mackókat mutat – elemezte a kurátor.

Weissenbacher a giccs tematikájával próbálja elbizonytalanítani és meghökkenteni a nézőt. Ami egyértelmű, az a képekben rejlő erőteljes cinizmus és humor, valamint az érzet, hogy a művész képei a legkevésbé sem banálisak, hiszen ha lekaparja az ember a rózsaszín, csillogó mázat, mély emberi problémák, egzisztenciális létkérdések, aktuálpolitikával és vallással kapcsolatos utalások tárulnak fel a néző előtt – jegyezte meg.

Martin C. Herbst munkáit utoljára 2009-ben láthatta a magyar közönség egyéni kiállításon a Várfok Galériában. Azóta Herbst további nemzetközi sikereket ért el, például az isztambuli art fairen minden alkotása elkelt. Az immár huszonöt éve alumíniumra és metálfelületekre dolgozó művész visszatért a vászonhoz. Herbst meghatározó és szinte kizárólagos műfaja az emberi portré. Arcai kivétel nélkül szuggesztívek, titokzatos tekintetükkel rabul ejtik a nézőt. E sejtelmesség miatt szokták a 16. századi manierista és a barokk portréfestészet filozófiájához kapcsolni Herbst művészetét. A Rejtett kincsek sorozatból is bemutat néhány fémes alkotást, ezeken az alumíniumfelületet meggyűrte és a közepébe tette az arcképet – magyarázta a kurátor. Herbst a vásznon torzítja az arcot, mert az a véleménye, hogy a találkozásoknál a másik ember csak az arc egy részére figyel, ezért a visszaemlékezésnél torzul a kép, például a szemeket kiemelve, más részleteket elmosódva, eltorzítva rögzít. A néző bizonytalanná válik, amikor elveszik a részletekbe, például a száj vörösébe – összegezte a szakember.

A Memento Portál a 2002-ben alapított Portál Galériára emlékezik péntektől oly módon, hogy az annak idején ott bemutatkozott művészek egy-egy munkáját állítják ki kétnaponta éjjel-nappal, mert ha az érdeklődő a megadott lábnyomon akár éjjel is megáll a Project Roomnál, belül kigyullad a fény és látható a mű, elsőként Szirtes János, majd Győrffy László, Nádler István vagy aatoth franyo alkotásai és olvashatják a műről az érdeklődők az ajtóra belül föltett szöveget – mondta el Kovács Krisztina.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.