Meghalt Adam Yauch, a Beastie Boys tagja

MCA 2009 óta küzdött a rákkal, akkor diagnosztizálták a rettegett kórt. Az állapota miatt már nem tudott részt venni az április közepén megtartott Rock N Roll Hall Of Fame beiktatáson sem. Yauch halála egy korszak végleges lezárultát is jelenti.

thy
2012. 05. 04. 17:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legendás New York-i rap trió alapító tagjánál 2009-ben diagnosztizálták a rettegett kórt. Az állapota miatt már nem tudott részt venni az április közepén megtartott Rock N Roll Hall Of Fame beiktatáson sem Clevelandben, ahol a Beastie Boys bekerült a hallhatatlanok közé.

A korát zenei alapon jó előre meghaladó csapatot az MCA művésznéven nyomuló Adam még 1979-ben alapította Mike „Mike D” Diamond és Adam „Ad-Rock” Horowitz társaságában. Hazánkban kétszer jártak, először 1995-ben a hajdani legendás Fekete Yuk helyén alakult Rocklandben zúztak (Adamék a színpadot, a közönség kint rekedt része pedig a srácok turnébuszát ). Másodjára a Balaton Sound fesztiválon láthattuk őket Zamárdiban, 2007-ben.

A Beastie Boys esetében a legkevésbé sem hat elcsépelten az „úttörő zenekar” kifejezés. Megjelenésükig a fehér rapper fogalma legfeljebb csak a feketék között mesélt viccekben létezett. Mint nem először az amerikai zene történetében, itt is a különféle zenei kultúrák légyottja áll a siker mögött. A három New York-i, – pontosabban Manhattan/Brooklyn kötődésű –, zsidó gyökerekkel bíró srác először a hard-core zenében kereste a saját útját, ami a punkkal együtt inkább számított akkoriban a fehér kölkök önkifejezési formájának, ha már színkódok alapján akarjuk besorolni az irányzatokat.



A hip-hop kultúra elmélyítése viszont jó ideig egyértelműen a feketék kiváltsága volt, aminek gyökerei a block party-k világába nyúlik vissza. A rap, amit pontatlanság lenne énekbeszédnek fordítani, eleinte nem volt több hangulatfokozó felszólításoknál, ritmikus bekiabálásoknál. Hozzáadva a szkreccselést és az ismétlődésekre, tört ütemekre épülő zenei hátteret máris a hip-hop alapelemeiről beszélünk.

A nyolcvanas évek közepére a rap már olyan társadalomkritikus megnyilvánulássá mélyült, amire oda kellet figyelni. Elég csak megemlíteni, hogy Amerika egyik legismertebb filozófusa, Richard Shusterman magyarul is olvasható művében (Pragmatista esztétika) önálló fejezetet szentelt a hip-hop kultúra méltatásának. Végül persze a kommercionalizmus ezt a műfajt is maga alá gyűrte, éppen ezért nehéz lenne egyenlőségjelet tenni mondjuk a lányszobakedvenc Jay-Z és a harcos kiállású, műfajteremtő N.W.A. (Niggaz Wit Attitudes) között, de azért még ma is kézenfekvőbb rapszövegbe foglalni a szociális megkülönböztetésből vagy a gettóérzésből fakadó keserűséget, mint mondjuk oratóriumba.

A mából visszatekintve a Beastie Boys eleinte inkább bulit láthatott a hip-hop műfajában, erre jó eséllyel következtethetünk alábbi, ikonikussá vált klipjükből is.



De már ekkor is jellemezte őket egyfajta szintetizáló hajlam, hiszen örömmel működtek együtt a metálszíntéren elismert Slayers gitárosával. Ez az attitűd végigkísérte egész pályájukat, arról nem is beszélve, hogy maguk is örömmel vettek kézbe hangszereket, remek instrumentális dalokat komponálva. Az áttörést jelentő, 1985-ös Licensed to Ill kereskedelmi sikere óta nem nagyon tudtak mellényúlni. Turnéztak Madonnával, eladtak nagyjából 40 millió lemezt. A kezdeti sikerek nem válaszhatók el a producerlegenda Rick Rubin bábáskodásától sem, később viszont maguk vették kézbe ügyeket,saját kiadót is alapítottak Grand Royal néven, és jó szemmel fedeztek fel tehetségeket.



Pályafutásuk kiemelkedő csúcspontja a '94-es Ill Communication. Érdekes egybeesés, hogy ekkor jött a Ponyvaregény is, és van némi hasonlóság a BB felfogása és Tarantino zsenije között. Többek között a jól eltalált stílusorgiák terén, hiszen a fehér rapperek is úgy tudták megidézni mondjuk a hetvenes évek zs-kategóriás sorozatainak világát a Sabotage klippjében zeneileg és látványilag – ez utóbbiban persze Spike Jonesnak is volt némi szerepe -, hogy az egyszerre főhajtás a popkultúra felé, valamint gyilkos paródia is egyben. De a szintén emlékezetetes Intergalactic klipje a most elhunyt Yauch rendezői tehetségét dicséri.

Adam Yauch 47 éves volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.