Nemzeti büszkeségünk, a táncházmozgalom

Negyvenéves a táncházmozgalom, mi pedig most elmondjuk, hogy miért érdemes büszkének lennünk sajátos nemzeti kincsünkre.

Rosonczy-Kovács Mihály
2012. 05. 15. 13:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mégis, mi ez?

A Microsoft Word magyar verziója pirossal aláhúzza az egybeírt táncházmozgalom szót. Tánc-ház-moz-ga-lom. Újra megszámolom, öt szótag, eszerint valóban egybe kellene írni. Alighanem ismeretlen a kifejezés az alkalmazás számára, ahogy a programozó stáb sem ismerte, nem beszélve az általuk használt szótárról. És – bár aligha van még Magyarországon olyan, aki ne hallott volna róla – sokan a mai napig nem tudják, mi ez a mozgalom, mi az a táncház, népzene, népdal, néptánc.

Pedig érdemes megismerni a táncházba járók tízezreit, mivel ők alkotják a magyar társadalom egyik legszerencsésebb csoportját. Kisebb részük azért, mert a céltudatos hagyományőrzés keretében olyan zenei, táncos, kézműves világot támaszt föl a lehető legtermészetesebb módon, amelynek szellemi termékei – Bartók szavával élve – a művészi tökéletesség megtestesítői. Többségük pedig azért, mert a művészi tökéletességet egy olyan világban találták meg és teremtik azt újra, amely által ráadásul saját hagyományait mindennapja részeként adhatja tovább. Hiába nagyobb ez utóbbiak csoportja jelentősen, az ő indíttatásuk marad homályban a kívülálló számára.


A továbbsugárzó ihlet

Május 15-én este Timár Sándort köszöntik

Minden bizonnyal nem lett volna ekkora sikere, és természetesen szakmai haszna sem az egész táncházmozgalomnak, ha nem olyan szakemberek állnak a tánctanítás élére, mint Timár Sándor, a negyven évvel ezelőtti első táncház tánctanára. A neves koreográfus ugyanis Martin György néptánckutatóval együtt felismerte, hogy a falusiaktól ellesett, filmfelvételeken rögzített táncokat motívumokra kell bontani, és a kötött színpadi koreográfiák helyett azt kell megtanítani a városi táncházba járóknak, hogyan lehet ezekből egyénileg is autentikus módon szabadon táncolni. Tulajdonképpen ez a magyar táncházmodell lényege, amelyet nemrég elismert az UNESCO.

Kedden este hét órától egykori zenésztársai – Sebő Ferenc, Halmos Béla, Éri Péter, Virágvölgyi Márta, Kobzos Kiss Tamás – és jelenkori tanítványai, a feleségével, Timár Böskével közösen vezetett Csillagszemű Táncegyüttes tagjai köszöntik az idős mestert az első táncház negyvenéves évfordulója alkalmából a Művészetek Palotájában. Vendégként fellépnek még az Óbudai Népzeneiskola növendékei is. A műsor az Állami és Erkel Ferenc-díjas Érdemes művész Timár Sándor új irányt mutató legendás széki koreográfiájával kezdődik, a műsor után pedig az előcsarnokban rövid széki táncházba invitálják a közönséget.

A néptáncos, népzenész, kézműves azért csinálja, amit csinál, mert szép, és mert örömét leli benne. Táncházba járni, a paraszti világnak egyik legértékesebb szellemi terméke, a népzene és néptánc által eltölteni a szabadidőnket ma nem valamiféle elvakult – az utóbbi évtizedek egyik legszerencsétlenebb nyelvújítási leleményét használva – magyarkodás ösztönzi, hanem egyszerűen az, hogy szép. Egyszerre ad művészi és közösségi élményt. Ezt talán nehéz megérteni azoknak, akik az egész mozgalmat a kiskútkerekeskúttal és a mézeskalácshuszárral azonosítják, és akiknek még nem volt részük egy végigmulatott este után összekapaszkodva kalotaszegi hajnalikat, vagy a Sok születés napokat vígan megélhess köszöntőt énekelni a Boldogszülinapot helyett/mellett, akik nem ismerik a szatmári csárdás eleganciáját, a csávási pontozó virtuóz szépségét, a palatkai szökős erejét, vagy a széki lassú meghittségét.

A hagyományos paraszti kultúránk világa, amely évszázadokon át kölcsönhatásban állt az úgynevezett magas kultúrával, továbbsugárzó ihletet adott és vett a főbb európai és magyar szellemi áramlatokból, majd pedig kirostálva az időtől, és kérlelhetetlenül szelektálva a romlatlan ízléstől, sokszínű kulturális rendszert hozott létre. Ebben megtalálható őseink Keletről hozott zenei rétegétől kezdve minden művészeti korszak saját jellemző jegye. Példaként elegendő, ha a legelterjedtebb népzenekari felállást, a vonósbandát összevetjük a klasszikus vonósnégyessel.

Azt erősítsük, ami európaiságunkban, világpolgárságunkban is sajátosan magyar!

De kultúránknak népinek nevezett része nemcsak a történeti idősíkokat integrálja ily módon, hanem a magyar nemzet különböző etnikai csoportjait is. Ezért volt hiábavaló a Kádár-rendszer ügynökeinek jelentéseikben rendszeresen nacionalista jelzővel illetni a táncházakat, ahogyan hiába kerül elő burkolva, vagy kevésbé burkolva magukat liberális- és demokrataként pozicionáló sajtóorgánumok hasábjain ugyanez a vád. Örökségünkben ugyanis román, szlovák, zsidó, ruszin, cigány stb. dallamok és stílusjegyek egyformán jelen vannak, hangszeres zenénk nagy része pedig a cigánybandák felgyűjtése által maradhatott fent Rábaköztől Moldváig. E kulturális sokszínűség is záloga annak, hogy a táncházmozgalom minden nyíltszívű, mások és saját kultúrája iránt egyformán érdeklődő, és ezen kultúrák értékeit egyformán elismerő embert vár. Igaza van Goethének abban, hogy idegen nyelveket kell tanulni ahhoz, hogy a sajátunkat értékelni tudjuk. Ezt a gondolatot azonban érdemes Kodályéval kiegészíteni: „Aki nem tartozott soha valamely nemzethez, az nem tartozhatik soha az emberséghez. Az csak mint afféle emberkivonat, ember-séma hányódik a világban. […] Aki egy nemzetet megértett, csak az érthet meg egy mást, s aki egyet sem, hogy akarna százat? […] Csak az léphet elő világpolgárrá, aki előbb egy ország polgára volt.”

Mégis, hazánkban mintha a magyar és nemzetközi – nyugati, vagy a szomszédos országból származó – kulturális értékeket, ezek elismerését nem egymás kiegészítőjeként, egészséges világlátás kialakításához szükséges nélkülözhetetlen párjaként tekintenék. Mintha egyik kizárná a másikat. Pedig nem akkor fogunk Európához tartozni (Európán elsősorban a Norman Davies-i értelemben vett, például Dante–Bach–Wajda háromszög által körbehatárolható, kereszténységre épülő szellemi közösséget értem, sokkal inkább, mint a sokszor ennek értékrendszerével nekifeszülni látszó intézményrendszert), ha igazodáskényszertől vezérelve rettegünk mindentől, ami a sajátunk. Éppen ellenkezőleg: minthogy saját kultúránk történelmünkkel együtt szervesen fejlődött az egész földrészével, azáltal tudunk izgalmas és értékes részei maradni, ha arra fektetjük a hangsúlyt, mi az, ami európaiságunkban, világpolgárságunkban sajátosan magyar. Ehhez pedig kiváló lehetőség saját népzenénk és néptáncunk népszerűsítése.

Kérjük, lapozzon »»»
---- Tánc az éjjeli buszon ----
Nem majmolni kell: felmutatni, ami eleve adott

Nem ismerjük föl a népzenénkben lévő magával ragadó értéket, vonzerőt, amit jól jelez, hogy szívesebben mutogatunk magunkról ötödrangú pop-rock mainstreambe tartozó zenekarokat, ahelyett, hogy – az egyébként szintén a táncházmozgalom részét képező – Ferenczi György és a Rackajamre, a Napra zenekarra vagy a Dresch Quartettre lennénk büszkék. Pedig nyilvánvaló, hogy ha valaki dzsesszt jön hallgatni Magyarországra, nem elsősorban a New York-i sztenderdek fogják érdekelni, hanem az, hogy milyen a magyar dzsessz. Nem beszélve autentikus zenekaraink színvonaláról és produkciójuk elemi erejéről a Tükrös Zenekartól Pál István „Szalonna” bandájáig.


Az elmúlt negyven év alatt a táncházmozgalom rohamosan növekedett. Tagjai nagy része ma a fiatalok köréből kerül ki, akik ezrével választják maguknak ezt az élet- és szórakozási formát, sokan hivatást és párt is itt találnak. Csak Budapesten minden napra két-három táncház és folk-kocsma jut. Országszerte és a határon túl pedig több száz helyen lehet már népzenét tanulni, és pár éve már a legmagasabb fokon, a Zeneakadémián is elindult az oktatás. Az UNESCO tavaly a magyar táncházat mint módszert fölvette a világ szellemi kulturális örökségének listájára. Ennek ellenére a népzene és a belőle táplálkozó műfajok nem részesülnek egyenlő elbírálásban a médiában. A rádiókban csúcsidőben elvétve hallani népzenét, a tévéről nem is beszélve (ezzel együtt megemlítendő, és örömteli a Duna TV, az MTVA és a Hagyományok Háza által közösen indított Fölszállott a Páva 2012 tehetségkutató kezdeményezés). A táncegyüttesek, táncházak, művészeti iskolák mindemellett napi gondokkal küzdenek.

Egy emlékezetes pontozó az éjszakai 923-as buszon

Gondolataimat személyes élménybeszámolóval zárom. Egy debreceni fiatalemberrel történt rendhagyó találkozásomat idézem fel. Színhelye az éjszakai 923-as busz volt, ahol sógorom legénybúcsúja folyt. Egy brácsás társammal muzsikáltunk a legénybarátoknak, akik az utasokkal együtt énekelték épp a Kossuth-nótát. A Nyugatinál a Bank diszkóból nagyobb csapat szállt föl a buszra, köztük egy bőrdzsekis, trendin belőtt hajú srác. Döbbenten rám nézett, majd így szólt: pontozót! A csodálkozás átragadt rám, de nem várakozhattam sokáig, húzni kezdtem az általa rendelt táncot. Mire ő a csuklós busz közepén, néha a korlátokon megtámaszkodva eljárt egy lapádi pontozót az utasok vastapsától kísérve. Utána folytatódott az éneklés.


Akik életben tartják

Ez a példa is bizonyítja: az első táncházak elindítói, ifj. Csoóri Sándor, Halmos Béla, Jánosi András, Novák Ferenc, Sebő Ferenc, Tímár Sándor, és sokan mások helyesen gondolták, hogy a néptánc és a népzene a városban is életképes lesz.

Isten éltesse hát a gyereküket hetente kétszer tánccsoportba cipelő anyukáktól a hajnalig mulató és mulattató bőgősökig mindazokat, akik életben tartják negyven éve! És Isten éltesse azokat, és azok emlékét, akiktől megtanulták ezt a zenét és táncot, és akik fölgyűjtötték azt Bartók Bélától Kallós Zoli bácsiig, Neti Sanyi bácsitól Varga Istvánig!

• • •

A szerző népzenész prímás


Vissza a cikk elejére »»»

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.