Ottlik 100: valóban minden megvan + Galéria

Telt ház, tudomány, művészet és élmény – ezek a fogalmak szereztek egy jó estét a látogatóknak kedd este a Petőfi Irodalmi Múzeumban, amikor megnyílt az Ottlik Géza 100. születésnapjára rendezett, Minden megvan című kiállítás. Elégedettek vagyunk.

Pion István
2012. 05. 23. 15:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerinted ez az a tweedzakó, amiben azokon a fotókon is van? – kérdeztem egy napilapos kolleginát egyszerre két helyre is mutatva: magára a zakóra és vele szemben a falon három fényképre. – A legendás tweedzakó? Hát, ide csak az van írva, hogy „Ottlik Géza tweedzakója”, de ugyanolyan, mint a képeken – jött a válasz. Ezen aztán elviccelődtünk. Ottliknak vajon ez az egy volt belőle, vagy külön tweedzakószekrényt rendszeresített annak idején? Bezzeg ha a múzeumi tájékoztató cetlire, amit a zakó mellé fektettek a vitrinben, azt írták volna, hogy Ottlik egyik tweedzakója, akkor mindjárt más lenne a helyzet, eszünkbe sem jutna felvetni az egyes szám és többes szám kérdését. De hát ilyen ez a nyelv, pontosságot követel.

Mindegy, Ottlik végül nem érte meg, 1990-ben hunyt el, hogy a brit parlament 1993-ban törvényt hozzon a tweedzakó védelmére és előállításának mikéntjére: 100 százalék tiszta, szűz gyapjúból, házi manufaktúrában készülhet csupán, a lordok és szőrök nagy örömére.

Alig egy órával azelőtt még a PIM dísztermében ültünk, a kalapomnak sem tudtam széket biztosítani, annyian voltak. Kulcsár Szabó Ernő irodalomtörténész beszélt, hogy ugyan a szöveg és a tér (vagyis irodalom és kiállítás) kapcsolatának problematikája neki nem szakterülete, de azért az előbbiről szívesen beszél. Én meg speciel szívesen hallgattam fejtegetéseit az Ottlik-szövegek olvasásmódjának változásáról. Tudniillik Ottlik főműve, az Iskola a határon évtizedeken át a szabadság regénye volt – „a szabadság enyhe mámora”, mondja a szöveg –, de közelebbről vizsgálva a kérdést azért ennél bonyolultabb dologról van szó, hiszen az is benne van, hogy „egy pillanatra világossá vált a talaj alaprétegződése, amin éltem: a kimondhatatlan érzés, hogy mégis minden csodálatosan jól van, ahogy van”. Váratlan és meglepő mondat – mondta Kulcsár Szabó, s máris lefordította mindezt magyarra: az Iskola a határon egy liminális helyzet regénye. Victor W. Turner skót származású etnológus fogalma határhelyzetet jelent, esetünkben a regény szereplőinek határhelyzetét, azt, hogy a kamaszokból miként akarnak koravén férfit faragni a katonai reáliskolában. Kulcsár Szabó szerint ma már könnyebben felismerjük az olvasásnak ezt a rétegét, hiszen a szabadság fogalma a rendszerváltás előtt nem engedte az annál is mélyebb olvasatot felszínre hozni. Újraolvasás, vagyis miként olvassuk másképpen Ottlik regényét ma – az irodalomtörténész ezt a kérdést állította tehát az író 100. születésnapja körül zajló események középpontjába, s azzal zárta, hogy akkor él igazán egy irodalmi mű, ha korról korra másképpen tudjuk értelmezni.

Aztán Németh Gábor író olvasta fel megnyitóbeszédét, olyat, amilyet egy írónak ilyenkor kell, s amit csak az informatív, fordulatos, humoros és intellektuális jelzőkkel tudok illetni. A felolvasás közben izgalomtól remegő kéz hivatott vizuálisan is jellemezni az első mondatokat, amelyek arról szóltak, hogy a megnyitó előtt egy nappal az író itt járt, megnézte, miként állnak a kiállítás dolgai, s megrémült: minden összevissza van, és nincs itt semmi. Aztán persze itt is kiderült, „hogy mégis minden csodálatosan jól van, ahogy van”. Ugyanis a kiállítás megnyitójára már nyilván minden a helyére került. Németh Gábort viszont továbbra sem hagyta nyugodni a félelem. Ottlik-kulcstartók? Medve – főszereplő, Iskola a határon – szökése mint vezetett túra, amin részt venni csak akkor lehet, ha személyi okmány van nálunk? – ilyenek ezek a félelmetes kérdések. S aztán a sztori, hogy az Örley-kör megalakulása után Garaczi László beleivott Ottlik otthagyott poharába. S aztán a fotók, hogy először Ottlik tulajdonképpen Don Corleone, végül szalmakalapban, törölközővel a nyakában, pizsamában ül az erkélyen, kigombolódott sliccel, s hogy ilyen fényképeket nem szokás közölni. Aztán mégis.

Így hát, így nyílt meg az Ottlik Géza 100. születésnapjára rendezett kiállítás a PIM-ben, a Minden megvan. Tudományosan és művészi színvonalon egyaránt. Minden megvolt, minden megvan, minden meglesz. Maga a tárlat is, az Ottlik-szövegekkel teleírt plexifalak, amik átlátszóságukban is rendkívül jól tagolták a nagyobb nappali méretű teret. A kiállítás rendezői, Kovács Ida és Werniczer Júlia irodalomtörténészek jól gazdálkodtak. Igen, megvan a keresztlevél, megvan a bridzsasztal, megvannak a nők, megvannak a képeslapok, megvannak a festmények, s megvan Esterházy ajándéka is, az egyetlen lap, bekeretezve, amelyre kézzel írva ráfért az egész Iskola a határon. S persze: megvan a zakó.

Szóval valóban minden megvan. De hogy egy vagy több zakó, azt már csak a nyelv tudja.

(Minden megvan – Ottlik Géza-emlékkiálltás. Petőfi Irodalmi Múzeum, látogatható 2013. január 30-ig.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.