Sikeres a last minute színházi akció

Sikere van a budapesti last minute színházjegy weboldalnak, az alig fél éve indított új szolgáltatáshoz eddig a fővárosi 40-ből huszonhét színház csatlakozott, és máris naponta 100-150 olyan néző tapsolhat az esti előadásokon, akiket főként a kedvezményes árral lehetett e kulturális program bűvkörébe vonzani.

Grund
2012. 05. 24. 11:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A színházi nézőtéren a legdrágább szék az üres szék, ebből az alapigazságból kiindulva vágtunk bele barátommal a vállalkozásba – idézte fel a szociológus végzettségű Limbacher Tivadar. – Elméletileg mi magunk is szeretjük a színházat, de korosztályunk, az élménytársadalom sok más fiataljával együtt a spontán esti program hívei vagyunk.

A Maesteszinhaz.hu oldalon eddig a fél áron eladott több mint 7000 jegyet döntően a 20 és 35 év közötti fiatalok vásárolták meg. A csábítás trükkje bevált. A visszajelzések igazolják, hogy az alacsonyabb ár mellett sok, a last minute színházjegy melletti döntést az előadásoknak a honlapon olvasható rövid ismertetője is megkönnyítette. Szép számmal akadnak olyanok is, akik az esti mozi helyett már rendszeresen inkább a magyar színészek élő játékára kíváncsiak, szívesebben adják át magukat a színház varázsának. Az eladási statisztikából az is szembeötlik, hogy a jegyek döntő többségét nők rendelik meg.

Szabadkai Attila, a honlap másik, közgazdász alapítója azt is elmondja, hogy a gazdasági válság, a DVD elterjedése, a televízió és több más tényező hatása igencsak aláásta a színházba járási kedvet. Sok színház az előadás színvonalától függetlenül foghíjas nézőtér előtt zajlik. Az üresen tátongó széksorok pedig nemcsak gazdasági veszteséget jelentenek, de megfoszthatják a nézőket és a színészeket a siker élményétől.

A működtetők szerint az új jegyvásárlási szolgáltatás e negatívumot mérsékli, egy-egy előadás az utolsó órákban eladott 10-15 jegy megvásárlójának köszönhetően a szó szoros értelmében élettel telítettebb lehet. Ezt a jótékony hatást a színházak is felismerték, mert az indulásnál még csupán hét intézmény látott benne fantáziát, ma már többségük – közöttük a Vígszínház, a Madách, a Katona – partner az utolsó napi internetes jegyeladásban.

A Belvárosi Színházban előadásokat létrehozó producer, Orlai Tibor tájékoztatása szerint a last minute színházjegy szolgáltatás jó kezdeményezés. – Elsősorban azok az emberek élnek e lehetőséggel, akiknek egyfajta lelki igényük lenne ugyan a színházra, de anyagi megfontolásból nem engedhetik meg maguknak ezt a szórakozást, egyszerűen nekik drága az eredeti jegyár. Fél áron azonban szívesen eljönnek, így mindenki jól jár. Elsősorban a középkorúakról és az idősebb korosztályról van szó, mert a közönség zöme őszbe csavarodik. A klasszikus értékek vesztésnek indult világa a kultúrát is sújtja, ezért a fiatalok bizonyos köreiben egyenesen „ciki” a színház, inkább a bulizás, a közös ivászat vagy a szimpla lógás jelenti számukra a tartalmas szabadidőt. Többek között az oktatáspolitika feladata lenne az irodalom, a kultúra, a színház szeretetét felébreszteni a gyerekekben – szögezte le.

A budapesti színházak sajátos helyzetéről szólva – más világvárosokkal összehasonlítva – a producer elmondta, hogy ha nálunk valamelyik darab megéli a századik előadását, az már rendkívüli sikernek számít, ugyanez például New Yorkban vagy Londonban maga a bukás. Ott ugyanis főként a virágzó színházturizmusnak köszönhetően egy-egy darab estéről estére folyamatosan évekig, több százszor telt házzal megy, a széksorokat megtöltik a helyi és külföldi nézők. – Nálunk a nyelvi elszigeteltség miatt erre nem lehet számítani. A hazai színházba járó közönséget a műsor gyakori változtatásával kell kiszolgálni, ami kényszerűen nagyon megdrágítja az előadásokat. Másfelől viszont a színesebb kínálat, a színészek frissebb, magasabb színvonalú játéka egyfajta többletérték, amelyet a hozzáértő publikum elismer. E kulturális pezsgés áldásából a last minute jegyeladás révén most már többen részesülhetnek – fejtette ki Orlai Tibor.

A kezdeti sikeren felbuzdulva a honlap alapítói már a vidéki színházakat is célba vették szolgáltatásukkal, elsőként a szegedi színházzal léptek kapcsolatba. Terveik szerint a határon túlra nyúlva szlovákiai, erdélyi színházak is bekerülhetnek a last minute jegyvásárlók népesedő táborába, hogy az ottani publikum is rugalmasabban vehessen színházjegyet.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.