Vajdasági színház előadása a határ menti létről

A határ menti létet és a kapcsolatokat bemutató előadásokat hoz létre magyar és szerb színészek részvételével a szegedi Maszk Egyesület és a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház.

tgi
2012. 05. 20. 15:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A színdarabok megszületését témakeresés, élmény-, tapasztalatgyűjtés előzte meg. A színészeknek ki kellett lépniük a szokásos színházi közegből, interjúkat készítettek a határ magyar és szerb oldalán lakókkal. A több száz beszélgetés során arra keresték a választ, hogyan látják az emberek saját sorsukat, környezetüket, miként gondolnak a határ túloldalán élőkről.

Urbán András, a darab rendezője a távirati irodának elmondta, a legizgalmasabbak a vajdasági magyar, a horvát és a szerb középiskolásokkal folytatott beszélgetések voltak. Szemmel látható különbségek vannak a különböző nemzetiségű diákok között: a legfrusztráltabbak a magyarok, a horvátoknál is érezhető egyfajta kisebbségi érzés, míg a „leglazábbnak” a szerb gyerekek bizonyultak.

Urbán András rendező vitte színre az előadást

Fotó: Kelemen Zoltán Gergely / MTI


A művész szerint egyik csoportnál sem volt érezhető a nacionalista, gyűlölködő attitűd. Annak ellenére, hogy a magyar diákok arról számoltak be: gyakorta félnek este az utcán anyanyelvükön megszólalni, megválogatják hova járnak, és ha szembe jön valaki, elhallgatnak.

A rendező hangsúlyozta, a legnagyobb probléma – a felnőttek között is – a nyelvismeret hiánya: a szerbek sértődöttek, mert a magyarok jó része nem tud szerbül, vagy úgy gondolják, nem akar beszélni a többségi nyelven. Az pedig csupán utópia a magyarok között, hogy a vajdasági szerbek beszélnek a kisebbség nyelvén. – Mintha a közösségek labirintusokban mozognának, melyekben nincs áthallás. Lassan, lassan bezárulnak a körök, egyik csoport sem tudja, mit tesz vagy mit gondol a másik” – mondta a rendező.

Mészáros Árpád (szemben) a Pass-port főpróbáján

Fotó: Kelemen Zoltán Gergely / MTI


A leglehangolóbb tapasztalat, hogy a fiatalok többsége – főként a magyar diákok – el akarnak menni szülőföldjükről. Szándékukat nemcsak a nemzetiségi különbségekkel indokolják, hanem a kilátástalansággal is – nyilatkozta Urbán András. – Fájdalmas, hogy a beszélgetésekből úgy tűnik, senki nem foglalkozik e fiatalok integrációjával, akikből a jövő vajdasági értelmisége válhatna, de nem válik, mert nem itt élnek majd – tette hozzá.

A Kosztolányi Dezső Színház előadásai igyekeznek a performanszokhoz, képzőművészeti akciókhoz hasonlóan élő produkciók lenni, ahol a színészek önmagukat is játsszák. A Pass-port – A démonok városa esetében – melyet a színház három művésze a szabadkai szerb társulat két színésznőjével játszik – ez adódik is, hiszen ők is itt élnek, és saját személyiségükön keresztül szűrve adják elő a szerkesztett szövegeket.

Az Urbán András rendezte darabhoz hasonlóan a határ magyar oldalán összegyűjtött anyagból Szegeden is születik egy előadás, amelyet a csongrádi megyeszékhelyen, a Régi Zsinagógában és a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban is bemutatnak. A két produkció keresztmetszeteként jön létre a harmadik előadás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.