– A Kádár-korszak társadalomképébe hogyan illeszkedett a kultúra, a kultúrpolitika?
– Már 1958-ban nagyon komolyan foglalkoztak azzal, hogyan lehet a kultúrafogyasztást a saját eszközeikkel befolyásolni. A szorgosan vezetett jegyzőkönyvekből kiderül, hogy a legmagasabb fórumokon tárgyalták például az egyes írók álláshoz és lakáshoz juttatásának, vagy éppen háttérbe szorításának a kérdését. Kiemelt fontosságú volt a kultúrpolitika, és különösen az írókkal foglalkoztak sokat. Ezen a téren komoly változás történt a Rákosi-korszakhoz képest. Az irodalomban megjelenhetett valamiféle szabadság vagy önbeteljesítés is, ami segítette a társadalom tagjait abban, hogy úgy érezzék, már egy másik világban élnek.
– Mi volt az oka annak, hogy éppen az irodalom vált ennyire kiemelt fontosságúvá?
– Ennek az lehet az oka többek között, hogy az irodalomfogyasztás ugrott meg a legnagyobb mértékben. Gyakorlatilag évtizedenként megduplázódott az eladott könyvek száma. A tévét leszámítva semmilyen más területen nem volt ekkora a fogyasztásnövekedés. Hiába akarták például megtölteni a színházakat bérletesekkel. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy amikor az emberek egy jelentős része elhagyta az országot vagy börtönben ült, a másik részük elkezdett szépirodalmat olvasni, hiszen éppen 1957 és 1963 között történt a legnagyobb ugrás ezen a téren. Egyébként a Rákosi-korban és Kádár alatt is rengeteget költöttek a filmgyártásra, de maga a moziba járás szokása változott meg, a tévé miatt sokan már otthon néztek filmeket. Az egyes magyar filmek nézettsége, ha nem is nagymértékben, de csökkent, ami abból is fakadt, hogy a hatvanas évektől már engedélyezték bizonyos francia vagy amerikai filmek bemutatását a mozikban. Emiatt a film már korántsem számított a hetvenes évektől annyira meghatározó társadalomformáló tényezőnek, mint az irodalom. A hatvanas-hetvenes években, ha valaki egy jelenről szóló kortárs szépirodalmi művet vagy szociográfiát vett a kezébe, akkor azzal az elvárással tette azt, hogy társadalomkritikát kap majd. Ezzel szemben a Népszabadságot, és úgy általában a sajtót nem ilyen szándékkal olvasták az emberek. Az irodalomnak ezt bizonyos szempontból feladatává is tették. E mellett a könyv fogyasztási cikké is vált.
– Vagyis presztízse lett az olvasásnak és a könyv birtoklásának?
– A korszak kezdetén a falusiak többsége még nem tartott könyvet otthon. Később ezek a falusiak – akik közül sokan a városba költöztek idővel – már vásárolták a könyveket, mivel egyfajta lakberendezési tárggyá is vált. A Világirodalom remekei-sorozatot ezért is tudták eladni 145 ezer példányban. Ráadásul nagyon olcsón is adták a könyveket. Az utóbbi években egyébként több tanulmány is megjelent arról, hogy mennyire fontos volt például a Szovjetunióban az, hogy bizonyos luxus fogyasztási termékek mindenki számára elérhetővé váljanak. Miközben 1937-ben rengeteg embert kivégeztek vagy a Gulágra küldtek, Sztálin egyik bizalmasa, Mikojan azzal foglalkozott, hogy mi legyen a pezsgő alapanyaga. És bizonyos szempontból ez egy sikertörténet volt, hiszen világszerte ismert lett a szovjet pezsgő, a szovjet emberek pedig leemelhették a boltok – egyébként szinte teljesen üres – polcairól ezt a korábban luxusnak számító cikket. Van bizonyos párhuzama ennek a könyvvel is. Az más kérdés, valóban fogyasztották-e az otthonok polcaira kerülő könyveket a tulajdonosaik.