Richter egy nemrég adott interjújában szőrszálhasogatónak minősítette a két szemlélet szembeállítását. „Természetesen van köztük különbség, de az ember képes egyszerre járni és enni, holott ez két különböző dolog – magyarázta a művész, aki sohasem hagyott fel teljesen a figurális ábrázolással, bár életművének nagy részét absztrakt alkotások teszik ki. – Az 1960-as években, amikor arra szólítottak fel minket, hogy válasszunk a kettő között, nem akartam, hogy besuvasszanak egyik vagy másik fiókba. Ezért jelentettem ki akkor, hogy nincs se programom, se stílusom.”
Az 1932-ben Drezdában született Gerhard Richter az egyik legmagasabbra értékelt kortárs művésznek számít. Ősszel a Sotheby's aukciós ház New York-i árverésén egyik absztrakt képe 21 millió dollárért cserélt gazdát. Németország hidegháborús megosztottsága idején, 1961-ben a kommunista NDK-ból sikerült átjutnia az akkori Nyugat-Németországba. Bár ott számos kortárs festő az installáció és a performansz műfajára tért át, ő továbbra is ragaszkodott az ecsethez.
„A festészet az egyedüli dolog, amelyhez kedvem van, és ez így van ma is. Egyfajta kihívás volt szembeszállni azzal, hogy a piktúra kiment a divatból. Blinky Palermo német művésztársammal együtt kölcsönösen támogattuk egymást abban a törekvésünkben, hogy festők maradjunk – mondta nyilatkozatában. – Az 1960-as években a művészettől elvárták, hogy legyen valamilyen politikai mondanivalója. Ebben a vitában meglehetősen rossz hírem volt, burzsoának tartottak, de fütyülök rá. Politikai szempontból sohasem számítottam baloldalinak, sohasem voltam hippi, de még a rock csodálója sem. Igaz, diákkoromben egyszer részt vettem egy tüntetésen, és rájöttem, hogy az tetszik nekem. Ám el is gondolkodtatott a dolog, és kissé gyanakodóvá váltam.”
A gondosan ápolt rövid szakállt és elegáns szemüveget viselő művész ma elutasítja „az ideológiák csapdáját”. Ugyanakkor azt vallja, hogy a világesemények őt is érintik, a 2001. szeptember 11-i terrormerényletet például „borzalmas dolognak” tekinti. Azon a napon éppen egy New Yorkba tartó gépen ült. „A repülőt váratlanul Kanadába irányították át, ott kellett töltenem néhány napot, mielőtt visszaérkeztem Németországba” – idézte fel.
Szeptember című képét négy évvel később festette. „Rengeteg fotó volt a lapokban a kék éggel, a vörös és sárga lángokkal, amikor azonban mindezt vászonra vetettem, hamisnak tűnt, ezért mindent levakartam. A végül elkészült képen főleg a tehetetlenségünket kívántam érzékeltetni, inkább a ránk zúdult csapást, mint a látványosságot” – mesélte a műről. A kép most a Pompidou Központban is látható.
Richter műveiből Panorama címmel nyílt ősszel retrospektív kiállítás Londonban. Az anyag ezt követően Berlinbe került, mielőtt párizsi végállomására, a Pompidou Központba érkezett volna. Itt mintegy 150 műve látható egészen szeptember 24-ig: festmények, illetve üveg- és fémszobrok.
Ezzel párhuzamosan a párizsi Louvre-ban szeptember 17-ig a művész rajzaiból látható tárlat.
Gerhard Richter-kiállítások Párizsban
A 80 éves, nehezen besorolható Gerhard Richter műveiből rendezett retrospektív kiállítás London és Berlin után megérkezett Párizsba is.
2012. 06. 09. 13:41
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!