Egy elegáns belvárosi könyváruházba szervezték a találkozót a sikerszerző Jo Nesbővel (Nesbo: ejtsd: 'nneszbő'), aki vérbeli profiként, ugyanakkor a skandinávokra jellemző szerénységgel válaszolt az újságírói kérdésekre. Szerénykedésre valójában semmi oka: az amerikai sajtó valódi kulturális hősként emlegeti, egy lapon olyan norvég alkotókkal, mint Henrik Ibsen és Edvard Munch. Regényeivel vezeti a toplistákat Finnországtól Horvátországig, és eddig világszerte 14 millió példányban fogytak el a művei. Egy brit reklámot idézve: 23 másodpercenként vesznek egy Nesbo-regényt a világon.
Mégis, amikor a skandináv bűnügyi történetek sikeréről kérdeztem, először azt válaszolta; őszintén szólva nem tudja, mi a siker titka. – Azt remélem, hogy azért van köze a minőséghez – fogalmazott. Elmondása szerint meghatározták a gondolkodását a hetvenes években lejátszódó folyamatok Svédországban, valamint az akkor készülő bűntörténetek. Jo Nesbo szerint ezek mind közrejátszottak abban, hogy a bűnügyi irodalom kitört a kioszkokból, és felkerült a könyvesboltok polcaira. – A tehetséges, fiatal írók lassan a bűnügyi történetek felé fordultak, mert már nem volt alantas ebben a műfajban megjelenni. Sőt, a befutott, és úgynevezett komoly írók is egyre több kiruccanást tettek a bűnügyi irodalomba – mesélte Nesbo, aki szerint mindez meg is alapozta a skandináv irodalom bűnügyi hagyományait.
Való igaz, hogy később tömegesen jelentek meg új írók – közöttük sok nő –, akik ebben a műfajban kezdték uralni a bestseller listákat Skandináviában. – Henning Mankell volt az első talán, aki a régión kívül nemzetközi ismertségre tett szert, és természetesen Stieg Larsson – mondta Nesbo, aki megfogalmazta a siker árnyoldalát is. – A helyzet jelenleg az, hogy nagyon magasak az elvárások, amelyeknek ha nem képesek megfelelni az írók, akkor ez a skandináv hullám véget ér. Ezért tehát muszáj Skandinávián belül és bármerre a világon alapvetően jó munkát végezni, s remélni, hogy az elegendő lesz – fogalmazott.
Figyelemre méltó a skandináv bűnügyi irodalom társadalomkritikai hangvétele, ezzel a nézettel Nesbo is egyetért. – A bűnügyi műfajt Mankell a történeteiben például hagyományosan a társadalomkritikai attitűd miatt választja – fejtegette az író, elismerve azt is, hogy az ő műveiben is szerepet játszik a társadalom és a politika, mint nézőpont. – Elsősorban szórakoztatni akarok. A kiindulási pontom, alapkérdésem az, hogy az emberek miért ölik meg egymást? Mi a motivációjuk? Amire a könyveimben törekszem, az a gonosz természetének ábrázolása, és ez gyakran sorozatgyilkos karakteren keresztül valósul meg – magyarázta Nesbo.