Minden idők legjobb Alien-jelenetei

A Prometheus ugyan ciki, ám hogy lelkesedésünket az Alien-mítosz iránt mégis bizonyítsuk, összeszedtük minden idők legjobb Alien-jeleneteit.

kgy
2012. 06. 11. 16:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy Alien filmtörténeti születése (A nyolcadik utas: a Halál)

Minden egy vacsoránál kezdődött! John Hurt félresikerült kiruccanása az idegen bolygón egy arcára tekeredett földönkívülivel zárult, ám az egy idő után élettelenül leesett róla, John Hurt pedig egészségesnek tűnt. S ekkor mindannyian – beleértve a gyanútlan nézőt – azt gondolhattuk, a történet másképp folytatódik. Nem is tévedhettünk volna nagyobbat! A legendás vacsorajelenet, amikor Hurt váratlanul rosszul lesz, majd hasából kitör az első Alien, vélhetően minden idők egyik legjobb és legemlékezetesebb horrorjelenete. A magyar moziforgalmazás során ezt a részt egyébként kivágták, így a magyar mozinézők számára épp csak a legfontosabb dramaturgiai fordulat maradt ki.


Az Alienek úszni is tudnak (Feltámad: a Halál)


Keserű felismerésre jutottak Ripley-ék Jean Pierre-Jeunet Alienjében, amikor egy víz alatti úszással akartak menekülni. Az Alienek ugyanis megjelentek a víz alatt is, és szemmel láthatóan jól érezték magukat úszás közben. Az emlékezetes jelenetben Ron Perlman víz alatti lövése legalább annyira látványos, mint a nagyon dinamikusan úszó két Alien. A hagyományos vagdalkozó-futva menekülő jelenetek sokasága után felüdülés volt látni egy ilyen kreatív és újszerű megoldást, amit egy olyan formátumú alkotótól, mint Jeunet, el is vártunk.


Ripley megkopaszodik (Végső megoldás: a Halál)


David Fincher Alienjének egyik legmeglepőbb eleme kétségtelenül a megkopaszított Ripley. Sigourney Weaver férfias harcai ellenére igazán nőies nő, az volt mind a Nyolcadik utasban, mind A bolygó nevében. Egy börtönbolygón viszont nincsenek nemi szerepek, csak a túlélés utáni vágy. Ez az átváltozás jót tett Ripley karakterének, s a kopaszsághoz új tulajdonságok is csatolhatóvá váltak. Ezért vált különösen emlékezetessé ez a megoldás, ami nem egy jelenet, sokkal inkább egy egész film stílusát adja meg.


Amikor háború zajlik emberek és Alienek között (A bolygó neve: Halál)


James Cameron Alienje olyan, mint a Rambo II., csak az űrben, Rambo helyett Ripley-vel és vietkongok helyett Alienekkel. A párhuzam nem meglepő, ugyanis a Rambo II. forgatókönyvét Cameron követte el, majd rögtön utána rendezte meg A bolygó neve: Halált. A változás A nyolcadik utas: a Halálhoz képest éppen annyi, mint a Rambo és a Rambo II. között. A hangsúly a vegytiszta akción van, összecsapás összecsapást követ, itt már bőven nemcsak a menekülésen, hanem a visszacsapáson van a hangsúly. A jelenet, amikor a tengerészgyalogosok összecsapnak az Alien-fészekben az idegenekkel azonban közel sem csak véres gyilkolászás: az okosan felépített percek az idegesítő mozgásérzékelő detektorokkal, majd a váratlanul lesújtó halállal annyira tele vannak feszültséggel, mint később egyetlen más Cameron-film sem.


Anyák harca (A bolygó neve: Halál)


Kevés olyan erős és összetett női karaktert tarthatunk számon, mint a Sigourney Weaver játszotta Ripley. Az ő köpönyegéből bújt ki a Terminátor-saga Sarah Connorja, Lara Croft pedig csak távolról és tisztelettudóan biccenthet neki. Az Alien-filmek egyik felejthetetlen vonását éppen az adja, hogy főszereplője egyszerre érzelmes nő, aki ezt a látszólagos hátrányát elképesztő erőfeszítésekkel küzdi le. Vagy leleménnyel. Így történik ez akkor is, amikor az anyakirálynővel méri össze erejét, és bebizonyítja: az ember szerszámhasználó lényként képes szembeszállni a nála fejlettebb ragadózókkal is.


Amikor a klón meghatódik (Alien 4. – Feltámad a Halál)


Ha van jelenet, ami az ember retinájába ég, akkor az Ripley találkozása önmaga többszörös kiadásával. A negyedik, kissé már fáradtabb Alien-filmben Ripley már kevésbé lágy és elveszett, aminek egyszerű az oka: klónozták. Így az a Ripley, akit a vásznon látunk, már egy tökéletesített lény, ám mégsem vesztek ki belőle az érzelmek. Ez akkor válik igazán egyértelművé, amikor hősnőnk a korábbi, félresikerült klónozás eredményeivel – vagyis önmaga torz paródiáival – kénytelen találkozni. A jelenet mémként feltűnik az egyik South Park-epizódban is, ahol Eric Cartman kénytelen szembenézni hasonló élménnyel.



Önfeláldozás (A végső megoldás: Halál)


Ha azt hinnénk, hogy csak Schwarzenegger képes meghatóan elsüllyedni a forró anyagban, akkor tévedünk: Ripley is a forró fémben végzi, és ő is önként szánja rá magát a lépésre. A helyzet annyiban faramucibb, hogy közben gyermekét is szíve alatt hordja. Ám az anyai ösztönt ez esetben legyűri egyfelől a tény, hogy egy későbbi Alien-embrióról van szó, másfelől a tudat, hogy mohó és kapzsi érdekek igyekeznek kezükbe kaparintani a valóban nem kívánt terhesség végeredményét. Persze ahogy a Terminátor-sorozat esetében, úgy itt sem jelenti a főszereplő megsemmisülése azt, hogy nincs visszatérés – bár nem minden rajongó értékeli ezt jó ötletként.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.