A következő évben a Bartók + operafesztiválon a plusz jel kap nagyobb hangsúlyt – mondta Kesselyák Gergely karmester, a fesztivál igazgatója vasárnap a Bartók + Puccini 2012 Miskolci Operafesztivál zárónapján tartott sajtótájékoztatón. Felidézte: a rendezvény előtt arra kérte az opera kedvelőit, a miskolciakat, szavazzanak a lábukkal, jöjjenek el, nézzék meg a programokat, és már a létszámból is tudni fogja, mennyire tetszettek azok.
Nos, megtették ezt, hiszen Giacomo Puccini Tosca című operájának az Avasi kilátónál tartott ingyenes, szabadtéri előadására négyszáz széket helyeztek ki, ehhez képest több ezren látták, nézték az előadást. – Felejthetetlen élmény volt, ami azt mutatja, megmozdítottunk valamit – tette hozzá.
Rálik Szilvia Tosca címszerepében az Avasi kilátónál. Vidnyánszky Attila rendezése ezreket vonzott
Fotó:Vajda János / MTI
A fesztiváligazgató hangsúlyozta: az operafesztivál nem városi ügy. – Az országnak egyetlen operafesztiválja van, mégpedig itt, Miskolcon. Az idelátogató művészetkedvelő, értéket szerető közönség is ezt bizonyítja. Van ma Magyarországon egy hely, ahová el lehet zarándokolni operát nézni, és ez Miskolc – fogalmazott. Kesselyák Gergely, bár nem szokott ígérni, a jövő évi tervekről is csak a büdzsé ismeretében szólhat, annyit ígért, jövőre is lesz a Toscához hasonló, ingyenes operaelőadás.
Kiss Csaba, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatója arról beszélt, hitt abban, hogy az operafesztivált meg kell újítani, de ez mindig kockázatot rejt. A most zárult rendezvény jó példa arra, hogy kevesebb forrásból is lehet értéket teremteni, a szellemi bázist mozgósítva. Kriza Ákos, a város fideszes polgármestere a fesztivál kezdetére emlékeztetett. Mint mondta, nagyon sokan kételkedtek abban, hogy Miskolcon meg tud telepedni az opera. – Nemcsak, hogy gyökeret vert, de elég vastag fa lett belőle, amely ellenáll mindenféle hatásnak – tette hozzá.
Skrabák Máté Márton A kis herceg bemutatóján a Diósgyőri Vasgyár nemesacél hengerművében
Fotó:Vajda János / MTI
A záró sajtótájékoztatón jelen volt Alekszej Ribnyikov világhírű kortárs orosz zeneszerző is – a népopera-elmélet guruja, több musical, rockopera és filmzene komponistája –, aki úgy fogalmazott: óriási hatással volt rá Kesselyák Gergely új gondolata az operáról. Magyarázata szerint ugyanis, aki hasonló feladatba kezdett eddig, az maradt a klasszikusoknál, hogy biztosítsa a népszerűséget. Az pedig, hogy a fesztivál az új operák felé nyit, történelmi tett – mondta.
A sajtótájékoztatón elhangzott: a záró gálakoncerten a miskolci operafesztivál igazgatója kiáltványt intéz „az új kor új operáinak a megszületéséért”, eszerint meghirdetnek egy pályázatot, hogy a „fiókból” előkerüljenek a még be nem mutatott alkotások, vagy épp újak szülessenek. A nyertes művet be is mutatják.