Volt idő, amikor saját népszerűségüket hetykén Jézuséhoz hasonlították, és ha végül nem is született Beatles-vallás, azért évtizedekig ők voltak az örök hivatkozási alap a popzenében. Nemrég elevenítettük fel a Picasso kalandjai című vígjátékklasszikust, aminek egyik jelenetében a londoni rikkancs a következő szavakkal árulja az újságokat a háborút épp csak kiheverő angol fővárosban: „A Beatles szülei összeházasodtak!” A humoros túlzás mögött rejlik némi valóságtartalom: a négy gombafejű iránti médiafigyelem és rajongás egy időben minden korábbi példán túltett – erről filmes példák is mesélnek.
A 20. század második fele kétség kívül az ifjúsági kultúra létrejöttéről és megizmosodásáról is szólt. Soha előtte nem szakítottak ilyen látványosan az előző generációk értékrendjével és kultúrfogyasztási szokásaival, mint ahogy azt az ötvenes évektől kezdődően tették az újabb és újabb generációk. Mindez Nagy-Britanniában elválaszthatatlanul összekapcsolódott a világháború élményével is: a Beatles a háború alatt-után felcseperedő nemzedék hangján szólalt meg. Úgy is lehetne fogalmazni: a háborút követő szürke ötvenes évekre a sokat emlegetett „Swinging Sixties”, vagyis a zenében, divatban és szinte az élet minden területén radikális változást hozó színes hatvanas évek volt a válasz. Az pedig, hogy a Beatles nem Londonban, hanem Liverpoolban született meg, szintén nem véletlen: a kikötőváros igazi olvasztótégelyként szolgált a különféle etnikumok – Lennonhoz hasonlóan McCartney is ír felmenőkkel dicsekedhet – és a tengerentúli zenei irányzatok – blues, dzseszz, rock’n’roll – számára.
McCartney munkáscsaládban nőtt fel, zenélni hallás után tanult meg. 1957-ben egy templomi fesztiválon találkozott John Lennonnal, aki akkor a Quarrymen nevű zenekarban játszott és nemsokára már együtt kezdtek dalokat írni. Eleinte természetesen feldolgozásokat játszottak, amerikai rock’n’roll slágereket, illetve az Angliában népszerű skiffle irányzat dalait. A zenekar az igazi keresztségen a hamburgi kikötőnegyed bárjaiban esett át, a lecsúszott alakok, prostituáltak és az amerikai stílusért megőrülő német fiatalok között töltött időszak – ami brutális vendéglátózásként is felfogható – tette profivá a zenekart. A többi már – ahogy szokás mondani – történelem: elképesztő tömeghisztériával, drogokkal, botrányokkal, filmekkel, keleti meditációs kalandokkal. Majd belső konfliktusokkal és az elkerülhetetlen széteséssel. A Beatles a kétperces slágerektől 1967-re eljutott a popzenét művészet rangjára emelő Bors őrmesterig, sokak szerint minden idők legjobb nagylemezét megalkotva. Ám mindeközben az együttesen belül egyre erősebbek lettek az ellentétek, és 1970-ben Lennon és McCartney dühös szakmai, személyes és pénzügyi viták közepette búcsút intett egymásnak.