Jókai Anna Fotó: Nagy Béla |
Ezzel a félelemmel tusakodik az Éhes élet több hőse, akik úgy érzik: még ebben az utolsó életszakaszban is szerezni, gyűjteni, habzsolni érdemes, pedig – ahogy az írónő szócsöve, Attila ki is mondja – inkább megemészteni kellene az élményeket. A regény egyik nagy erénye, hogy hitelesen ábrázolja az öregedést, nem riad vissza a testi öregedés naturalista képeitől sem. A szereplők pedig eleven figurák: ráismerünk az életből a hetvenvalahány évesen is nyüzsgő, önző Zizsére, a kisszerű, de jószívű Pattira, a megkeseredett Rózsára és a kiégett Áronra. Csak remélni lehet, hogy a tudatosan gyermektelen, megözvegyült, szellemi társát örökké gyászoló írónőben nem Szabó Magdát mintázta meg Jókai Anna, mert Czezár Apollónia figurájának nem sok erény jutott a műveltségét leszámítva – bár tény, hogy a végére belőle is előbukkan a nagylelkűség és a kötődésre való hajlam, és fogadott fia, Béla gondolatainak tükrében szerethetővé válik a kezdetben pusztán ellenszenves szereplő. Ahogy a regény összes erkölcsi és emberi viszonyokkal kapcsolatos kérdésében, itt is a személyre szabott, okos szeretet jelenti a megoldást.
Az egyetlen valóban fiatal (harmincon inneni) szereplő, az írónő megfogalmazásában „celebtermészetű” Réka inkább sokak által tipikusnak tartott, mint valóban tipikus figura. A reklámiparban dolgozó, egyik ágyból a másikba pottyanó, piercingekkel teleaggatott lány nem biztos, hogy reprezentálja a mai húszasokat és az ő létük nyomasztó kérdéseit – főleg, ha egy olyan értelmiségi családról van szó, mint a regénybeli. Réka karaktere inkább a túlszeretett gyereknek az anyjához való viszonya és a nagybácsi iránt táplált kétségbeesett, apapótlékot kereső vonzódása miatt érdekes.
Az, hogy Attila üzenete ennek ellenére sem válik egysíkúvá, dogmatikussá, a kételynek köszönhető. Jókai Anna úgy mutat fel Attilában erkölcsi normát, hogy közben meghagyja a lehetőséget: a hőse esetleg téved. Egy dolog a kőbe vésett erkölcsi norma, s egy másik az, hogyan döntsünk egy magatehetetlen, nyomorék gyermek megszületése és egy egészséges család lehetősége között. A regény azt sugallja, hogy erkölcsi kérdésekben inkább a megérzés vezet, mint a parancs, s csak a megérzés bizonyíthatja a döntés helyességét is. Ugyanígy hiányzik az álszentség a regény családképéből is, igazi kortárs „patchwork-family”, összefoldozott család ez: tagjai különböző házasságokból való gyerekek, egy egyedülálló anya, egy elvált férfi. A családi összetartás mégis létrejön közöttük.
A regény végén mindannyian egyszerre, mintegy varázsütésre jutnak el a katarzishoz, egy magasabb rendű szeretethez: ez a befejezés egy kicsit ellentétben is áll az addig nagyon valószerű történettel és jellemekkel – ahogy Attila figuráját, úgy ezt a pálfordulást is érdemes inkább a szimbolikus értelme felől nézni.
(Jókai Anna: Éhes élet. Széphalom Könyvműhely, 2012)