A legtöbb képregény-szuperhős alakja ingadozik a nevetségessé válás és a megdicsőülés között, és ez alól Batman sem kivétel. A nevetőizmok igazi ünnepe például a régi televíziós sorozat megtekintése a bumfordi, rajzolt hangeffektekkel, és a rossz nyelvek a Denevérember és Robin szoros kapcsolatát sem kímélik – kissé görögösen túlfűtöttnek bélyegezve ezt a mester-tanítvány viszonyt. Ugyanakkor talán egy jelmezes igazságosztó sem kapaszkodott fel olyan művészeti-esztétikai magaslatokra egy-egy maradandó alkotásnak és alkotónak köszönhetően, mint Gotham City védelmezője. Elég csak megemlíteni a velejéig angol Alan Moore-t – róla nemrég zengedeztünk egy sort –, aki az akkorra már hosszú évek óta futó amerikai képregényt (Batman 1939-ben tűnt fel először egy antológiában) gyökeresen újította meg sötét víziókra hajlamos látásmódjával 1988-ban. A történet viszonylag hamar megjelent magyarul is, a rendszerváltás után nem sokkal már lelkesen vehette kézbe a közönség a füzetet, ami nemcsak borongós hangulatával keltett feltűnést, hanem azzal is, hogy a cselekményt feltűnően filmszerűen rajzolta meg a grafikus Brian Bolland.
Nem véletlen, hogy Tim Burton korszakos Batman-filmjét is Moore munkája inspirálta, és hogy ez a hatás mit sem csökkent az évek során, azt jól mutatja, hogy Christopher Nolan is merített belőle, amikor 2005-ben leforgatta a saját verzióját Batman: Kezdődik címmel. A film lelkesített nézőt és kritikust egyaránt, de a mából visszanézve azért mégiscsak bemelegítésnek hat a mestermű, vagyis a 2008-as Sötét lovag mellett. Nincs hely és mód most a lelkendezésre, de annyit érdemes leszögezni: Nolannek sikerült a görög sorsdrámák erejét egyesítenie a tökéletesen kidolgozott akciófilm erényeivel, a tragikusan korán elhunyt Heath Ledger pedig olyan mélységeit tárta fel Joker hasadt személyiségének, ami finoman szólva is átértelmezi a jó-rossz ellentétpár képregények esetében kissé elnagyolt sémáját, és méltó párja Jack Nicholson korábbi szerepformálásának. Heath Ledger előtt tisztelegve íme egy részlet:
Persze a többi, állandónak számító szerep megformálóira sem lehet panasz: Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman és Morgan Freeman egyaránt a legjobb formájukat hozták az első két részben. A kérdés ezek után már csak az, hogy a Sötét lovag lesz-e a csúcs, vagy a trilógia két hét múlva (egészen pontosan július 26-án) mozikba kerülő záródarabja esetleg még emel a téteken. Egy biztos: meglepő lenne, ha Nolan nem tenne meg mindent azért, hogy mesterhármassal búcsúzzon kettős életet élő hősétől.
A várható cselekmény főbb vonalai nem okoznak meglepetést: nyolc évvel a legutóbbi küzdelmek után ismét egy veszélyes és kíméletlen terrorista fenyegeti Gotham City életét, Batman pedig annak ellenére veszi fel a harcot, hogy száműzetésbe kényszerítették. A várakozás mindenesetre hatalmas, egyre-másra bukkannak fel az előzetesek, legutóbb már egy 13 perces (!) werkfilmnek örülhettek a rajongók. A Sötét lovaghoz hasonlóan a befejezés cselekménye is több helyszínen – Jodhpur, London, Nottingham, Glasgow, Los Angeles, New York, New Jersey, Pittsburgh – zajlik majd, újdonságot jelent azonban az IMAX kamerák használata.
Az előzetes bevételi becslések is felettébb imponálóak: ezek szerint elképzelhető, hogy azt a 158,4 millió dolláros bevételt is meghaladhatja majd a mozi, amit a Sötét lovag hozott a konyhára, és ezzel esélye van arra is, hogy minden idők legjobb 2D-s hétvégi debütálását teljesítse.