− A Rolling Stones sok dalát játszotta, könyvet is írt a zenekarról, mindent gyűjt róla, sőt a Rolling Stones 1976-os zágrábi koncertjét „okolja” amiatt, hogy életre hívta a Hobo Blues Bandet. Mivel gyakorolt ekkora hatást önre a Stones zenéje?
− Vissza kell kérdeznem: volt maga katona?
− Sajnos igen. Képzelheti…
− Akkor kollégák vagyunk. 1964-ben a honvédségnél, több heti latrinatakarítás után sikerült kikönyörögnöm, hogy őrségbe osszanak. A novemberi éjszakában egy tizennyolc méteres toronyban ültem − volt egy géppuska és egy hatalmas reflektor, amivel a mezőtúri hatalmas búzatáblát kellett pásztáznom, hogy az imperialista kémek nehogy bejussanak a lőszerraktárba −, tranzisztoros rádiót hallgattam, amit az usánka alá bújtattam, csak az antennája kandikált ki. Nem volt semmi az életemben a kosárlabdán kívül, s bár előfelvétellel bekerültem az egyetemre, nem tudtam, a leszerelés után mi lesz velem. Akkor, ott hallottam tizenkilenc évesen A kis vörös kakast a luxemburgi rádió adásában. Csak annyit értettem a műsorból, hogy blues – én akkor azt hittem, az a dzsessznek valamilyen válfaja −, ám olyan zene volt, amihez foghatót addig még sosem hallottam. Elkezdtem a Rolling Stones után menni, mi is ez voltaképp, ez a kutatás a mai napig tart az életemben. Akkoriban mindenki zenekart alapított, de nekem még nem volt bátorságom hozzá, nem tudtam magamról semmit. Nagy hiba volt: porrá vertem volna mindenkit! Ugyanis salátazenék voltak itthon akkoriban. Radics Béláék később jöttek, senki sem játszott még ilyen dögös zenét. Nem tudtam, hogy a zene demokratikus, kis tudással is be lehet lépni a világába.
Leszerelés után gyűjtöttem a Rolling Stonest, igyekeztem elmélyülni a zenéjében, míg 1968-ban az Új Symposion újvidéki irodalmi újságban olvastam Bob Dylan, a Doors, a Pink Floyd, a Beatles és a Rolling Stones dalszövegeinek fordításait. Összeroppantam a felismerés súlya alatt, hogy ez a zene micsoda tartalmat hordozhat. Nekifogtam dalszövegeket írni a Kexnek, ők meg biztattak, énekeljek Stonest, ha már annyira szeretem. The Spider and The Fly – A pók és a légy: sokan kiröhögtek, de sokaknak tetszett, egy-két két dalban benne volt az egész addigi életem. Készülök az életműkoncertemre, és azt tervezem, A pók és a légy című dalt most negyven évvel később megint előadom. Amikor már nem énekelhettem többet a Kexben, 1968-ban alapítottam egy zenekart. Akkoriban a klubokban négyszer negyvenöt percet kellett játszani. Csak Stonest adtunk elő, borzasztó szövegtudással. A lemezborítókon nem volt semmi, olyan szinten értettük az angolt, hogy Everybody Need Somebody to Love – hihetetlen mulatságos volt. Tulajdonképpen az első zenekarom bukása, tragédiája is a Rolling Stoneshoz kötődik. Szilveszter éjszaka játszottunk egy szobrász műtermében, ahol a budapesti lázadó értelmiség összegyűlt. Saját pénzből építettünk erősítőket, hangfalakat. A negyedik koncert negyedik dala a Szimpátia az ördöggel volt, amikor kigyulladt a hangfal és az erősítő, és addig játszottuk, amíg szénné nem égtek. Vége lett a zenének és a zenekarnak, eltemettem magamban egészen 1976-ig, amikor elmentem Zágrábba, és először élőben láttam a Rolling Stonest.
Ma már nem születnek ilyen kultikus zenék
– Kísérteties történet, állítólag a Stones stúdiója is kigyulladt, amikor ezt a dalt felvették. (A közhiedelemmel ellentétben egyébként a dal nem az ördögöt élteti, arról szól, a gonosz hogyan pusztított végig a történelmen.) A kezdetekhez képest 1976-ra már nagyon más volt a zenekar?
− Nem. Idővel persze mindenki változik valamennyit, és ők is sok mindent kipróbáltak, de a Rolling Stones zenéjének zöme, a törzsanyag minden időt kibírt. A mostani húsz-, harminc-, negyvenévesek nem írnak már kultikus számokat, húsz éve nem született olyan dal, amit mindenki énekelne a világon. Lehet ugyan azt mondani, hogy a Rolling Stones zenéje régi, csak éppen nem igaz. Utoljára 2007-ben láttam színpadon őket. Amikor felmennek és eljátsszák a Jumpin’ Jack Flasht, nem lehet azt mondani rá, hogy idejétmúlt, csak azt, hogy jó zene. Igaz, a 2005-ös lemez (A Bigger Bang) dalainak nincs olyan kultikus aurája, mint a Honky Tonk Womennek vagy a Start Me Upnak, de van erejük. Amelyek hatnak Martin Scorsese 2008-as koncertfilmjén, a Shine a Lighton is, nagyon sok vendégművész adja elő rajta a számaikat. Mindegyiket magával ragadja a Stones ereje, talán csak Christina Aguilera lóg ki a sorból. A titkuk az is lehet, hogy az elődök örökségéhez is visszanyúltak. Írok a bluesról egy könyvet, és nagyon izgalmasnak találom, hogy az Afrikából New Orleansba elhurcolt rabszolgák zenéje hogyan változott meg a chicagói kocsmákban, és terjedt el egészen Londonig. A zenei hagyomány folytatása, továbbgondolása fontos momentum. Egyébként ha nem megy az írás, akkor hogy formába hozzam magam, tízszer egymás után meghallgatom mondjuk a Gimme Sheltert, és az erőt ad, sosem unom.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!