Kínaiakkal szövetkezik a Müpa

Együttműködési megállapodást kötött és közös produkciókat tervez a pekingi Nemzeti Előadó-művészeti Központ és a Művészetek Palotája.

tgi
2012. 07. 06. 15:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az erről szóló dokumentumot pénteken írta alá a két intézmény vezetője Budapesten, ahol a napokban vendégszerepelt az Előadó-művészeti Központban (NCPA) működő Pekingi Nemzeti Nagyszínház. Káel Csaba, a Művészetek Palotája (Müpa) vezérigazgatója a megállapodás aláírását követően hangsúlyozta: kultúra nélkül nincs diplomácia. – Az NCPA eddig csak a Szöuli Művészeti Központtal és a washingtoni Kennedy Centerrel állapodott meg, a Müpa harmadik e téren – emelte ki Káel Csaba.

A távirati irodának felidézte, hogy két hete egy nemzetközi tanácskozáson járt Pekingben és Sanghajban. A sanghaji partnerrel a közelgő, 2013-as Verdi-évfordulóval kapcsolatban bontakozik ki egy rangos közös produkció tető alá hozása, Pekingben pedig (egyelőre Hungary in Focus munkacímmel) egy olyan eseménysorozatot terveznek, amelynek központi helyszíne az NCPA lenne – tette hozzá a Müpa vezérigazgatója.

A pekingiek nem számítottak ekkora sikerre

A Pekingi Nemzeti Nagyszínház budapesti vendégjátéka kapcsán Csen-Ping, az NCPA elnöke a távirati irodának elmondta, hogy százötven főnyi csapat érkezett az európai turnéra. A bécsi Burgtheaterben négy alkalommal léptek fel telt ház előtt, a Magyar Állami Operaházban két estén töltötték meg a nézőteret. Budapestről Prágába indulnak.

Mint kifejtette, a szerdai és a csütörtöki budapesti fellépés sikere felülmúlta várakozásaikat, és számukra szokatlan volt, hogy ötször tapsolta vissza a művészeket a közönség. – Ez is bizonyítja, hogy a kínai kultúra első számú névjegyének számító pekingi opera műforma nem idegen a magyar publikumtól – mutatott rá Csen-Ping. A Vörös Szikla-turné előkészítésére egy évet szántak, mert a legmagasabb színvonalú kínai művészet „exportjára” különös gondot fordítanak. (A Pekingi Nemzeti Nagyszínház először jár Európában – a szerk.)

Híres kínai művészek léptek fel Budapesten

Először is olyan városokat és játszóhelyeket választottunk a darab előadására, amelyek kulturális szempontból nagyon erősek. A bécsi Burgtheater a német nyelvterületen igen rangos, bár azon csodálkoztunk, hogy nem volt légkondicionálás az épületben, így 39 fokos kánikulában kellett dolgoznunk. Budapesten a Magyar Állami Operaház jöhetett csak szóba, Prágában a Nemzeti Színházban fogunk játszani – sorolta az elnök.

Főpróba a Magyar Állami Operaházban

Fotó: Mohai Balázs / MTI



Csen-Ping kiemelte: figyeltek arra, hogy a három országban más-más nyelvet beszélnek. Külön kellett a feliratokat elkészíttetniük – a magyar szöveg nem tolmácsok, hanem komoly sinológusok munkája. A szereposztásokat úgy alakították, hogy a Kínában nagy elismertségnek örvendő művészek lépjenek fel a turnén. Céljuk ugyanis az volt, hogy a kifejezés által még közelebb kerüljön a mű a közönséghez, és világos legyen, mikor lehet tapsolni, sőt kiabálni, ha tetszik valami.

Évente ezer előadást tartanak a „tojásban”

Ügyeltünk arra, hogy hatékonyak legyünk. Érkezésünk előtt két hónappal hozzáláttunk a produkció marketingjéhez, mert azt akartuk, hogy ne csupa tiszteletjegyes néző, hanem igazi jegyvásárló üljön a nézőtéren, mégpedig helyi közönség, és ne a kínai kolóniák tagjai. Ez 98 százalékban sikerült is eddig – jegyezte meg Csen-Ping.

A mostani turné – amelynek költségeit csak 40 százalékban vállalta az állam – Csen-Ping szerint életképes cserekapcsolatot teremtett a kínai és az európai kultúra között. A négy éve átadott hatalmas, 2,1 négyzetkilométer alapterületű pekingi kulturális komplexum, a Nemzeti Előadó-művészeti Központ (NCPA) célja, hogy minél jobban bekapcsolódjon a nemzetközi vérkeringésbe.

A Nemzeti Előadó-művészeti Központ épülete, a „tojás” Pekingben

Fotó: Wikipedia



Az NCPA nemcsak méreteit tekintve és építészei megoldásaiban a „legek” háza, hanem tartalmában is: évente ezer előadást tartanak, száz-száz balett-, illetve operaelőadást, négyszáz koncertet és háromszáz színházi előadást. (Az NCPA épületét – közkedvelt nevén a „tojást” – Paul Andreu francia építész tervezte, három nagytermében operaelőadások, klasszikus koncertek és színházi előadások láthatók, a centrumban művészeti oktatás is zajlik.) A központ 2007-es megnyitása óta 125 ezer művész lépett fel, többségük külföldi világsztár volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.