Az erről szóló dokumentumot pénteken írta alá a két intézmény vezetője Budapesten, ahol a napokban vendégszerepelt az Előadó-művészeti Központban (NCPA) működő Pekingi Nemzeti Nagyszínház. Káel Csaba, a Művészetek Palotája (Müpa) vezérigazgatója a megállapodás aláírását követően hangsúlyozta: kultúra nélkül nincs diplomácia. – Az NCPA eddig csak a Szöuli Művészeti Központtal és a washingtoni Kennedy Centerrel állapodott meg, a Müpa harmadik e téren – emelte ki Káel Csaba.
A távirati irodának felidézte, hogy két hete egy nemzetközi tanácskozáson járt Pekingben és Sanghajban. A sanghaji partnerrel a közelgő, 2013-as Verdi-évfordulóval kapcsolatban bontakozik ki egy rangos közös produkció tető alá hozása, Pekingben pedig (egyelőre Hungary in Focus munkacímmel) egy olyan eseménysorozatot terveznek, amelynek központi helyszíne az NCPA lenne – tette hozzá a Müpa vezérigazgatója.
A pekingiek nem számítottak ekkora sikerre
A Pekingi Nemzeti Nagyszínház budapesti vendégjátéka kapcsán Csen-Ping, az NCPA elnöke a távirati irodának elmondta, hogy százötven főnyi csapat érkezett az európai turnéra. A bécsi Burgtheaterben négy alkalommal léptek fel telt ház előtt, a Magyar Állami Operaházban két estén töltötték meg a nézőteret. Budapestről Prágába indulnak.
Mint kifejtette, a szerdai és a csütörtöki budapesti fellépés sikere felülmúlta várakozásaikat, és számukra szokatlan volt, hogy ötször tapsolta vissza a művészeket a közönség. – Ez is bizonyítja, hogy a kínai kultúra első számú névjegyének számító pekingi opera műforma nem idegen a magyar publikumtól – mutatott rá Csen-Ping. A Vörös Szikla-turné előkészítésére egy évet szántak, mert a legmagasabb színvonalú kínai művészet „exportjára” különös gondot fordítanak. (A Pekingi Nemzeti Nagyszínház először jár Európában – a szerk.)
Híres kínai művészek léptek fel Budapesten
Először is olyan városokat és játszóhelyeket választottunk a darab előadására, amelyek kulturális szempontból nagyon erősek. A bécsi Burgtheater a német nyelvterületen igen rangos, bár azon csodálkoztunk, hogy nem volt légkondicionálás az épületben, így 39 fokos kánikulában kellett dolgoznunk. Budapesten a Magyar Állami Operaház jöhetett csak szóba, Prágában a Nemzeti Színházban fogunk játszani – sorolta az elnök.
Főpróba a Magyar Állami Operaházban
Fotó: Mohai Balázs / MTI
Csen-Ping kiemelte: figyeltek arra, hogy a három országban más-más nyelvet beszélnek. Külön kellett a feliratokat elkészíttetniük – a magyar szöveg nem tolmácsok, hanem komoly sinológusok munkája. A szereposztásokat úgy alakították, hogy a Kínában nagy elismertségnek örvendő művészek lépjenek fel a turnén. Céljuk ugyanis az volt, hogy a kifejezés által még közelebb kerüljön a mű a közönséghez, és világos legyen, mikor lehet tapsolni, sőt kiabálni, ha tetszik valami.
Évente ezer előadást tartanak a „tojásban”
Ügyeltünk arra, hogy hatékonyak legyünk. Érkezésünk előtt két hónappal hozzáláttunk a produkció marketingjéhez, mert azt akartuk, hogy ne csupa tiszteletjegyes néző, hanem igazi jegyvásárló üljön a nézőtéren, mégpedig helyi közönség, és ne a kínai kolóniák tagjai. Ez 98 százalékban sikerült is eddig – jegyezte meg Csen-Ping.
A mostani turné – amelynek költségeit csak 40 százalékban vállalta az állam – Csen-Ping szerint életképes cserekapcsolatot teremtett a kínai és az európai kultúra között. A négy éve átadott hatalmas, 2,1 négyzetkilométer alapterületű pekingi kulturális komplexum, a Nemzeti Előadó-művészeti Központ (NCPA) célja, hogy minél jobban bekapcsolódjon a nemzetközi vérkeringésbe.
A Nemzeti Előadó-művészeti Központ épülete, a „tojás” Pekingben
Fotó: Wikipedia
Az NCPA nemcsak méreteit tekintve és építészei megoldásaiban a „legek” háza, hanem tartalmában is: évente ezer előadást tartanak, száz-száz balett-, illetve operaelőadást, négyszáz koncertet és háromszáz színházi előadást. (Az NCPA épületét – közkedvelt nevén a „tojást” – Paul Andreu francia építész tervezte, három nagytermében operaelőadások, klasszikus koncertek és színházi előadások láthatók, a centrumban művészeti oktatás is zajlik.) A központ 2007-es megnyitása óta 125 ezer művész lépett fel, többségük külföldi világsztár volt.