Megvan az elveszettnek hitt Vivaldi-kézirat

Igazi komolyzenei csemegére bukkantak a torinói nemzeti könyvtárban, ahol Antonio Vivaldi velencei zeneszerző eddig ismeretlen kézirata került elő.

Grund
2012. 07. 16. 13:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A The Guardian című brit napilap tudósítása szerint a kézirat megvolt, de rossz katalógusszámon őrizték, ezért hitték elveszettnek. Susan Orlando és Federico Maria Sardelli zenei szakértő egyaránt izgalmas felfedezésnek tartja az anyag felbukkanását. Az ismert, 1727-es verzióhoz képest szinte teljesen különbözőnek tetszik a mű, húsz soha nem hallott áriát tartalmaz a kézirat. Ez azonban csupán az utóbbi kétszáz évre vonatkozik, hiszen a Vivaldi-irodalom szerint 1714 novemberében a darabot sikerrel adták elő a velencei Sant'Angelo Színházban, ahol egyébként az új változat is megszólalt, és a produkció még negyven előadást ért meg.


A szakértők szerint a közös nevező a két mű között a librettó. Ludovico Ariosto meséjét a sötét mágiáról és a szerelmi őrületről Grazio Braccioli alakította szövegkönyvvé. Az 1717-es mű zenei nyelve rokonságot mutat a népszerű concerto-sorozattal, A négy évszakkal, amelyet az operához közeli időben komponált a „vörös pap”. A szakértők kétféleképp magyarázzák, hogy az Orlando Furioso kézirata elveszhetett. Az egyik szerint ekkor még szoros kötelmek fűzték Vivaldit a Pio Ospedale della Pieta árvaházhoz, így nem akart kitűnni, mint operaszerző, a másik alapján 1713-ban rábízták a Sant'Angelo vezetését, e pozícióval pedig nem akart visszaélni. Részlet az Orlando Furioso ismert, 1727-es verziójából:


A két kézirat jó lehetőséget ad a zenetudománynak, hogy megvizsgálja, miként változott Vivaldi zeneszerzői stílusa. Az 1714-es változatban a címszerepet bariton szólamra írta, az 1727-es verzióban Orlando mezzo nadrágszerep. Jó apropó a kézirat előkerülése arra, hogy újabb életrajzi filmet tervezzenek a zeneszerzőről Max Irons főszereplésével. Az régi-új Orlando július 20-án a franciaországi Beaune-i Barokk Operák Nemzetközi Fesztiválján élőben hangzik el, az Orchestre Modo Antiquót Federico Maria Sardelli vezényli, Orlandót Riccardo Novaro bariton énekli. Tavaly az 1727-es változatot játszották, idén a fesztivál alapításának 30. évfordulója alkalmából mutatják be a felfedezést. Az előadást a francia lemezcég, a Naive Vivaldi-sorozatában novemberben jelenteti meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.