A keszthelyi Kossuth utcában lévő múzeum és az odabent látható járművek tulajdonosa a Garda Kft., a szenvedély pedig a cégvezetőé, Garamvölgyi Gyuláé. S mint minden mánia, az övé is gyermekkorából eredeztethető, amikor elérhetetlennek tűnt a tévében, moziban látott amerikai álom, az óriási méretű autók világa. Aztán egy véletlen találkozásnak köszönhetően négy évvel ezelőtt megvette élete első Cadillacjét.
Árverés vagy átverés
Egy ismerőse mutatta meg saját amerikai autóját, amely ugyan nem Cadillac, hanem Lincoln volt, de amikor beleült, Garamvögyi Gyula látta rajta azt a boldogságot, hogy amikor vezeti, övé az egész világ. Feleségével ezek után határozták el, hogy megveszik a hőn áhított autót, s egy internetes árverésen 2008-ban megszerezték a későbbi gyűjtemény első darabját.
Az autó 4500 dolláros árával nem is számított drágának – a tengeren túlról ideszállítani költségesebb volt –, de csak az érkezésekor derült ki, hogy a fotók nem egészen a valóságot mutatják. Az 1965-ös gyártmányú DeVille kabrió borzasztó állapotban volt, két évig tartott a felújítása. A legutolsó csavarig újjáépítették, a restaurálás folyamatát fényképekkel is dokumentálták.
Garamvölgyi Gyula már óvatosabb volt a későbbi licitálások alkalmával, úgyhogy igazi ritkaságokat tudott beszerezni az amerikai aukciós portálok közvetítésével. Egy 1954-es Eldorado – amely 40 évig porosodott egy garázsban – és az 1932-es filmsztár LaSalle néhány hónapja érkezett meg.
Méretek és részletek
A gyűjtemény legöregebb darabja Németországból került Keszthelyre. Az 1923-as Cadillac Phaeton 5100 köbcentiméteres, oldalszelepelt V8-as motorja valamivel több mint 60 lóerős. Tulajdonosa 80 kilométer per órás sebességgel is hajtotta már, mutatja faküllős kerekeit is, amelyek nemcsak stabilak, de áthidalják az út hibáit is. Extra és érdekesség is van benne bőven: a vízhőfokot például az alumíniumból készült motorháztető feletti hűtődíszről kell leolvasni. Egy nagy teljesítményű kompresszort is szereltek a kocsiba, a sofőr oldalán lévő ajtó alatt van a kivezetése, a jármű saját kerekét is felpumpálhatják vele. Kézzel is lehet gázt adni a fapadlós járgánynak, amelyben a bőr ülőlapokat felújították, de a háttámlák még eredetik, akárcsak a vászontető. Öt pedál található a vezető előtt, amelyek között pihentető és indítópedál is van. A mindössze 2500 darabos szériában készült típus keszthelyi példányának csupán az elejét kellett nikkeleztetni, illetve az elektromos rendszerét felújítani.
Nem mindennapi darab a mellette álló, 1932-ben készült LaSalle Sedan, az autó ugyanis dokumentáltan szerepelt A keresztapa című filmben. Az árverési hirdetményben is jelezték, hogy James Caan, azaz Sonny Corleone vezette, ezt a jármű papírjai és az akkor készült fotók is bizonyítják.
A márciusban Keszthelyre szállított autónak a B oszloptól két irányban nyílnak az ajtói, a tágas utastérben még az eredeti szövetkárpit feszül. A 115 lóerős, hatalmas kerekeken gördülő autó érdekessége, hogy a szélvédő fölemelhető, hogy beengedje a hűsítő menetszelet. Gazdája 31 800 dollárért vásárolta, és csak később tudta meg, hogy 200 dollárral előzött meg egy másik magyar licitálót, akivel azóta már kapcsolatba is lépett. A járműnek igazi öreguras hangja van, amikor tulajdonosa egyetlen pöccintéssel beindítja az öblös, erőt sugárzó motort. Hozzáteszi, hogy 320-as alapjáraton megy, és 20 liter fölötti a fogyasztása, de olyan tiszta, hogy a bemutatóteremben még egy füstpamacsot sem látni.
Igazi klasszikus, gömbölyded forma az ebben a teremben látható harmadik autó, egy 1946-ban készült Sedan. A Cadillac gyártósoráról azt követően gördült le, hogy négy éven át harckocsikat és repülőgépeket gyártott a cég. A Sedan 150 lóerős, V8-as motorjából kettő hajtotta meg az M24-es harckocsit.
A keszthelyi darab apró szépségeinek egyike a tanksapka helye, amely az önmagában is művészien megkonstruált hátsó lámpa felhajtásával érhető csak el. Garamvölgyi Gyula a csomagtartót is kinyitja, és arra a gengszterfilmes ihletésű kérdésre, vajon hány hulla fért el benne, csak annyit válaszol: ebben kettő, de a későbbi gyártásúakban akár három is.
Rock and roll és esküvő
A múzeum másik termében az 1950-es évektől indul az időutazás. Az 1959-es, majdnem hatméteres, cápafarkú Coupe csomagtartójában nemhogy három ember, de szinte egy egész bézbólcsapat elférhetett. A hátsó ülés is majdnem franciaágy-méretű, nem véletlen, hogy akkoriban sok-sok gyerek fogant kocsikban. Az alapfelszerelésként szervokormánnyal és -fékkel, motoros ablakemelővel ellátott Caddy 6400 köbcentiméteres motorja 325 lóerős.
A szépen csillogó karosszéria ellenpontja a szintén a rock and roll korszakából származó, 1954-es fehér Eldorado, amely még ebben az állapotában is a gyűjtemény legdrágább kocsija. Garamvölgyi Gyula idén vette meg első tulajdonosától, egy amerikai asszonytól, aki lánykorában kapta, húsz évig használta, aztán betolta egy pajtába. Szinte minden eredeti még rajta, a patinás üléseket azért részben helyreállították, és motorikusan is felújították a 47 500 dollárért leütött gépcsodát.
Egymás mellett tündököl a már emlegetett 1965-ös hófehér DeVille kabrió és egy két évvel fiatalabb piros verziója. Ezekben hétliteres motor dobog, melyek 340 lóerőt adnak le – a tekintélyt parancsoló teljesítmény ára 18 literes fogyasztás.
A múzeum legifjabb tárgya az 1993-ban az olasz Pininfarina által tervezett Allante, a Cadillac egyetlen kétüléses modellje. Olaszországban gyártották a kasznit, Amerikában szerelték bele a 295 lóerős, 32 szelepes motort. Igen drága darab volt, évente csak három–négyezer darabot gyártottak belőle.
A gyűjtő egy csaknem nyolcméteres limuzint is birtokol, nemrég vette egy esküvőszervező cégtől. Hihetetlenül süppedős ülésein helyet foglalva hűtőt, tévét és más extra szolgáltatást is kínál az utasainak a különleges gép. A gyűjtemény némiképp hiányos még, egy 1941-es modell ugyanis Csehországban nemrég balesetet szenvedett. A trélerbe hátulról belerohant egy autó, és pont azt találta el, de a javítása hamarosan befejeződik.
Elnöki biztonság
A keszthelyi múzeum falain a Cadillac sztárjai és kedvelői is felvonulnak Al Capone-tól Woody Allenen át egészen Elvis Presleyig, akinek 64 darab ilyen kocsija volt. Az Egyesült Államok elnökeinek épségére is ez a márka vigyáz hosszú idő óta, a páncélozott elnöki limuzinok a biztonságukról is nevezetesek. Magyar hírességek is büszkék voltak autójukra, a zalai Tótszerdahelyen kastélyt építtető Fedák Sári is Cadillac-tulajdonos volt.
Garamvölgyi Gyula arra is figyelmet fordít, hogy a látogatóknak a 110 éves gyár történetéről és újításairól is beszéljen. Megemlíti, hogy a név a gyáralapító, Henry Leland francia őseitől származik, Antoine Laumet de La Mothe Cadillac ugyanis 1701-ben a mai Detroit környékének felfedezője volt. A mai napig is a francia családi címer modernizált változata a cég logója.
A Cadillac mint autó sok mindenben első volt. A kurblizástól szerették volna megkímélni a nőket, ezért konstruálták meg 1912-ben az önindítót. Később az első márka volt, amelyik nemcsak fekete vagy fehér, hanem színes autókat is gyártott, és már 1964-ben szereltek bele automata klímaberendezést.
A múzeum tulajdonosa úgy tudja, hogy talán hatvan darab oldtimer Cadillac lehet ma Magyarországon, és a felük tartozhat a jó állapotú autók közé. Ő is tagja a márka hazai klubjának, ismeri Európa hasonló gyűjteményeit, és ennek alapján állítja: ennyi öreg Cadillac egy helyen valószínűleg nincs másutt Európában.
A keszthelyi gyűjtemény most 12 darabos, de a bővítés folyamatos. És amikor Garamvölgyi Gyula azt a kérdést hallja, vajon mennyit ér a sok szép járműcsoda, csak annyit válaszol: meghatározhatatlan az értékük.