A keszthelyi Kossuth utcában lévő múzeum és az odabent látható járművek tulajdonosa a Garda Kft., a szenvedély pedig a cégvezetőé, Garamvölgyi Gyuláé. S mint minden mánia, az övé is gyermekkorából eredeztethető, amikor elérhetetlennek tűnt a tévében, moziban látott amerikai álom, az óriási méretű autók világa. Aztán egy véletlen találkozásnak köszönhetően négy évvel ezelőtt megvette élete első Cadillacjét.
Árverés vagy átverés
Egy ismerőse mutatta meg saját amerikai autóját, amely ugyan nem Cadillac, hanem Lincoln volt, de amikor beleült, Garamvögyi Gyula látta rajta azt a boldogságot, hogy amikor vezeti, övé az egész világ. Feleségével ezek után határozták el, hogy megveszik a hőn áhított autót, s egy internetes árverésen 2008-ban megszerezték a későbbi gyűjtemény első darabját.
Az autó 4500 dolláros árával nem is számított drágának – a tengeren túlról ideszállítani költségesebb volt –, de csak az érkezésekor derült ki, hogy a fotók nem egészen a valóságot mutatják. Az 1965-ös gyártmányú DeVille kabrió borzasztó állapotban volt, két évig tartott a felújítása. A legutolsó csavarig újjáépítették, a restaurálás folyamatát fényképekkel is dokumentálták.
Garamvölgyi Gyula már óvatosabb volt a későbbi licitálások alkalmával, úgyhogy igazi ritkaságokat tudott beszerezni az amerikai aukciós portálok közvetítésével. Egy 1954-es Eldorado – amely 40 évig porosodott egy garázsban – és az 1932-es filmsztár LaSalle néhány hónapja érkezett meg.
Méretek és részletek
A gyűjtemény legöregebb darabja Németországból került Keszthelyre. Az 1923-as Cadillac Phaeton 5100 köbcentiméteres, oldalszelepelt V8-as motorja valamivel több mint 60 lóerős. Tulajdonosa 80 kilométer per órás sebességgel is hajtotta már, mutatja faküllős kerekeit is, amelyek nemcsak stabilak, de áthidalják az út hibáit is. Extra és érdekesség is van benne bőven: a vízhőfokot például az alumíniumból készült motorháztető feletti hűtődíszről kell leolvasni. Egy nagy teljesítményű kompresszort is szereltek a kocsiba, a sofőr oldalán lévő ajtó alatt van a kivezetése, a jármű saját kerekét is felpumpálhatják vele. Kézzel is lehet gázt adni a fapadlós járgánynak, amelyben a bőr ülőlapokat felújították, de a háttámlák még eredetik, akárcsak a vászontető. Öt pedál található a vezető előtt, amelyek között pihentető és indítópedál is van. A mindössze 2500 darabos szériában készült típus keszthelyi példányának csupán az elejét kellett nikkeleztetni, illetve az elektromos rendszerét felújítani.
Nem mindennapi darab a mellette álló, 1932-ben készült LaSalle Sedan, az autó ugyanis dokumentáltan szerepelt A keresztapa című filmben. Az árverési hirdetményben is jelezték, hogy James Caan, azaz Sonny Corleone vezette, ezt a jármű papírjai és az akkor készült fotók is bizonyítják.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!