Öltözni tudni kell – utcai viselet egykor és ma

Az utca embere a modern kor legbefolyásosabb divatdiktátora – a budai Kiscelli Múzeum streetfashion-kiállítása egész nyáron látogatható.

Son
2012. 07. 09. 16:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Simonovics Ildikó divattörténész a külföldi streetfashion-oldalak és -blogok hatására és mintájára hozta létre két évvel ezelőtt a Kiscelli Múzeum farvizén a Streetfashionbudapest.hu archívumot, ahol nemcsak az oldal hivatalos fotósainak képei követik nyomon a fővárosban élő emberek öltözködési szokásait, de bárki feltöltheti saját ruhatáráról készült fényképes dokumentumokat. A Kiscelli Múzeumban nemrég megnyílt Street Fashion Múzeum – Utcai divat egykor és ma című kiállításon Ildikó ezt az anyagot bővítette ki az amatőr fotográfiákat rendszerző netes gyűjtemény, a Fortepan.hu képeivel. A létrejött anyag így a hazai öltözékkultúra alakulását, a múlt és a jelen egymásra hatását, az utcai „haute couture” százéves fejlődését mutatja be. A Kiscelli Múzeum textilgyűjteményének egy-egy ikonikus darabja pedig a plafonról lelógva szemlélteti a változásokat, s a Streetfashion.hu egy-egy, a szerkesztők által legstílusosabbnak ítélt tagja is felajánlotta saját szerelését.

A kiállítás huszadik század elejétől napjainkig követi végig az utcai, a polgári divat legjellemzőbb vonásait. Itt is szembetűnik, hogy a divat önmagát ismétlő folyamat: Simonovics Ildikó a Streetfashion.hu anyaga közül kiválasztott olyan példákat, amelyeken tetten érhető a múlt hatása, ezeket állította párba a Fortepan vonatkozó képeivel. A mostani zenei stílusok mentén létrejött szubkultúrák viseleteit is taglalják: a japán street style, a hardcore, az indie, a goth, a punk, a hippi, a rock és a rockabilly követői is megmutatják magukat. Bár mostanában egyre kevesebben vannak azok, akik az öltözködésükön keresztül fejezik ki világlátásukat, hovatartozásukat, sokan inkább kaméleonként viselkednek: pillanatról pillanatra, hangulattól függően változtatják külső megjelenésüket.

A Streetfashionbudapest.hu – és a hasonló típusú felületek – nemcsak gyűjtőoldalak, de tökéletes kutatási felületként is funkcionálnak. A ruhákhoz tartozó szövegekből szinte kirajzolódik a viselője személyisége: mellékelni kell, hogy milyen zenét, könyvet, filmet szeret eredeti tulajdonosa, miből mennyi van a ruhatárában, az adott ruhatárást, hol és mennyiért szerezte be. A kiállítson a látogatók saját ruháikkal, kiegészítőikkel gyarapíthatják a gyűjtemény tárgyi részét: kartotékozhatják a felajánlott darabokat, saját divatfotóikkal, emlékeikkel, észrevételeikkel pedig tovább írhatják a hazai streetfashion-történelmet. Bár eddig ugyan nem voltak sokan, akik éltek volna a lehetőséggel. Ha a témával foglalkozó nemzetközi felhozatalt nézzük, a legvagányabb streetfashion-blog még mindig a Sartorialist, és Susie Buble oldala is a topkategóriások között foglal helyet, de a street fashion ma már olyannyira része a közbeszédnek, hogy a The Sunday Timesnak is van erre szakosodott felülete. Mára már szinte minden nagyobb városnak megvan a maga, az utcai viseletet rendszerező netes archívuma: ezek közül a stockholmi és a reykjavíki viszi a pálmát.


Na és hogy a külföldiek hogyan látnak minket? Az az öltözködésre érzékeny szemnek rögtön feltűnik, hogy itthon főleg a fiatal korosztály, maximum a harmincas–negyvenesek mernek játszani a formákkal, a színekkel, az anyagokkal, és ez persze nem kimondottan pénz kérdése. A férfiak nem annyira bevállalósak itthon, mint tőlünk nyugatabbra. Yvan Rodic, az egyik legbefolyásosabb divatblogger-fotós szerint a posztszocialista nemzetek közül a magyarok egyáltalán nem tudnak öltözködni, stílustalanok, sőt érdektelenek. Szerinte ebben is az oroszok vezetnek. Manapság egyre nehezebb a ruházat alapján különbséget tenni az egyes országok között, az emberek kezdik elveszteni földrajzi identitásukat, itt is a globális esztétika lesz a meghatározó. Rodic szerint az emberek a világ különböző pontjairól válogatnak a felhozatalból, és ezek alapján alakítják ki saját stílusukat.


Yvan Rodic reklámszövegíróból váltott át a divatszakmára. Oldala, a Face Hunter ma már az egyik legfontosabb igazodási pont, ha az utcai viseletekről van szó, havonta több mint másfél millió kattintást generál. Rodic sorra járja a világ országait, hogy felmérje, hol hogyan öltözködik az utca embere. Igazi kiváltság, ha valakit lencsevégre kap: az illető ezzel máris a divattörténelem részévé válik. Budapesten összesen három embert fotózott le, azok is külföldiek voltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.