Szalmakalapok, hajfodrok a szélben, Szék az 60-as évek végén. Lánycsizmák a sárban, katonakísérésre készülő deszei román legények, egy bivalyokat terelő pásztorlány. Családok – dédszülők és dédunokák – a tiszta szobában, a konyhában, a verandán; ballagó öregek, gyászolók a ravatalnál, sírra boruló özvegy, lovát vezető asszony – a Leltár, Korniss Péter harminc esztendei erdélyi alkotómunkájának fotográfiai lenyomata. „Sohasem akartam tárgyszerű leltárt készíteni. Munkámat nem tartottam a néprajz kisegítő eszközének. Nem érdekeltek az aprólékos részletek, s nem akartam tudományos alapossággal mindent feltérképezni. Úgy gondoltam, a tárgyakat a múzeumok polcain, a viseletet a vitrinekben, a zenét és az éneket hangszalagon, a táncot pedig színpadon lehet megőrizni. A fotográfia ajándéka, hogy megörökíthetjük a legtünékenyebbet is: az embert – abban a világban, amelyet maga teremtett és éltetett” – így a fotográfus a Leltár című könyv végén.
Erdélyi képeiből egy olyan ember derűje árad, aki megbékélt a világgal, ezek a kompozíciók megbonthatatlan harmóniát hordoznak, az album annak a világnak a tükre, melynek lakója utolsó mohikánként még együtt élt a természettel, a közösséggel, állataival és míves tárgyaival, s amelyet épp könyörtelenül elsöpör a bulvárkor.
Korniss Péter fotográfus – Duna Televízió, Kézjegy, 2010:
Először a régi soproni könyvtárban találkoztam Korniss művészetével, a kikölcsönzött, poros, kopott album hónapokig a táskámban volt. A címe: Múlt idő. Benne a fiatal házasokkal, akik az 1998-ban megjelent Leltárban már nagyszülők. Három generáció, múlt és jövő, egy fotográfus életének java: Korniss Péterről tudni kell, hogy talán nyíltsága, közvetlensége miatt, talán egyenessége és nyíltszívűsége miatt élete összefonódott azokéval, akiket fényképezett. Széken már családtagnak számít. Ahogy a bukovinai székelyeknél odalent Tolnában.
Aztán ott A vendégmunkás. Egy éveken át kísért ingázó élettöredékei. Ahogy reggel cihelődni kezd – városi szemmel valahol a világ végén, kétszáz kilométerre a Keletitől, ahogy a vonat párájában elbóbiskol, ahogy utat kapar Pesten, a munkásszálló neonfényében ahogy a kolbászt szeli, ahogy zuhanyzik, s robotol, robotol újra, robotol évszakokon át, hogy aztán ismét visszatérhessen feleségéhez a kertes házba, s ahogy ketten, összebújva végül elalszanak a dunyhák között – most már értem: a világ közepén.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!