− A Cseh Tamás Archívum több mint másfél éve gyűjti digitalizáltan Cseh Tamás hagyatékát. Eddigi munkájának első nyilvános beszámolója a Cseh Tamás arcai című film. Hányféle arcot mutat meg?
− A másfél órás film, amelyet a teljes anyag birtokában állítottunk össze, áttekintést ad az archívum munkájáról, de főképp Cseh Tamás eredeti, autentikus megjelenését tartja emlékezetben hosszú pályájának megidézésével, mintát ad arról, milyen emberi, művészi minőséget képviselt. Utolsó, 2006-os teljes koncertjeit, amelyet a Bakáts téren és az Országos Széchényi Könyvtárban adott, éppúgy feleleveníti, mint pályájának első állomásait a hatvanas évekből, amikor Bereményi Gézával még nem ismerték egymást. Keresztül-kasul próbáljuk bejárni a pályáját, ezért alcíme a filmnek: Keresztül az életen – a hatvanas évektől. Cseh Tamás első nagy áttörése 1970 körül volt, mikor a zseniális Baksa-Soós János nevével fémjelzett Kex együttessel zenélt, a korra egyébként jellemező, hogy a Kexnek összesen egy lemeze jelenhetett meg. Ám Cseh Tamást még Bacsó Péter filmrendező fedezte fel a hatvanas években, ő hozta be abba a művészvilágba, amely a művelődési házakban, pincékben zajló koncertélettől elzárt volt, ő érzett rá először arra, a friss hang mögött mi rejlik. Tamás írhatta Bacsó Péter 1965-ös alkotása, a Szerelmes biciklisták című film főcímzenéjét, ez pedig az addig képzőművésznek készülő fiú életét teljesen megváltoztatta. Bacsó Péter 1967-es filmjében, a Nyár a hegyekben − amelyet Gyöngyössy Katalin és Mensáros László híres táncjelenete is emlékezetessé tett − már hosszan, önálló énekkel szerepel. Az Altató című dal egészen fantasztikus szám, amelynek angol szövegét is ő költötte. Ezek után jött Jancsó Miklós 1972-es filmje, a Még kér a nép, ott már képben is jelen van a dalnok.
A nagy siker elhomályosította a múltat
– A Jancsó-filmek ismerői, Cseh Tamás hétköznapi rajongói valószínűleg emlékeznek a gitáros fiúra, aki átmegy a színen, ám az kevésbé lehet ismert, hogy már Bacsó Péter filmjeinek közreműködője is volt. Miért van az, hogy a hatvanas évekbeli munkáit nem igazán ismerjük?
– Ugyan 1943. január 22-én Budapesten született, ám 1956-ig a Fejér megyei Tordason élt. Erről a korszakról keveset tudunk. 1956-tól 1970-ig nagyon különös, képzőművésznek induló, majd nagyon tehetséges, a zene felé hatni akaró fiúvá vált. Bereményi Gézával 1970-től egy őrületesen termékeny korszaka kezdődött, ami nem előzmény nélküli. Az azelőtt történteket kicsit elhomályosítja az, hogy az azután olyan frenetikus lett: ezért is fontos, hogy megrajzolhassuk a teljes pályáját. Kevésbé ismert például, hogy az Utóirat lemezen (1987) szereplő Szőke barátném dallamát Tamás évtizedekkel korábban, kvázi angol halandzsa szövegre írta meg, de az Antoine és Désiré (1978) című lemezen szereplő Désiré apja című dal zenéje is sokkal régebbi. Tamás ezeket orsós szalagon rögzítette, ám a dalokat később már nem tudta lejátszani. Mi előszedtünk régi orsós magnókat, digitalizáltuk ezeket a felvételeket is, így az 1970 előtti emlékek is szerepelnek a Cseh Tamás arcaiban. A hagyatékból már fantasztikus mennyiséget 2,4 terrabyte adatot digitalizáltunk: fényképeket, kéziratokat, film- és videodokumentumokat. Selmeczi Levente gyűjtő az archívumnak ajándékozta Cseh Tamás összes megjelent lemezét, DVD-jét, azt is, amit Párizsban adtak ki, Tamás felesége, Császár Bíró Éva is mindent a rendelkezésünkre bocsátott, hogy digitalizáljuk. Mivel annyi mindent felfedezni való van az életművében, további filmösszeállításokat is tervezünk.