Mindenhol máshol világzenének hívnák a Csík Zenekar mai stílusát, idehaza inkább népzeneként aposztrofálják, s valahol a kettő között van az igazság, csak annak meg a zenén kívül nincs más neve, de jobb is, hogy nincs. Mindenesetre jómagam tagadom, hogy a Csík-effektus a globalizációra adott válasz volna: hiszen előbb volt a kalotaszegi szapora, csak aztán lett a zene a testvéri Kínában és a még testvéribb Szlovákiában is ugyanolyan, mint a legtestvéribb Amerikában, hogy aztán ezt az ugyanolyanságot tegye igazán egyedivé az autentikus népzene.
Mert hát, ha akarjuk, ha nem, Lovasi András, Kiss Tibor, Bródy János, Földes László Hobo, Ferenczi György, Szörényi Levente és Kovács Kati is a popból érkezett, hiába nevezzük az egyiket költőnek, a másikat meg hiába nem nevezzük a nevén. Persze a kötelező tiszteletkör: a honi pop legjava állt fel a Csík mellé, nyilván azért, mert ők a java, a legjava, s hát végül is belőlük kerekedett ki az új őrület. Ezt az új őrületet láthattuk végre teljes pompájában a Sziget hétfő estéjének egyetlen nagyszínpados koncertjén. Megérdemelte, kellett, ideje volt már.
És hát ilyen lehetőség nem mindennap adatik meg egy zenekarnak idehaza: a Daloskönyv címet viselő műsor három órája igyekezett majd mindent megmutatni a Csík életéből, s nagyjából fele-fele arányban oszlott meg a kiindulópontot jelentő autentikus népzene – amellyel már amúgy világhírű volt a zenekar – és az áthangszerelt pop – amitől meg idehaza lett országhírű, ezt tudjuk, mindennap ezerszer halljuk, és előfordul, hogy van, amit már annyiszor, hogy unjuk is. A mesteri zenészekből álló Csík Zenekar (Bartók József nagybőgős, Kunos Tamás brácsás, Barcza Zsolt cimbalmos, Szabó Attila hegedűs, Csík János hegedűs, zenekarvezető és Majorosi Marianna énekes) egyik leghíresebb, a Most múlik pontosan című Quimby-feldolgozását ugyanis már azok is feldolgozták, akiknek nem kellett volna, de hát ilyen a popmuzsika, feldolgozunk, másolunk, s ez nagyon tud fájni itt belül. De tudjuk azt is, hogy ezek a zenészek, a Csík-zenészek a popmuzsika nélkül is gyémánttal kirakott úton vonultak a legcirádásabb korinthoszi oszlopokkal ékesített dicsőségcsarnokba.
Így fordulhatott hát elő a multikulti Sziget mínusz egyedik napján, hogy a háromnegyedig megtelt dühöngő legelőször kalotaszegi csárdással és szaporával, valamint bogyiszlói ugróssal szembesült. Ejj, ez meg mi, néztek a hollandusok meg a gallok, de aztán a második taktus után rájöttek: ez bizony, fiam, népzene. Mire aztán elérkeztünk a nagy népzenei-popmuzsikás összeboruláshoz, megtelt minden hely, és a hollandus csárdást kezdett járni, a gall ugróst, én meg legényest, az pedig senkit sem zavart, hogy egyikőnk sem tudja, miként is kell ezt csinálni: mindegy, az egészet egyszerűen nevezzük csak népi pogónak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!