Úgy köröznek az ujjak a billentyűzet felett, mint sivatagban kiterült test láttán szoktak a keselyűk. Ám nem jó érzés belemarni, belecsípni a témába: nekem sem okoz élvezetet, ha a fiatal, pályakezdés előtt álló képzőművészek munkáit szapulom. Hisz ők a jövő, a frissek, akik mégiscsak éveket áldoztak arra, hogy majdan egy kiállítás keretében lépjenek a szélesebb nyilvánosság elé. De dicsérni, azt még kevésbé tudom, és még kevésbé akarom őket.
Mert érthetetlen, mi több vérlázító, hogy csak ennyire futotta. Hogy tényleg csak ennyi jutott az eszükbe, hogy ilyen kevés invencióval és elszánással vágnak neki a képzőművész pályának. Ki mondta azt nekik, hogy ennyire sablonosnak, trendek után kullogónak és vérszegénynek kell lenni? Mi lebegett a fiatal alkotók szeme előtt, amikor ezeket a képeket és installációkat kiállították? A következő ösztöndíj? A szakmai lapokban megjelenő semmitmondóan bátorító cikkek szellemi akolmelege?
Tényleg ennyi, és nem több jutott eszükbe önnön szerephelyzetükről – hogy ők fiatal képzőművészek lennének, vagy mi – és az őket körülvevő, mondjuk most így: társadalmi valóságról? Vagy ez most egy össznépi manifesztum akart volna lenni, a tömeges eszképizmus túraútvonala a csúnya világtól nem, vagy alig érintett belső száműzetés felé?
De kezdjük az elején. A Kogart Ház kilenc éve, 2004 óta vállalkozik arra, hogy reprezentatív környezetben adjon ízelítőt a fiatal diplomások munkáiból. A cél nemes és üdvözlendő: hadd kapjanak már induláskor kellő figyelmet a fiatal képzőművészek. Idén a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar, valamint a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem diákjainak munkáit láthatja a közönség, a külföldi kitekintést a svájci Zürcher Hochschule der Künste hét végzős hallgatójának részvétele jelenti. Huszonhat fiatal művész.
Akár örömteli jelzés is lehetne a fiatal magyar képzőművészet számára, hogy nincs minőségbeli különbség a hazai és a svájci alkotók munkái között: az érdektelenség és az alibizés határokon átívelve tesped el a munkákon. Nem tudom, örülni kell-e annak, hogy fiatal alkotóink hézagmentesen illeszkednek valamiféle globális trendbe. Én személy szerint jobban örülnék, ha inkább reflektálnának ennek a helyzetnek az esetleges fonákságaira. De nem szeretném, ha úgy tűnne, csupán a saját mániáimból fakadnak a kifogások. Legyen, elfogadom, hogy a helyi ízek nem, vagy csak visszafogottan vannak jelen – a matyóhímzés ismételt diadalútját egyengessék mások (bár egy népi hímzéses csadort azért láthatunk Szabó Ottótól).
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!