Ezért jó az erdélyi színházművészet

Bányai Kelemen Barnát kollégái Kaszás Attila-díjra jelölték. Interjú a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának tagjával.

Makrai Sonja
2012. 08. 21. 6:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A független társulatként működő Yorick Stúdió tavaly nyáron a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházzal együttműködésben hozta létre a Bányavirág című Székely Csaba-darabot. Az előadást számos szakmai elismerést vívott ki magának nemcsak Erdélyben, de az anyaországban is. Legutóbb a Színikritikusok Céhének díjára jelölték több – a legjobb új magyar dráma, a legjobb előadás és a legjobb független színházi előadás – kategóriában is. Ön szerint miért lett ennyire sikeres ez az előadás?
– Az itt és az anyaországban élőknek egyaránt ferde képük van Erdélyről. Hajlamosak vagyunk túlzottan romantikusan tekinteni erre a vidékre. Ennek persze van igazságalapja, de azt sokan elfelejtik, hogy nem könnyű az itteni élet, rengeteg küzdelmet kell megvívniuk az itt élőknek a társadalommal, egymással, önmagukkal. Székely Csaba ebben a trilógiában ezeket a szőnyeg alá söpört dolgokat mondta ki, azokat a tragédiákat, fájdalmakat, amelyekről nem szeretünk beszélni. Azt hiszem, ettől lehet szerethető a Bányavirág. A nyelvezetét lehet székely humorként is értelmezni, de a legfontosabb benne, hogy tudunk nevetni a saját nyomorunkon.


A Yorick Stúdió által most augusztus közepén bemutatott folytatás, a Bányavakság hogyan közelít a témához?

– Finom kis utalások vannak ugyan a Bányavirágra, de a trilógia második része nem egyértelmű folytatása az ott bemutatott élethelyzetnek. A történet más, így az is megérti, aki az első részt nem látta. A Bányavakságra is jellemző a dinamizmus, újabb kérdéseket vet fel az itteni létezéssel kapcsolatban. Két magyar harcol egymással egy faluban, melyet községnek minősítenek, a román rendőr, akit én alakítok, igazságszolgáltatóként jelenik meg közöttük. Simlizések, egymás félrevezetése, álbarátságok – az emberi kapcsolatok szomorú oldala kerül górcső alá.

Nyári munka volt ez is, mint az előző. Milyen volt a próbafolyamat?

– Sebestyén Aba ugyanazokkal a művészekkel szerette volna megrendezni a darabot, de Viola Gábor más elfoglaltságai miatt nem tudott részt venni a Bányavakságban, Nagy Dorottyával mi ketten maradtunk a régi csapatból. Szakács László, a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulatának tagja, Ördög Miklós Levente, valamint Czikó Julianna, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem másodéves magiszteri hallgatója játszik most velünk. Az új partnerek révén más energiák mozdulnak meg ebben az előadásban.

A darab sikerességét mutatja az is, hogy Alföldi Róbert, a Nemzeti Színház igazgatója felkérte Sebestyén Abát, hogy rendezze meg az ősszel indul évadban a darabot a budapesti társulatnak.

– Fontos pillanat ez, azt hiszem. De ez elsősorban Székely Csaba és Sebestyén Aba munkájának az elismerése, nagy ajándék a számukra. Én csak drukkolni tudok nekik.

Lát különbséget az erdélyi és az anyaországi színjátszás között?

– Az erdélyi színházművészetet egyszerűbbnek, szikárabbnak érzem. Nem színészközpontúan gondolkodnak itt a színházról, nincsenek sztárcsináló társulatok, előadások. A nézők az előadásokért, az élethelyzetekért jönnek be a színházba.

Sebestyén Aba tanítványa volt az egyetemen, azóta pedig szoros munkakapcsolat alakult ki önök között.

Amikor végeztem az egyetemen, akkoriban alakult meg Abának köszönhetően a Yorick Stúdió független színházként. A marosvásárhelyi vár Mészáros-bástyájában kaptunk helyet, sokan nem is tudnák elképzelni, hogy lehet ott színházat csinálni. Ő adott nekünk, végzős színi hallgatóknak lehetőséget, hogy a kőszínházak mellett kísérleti munkákban is részt vehessünk. A Yorick Stúdió főleg kortárs alkotásokra fókuszál. Az első munkánk Egressy Zoltán Sóska, sültkrumplija volt, és azóta rengeteg darabot tűztünk műsorra. A Bányavirág lett a mi kapcsolatunk kiteljesedése Abával. Felnőttem hozzá.


– N
em dolgozhatott együtt Kaszás Attilával, színészként miként emlékszik vissza rá?
– Sajnos nem találkozhattam vele személyesen, csak videofelvételről láttam még a vígszínházas Padlás című muzikelben játszani, és azt, ahogy József Attila A Dunánál című versét szavalta. Utóbbi nagyon megmaradt az emlékezetemben, a személyisége miatt: magával ragadott az az egyszerűség, amivel színészként létezett.

Gondolom, meglepte, hogy a róla elnevezett díjra jelölték.

– Természetesen váratlanul ért. Számomra ez is azt igazolja, hogy jó úton haladok. Jól esik, hogy felfigyeltek rám és értékelik a munkám. Azért is fontos nekem ez a jelölés, mert a kritérium szerint a közösségért tett erőfeszítést ismerik el ezzel a kollégák. Szakmánkból kifolyólag más színházak művészei ritkán látják egymást játszani, csak hallomásból ismerjük sokak munkásságát. Épp ezért az viszont hatalmas meglepetés volt, hogy a huszonegy másik jelölt – akik közül Kubik Annával, Kálid Artúrral és Keresztes Tamással eljutottunk a végső fordulóig – engem is érdemesnek talált erre az elismerésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.