Valamikor valószínűleg elképesztő ötletnek hangzott, hogy csatakos rozsomákot vagy örvös tatut fogadjunk örökbe, ma viszont teljesen bevett gyakorlatnak számít, hogy egy-egy kedves élőlény további sorsát névleges örökbeadással biztosítsák az állatkertek vagy menhelyek. Bár a közgyűjtemények fenntartása nyilvánvalóan állami feladat, esetenként a civil kezdeményezés is jól jöhet, különösen akkor, ha olyan kényszerhelyzet áll elő, mint a Boglár-hagyaték esetében. Mivel jelenleg nincs olyan pályázat, aminek segítségével mód nyílna arra, hogy valamelyik hazai kulturális intézmény – elsősorban a Néprajzi Múzeum jöhetne szólva, aminek Boglár évtizedekig volt a munkatársa – egyben megvásárolja a kutató legszemélyesebb és legféltettebb tárgyi emlékeiből álló tárgygyűjteményt, más módon kell előteremteni a vételárat. Boglár Lajos hagyatéka komoly értéket képvisel, hiszen egy hosszú, és nemzetközi mércével mérve is komoly kutatói életpálya emlékeiről van szó.
Ha bulvárosra szeretnénk hangolni ezt a cikket, valószínűleg a „Gazdát keres a magyar Indiana Jones hagyatéka” címmel jelenne meg, ami nyilván túlzás lenne, még akkor is, ha nem túl hosszú azon magyar tudósok névsora, akik távoli földrészeken kalandoztak. Boglár annyiban azért biztosan emlékeztet a Spielberg által filmre álmodott akcióra termett régészre, hogy a tanítványi visszaemlékezések szerint örömmel elevenítette fel úti kalandjait az egyetemi órákon, sőt a tudományos problémákat is előszeretettel világította meg anekdoták segítségével.
Dr. Boglár Lajos 1929-ben született Brazíliában, édesapja a magyar királyi konzulátus vezetője volt. Itt nevelkedett egészen 1942-es hazatelepülésükig, a portugál mellett több világnyelven is megtanult. Az ötvenes évek elejétől 1980-ig a Néprajzi Múzeum munkatársa volt, ez idő alatt több komoly kutatóútra vállalkozott Latin-Amerikában, elsősorban az Amazóniában élő indián törzsek között végzett antropológiai terepmunkát. A Rákosi-érában még nem hódolhatott ilyen irányú kutatási szenvedélyének, ezért eleinte a 18. században Dél-Amerikában letelepült jezsuiták nyomait kutatta.
Korán kivívta a nemzetközi szakmai körök elismerést, többek között azzal is, hogy 1959-ben egy olyan elzárt indián közösség, a nambikuara indiánok körében végzett kutatómunkát, ahol korábban csak nagyon kevés tudós járt, egyikük a kulturális antropológia egyik legismertebb alakja, Claude Lévi-Strauss volt Boglár előtt húsz évvel. A magyar tudós emellett az indián tolldíszek elismert szakértőjeként is komoly nevet szerzett. Boglár a rendszerváltást követően megalapította és 2004-ben bekövetkezett haláláig vezette az ELTE Kulturális Antropológia Tanszékét, nagy tudása, színes, magával ragadó egyénisége számos hívet szerzett a tudományterületnek. Amellett, hogy könyvek, majd filmek születtek az útjai során szerzett tapasztalataiból, a kultúrantropológia egyik hazai úttörőjének számító Boglár mindig tárgyakkal megrakottan tért haza, ezeket vagy az indiánoktól vagy az indián népművészeti termékeket fogalmazó boltokból szerezte be.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!