A megboldogult kilencvenes években, a Music TV és más zenecsatornák korában, a klipkorszak csúcsán a Smashing Pumpkins volt az egyik legérdekesebb színfoltja az éppen világméretekben áttörő alternatív rocknak. Seattle szülte a grunge-forradalmat az önpusztító Nirvanával és a komolykodó Pearl Jammel; Kalifornia hozta a napfényes vidámságot a Red Hot Chili Peppersszel és a poppunk bandákkal; Chicago pedig a Smashing Pumpkins sokszínű alternatív rockjával képviselte magát a popkultúra újabb hullámában.
A '88-ban alakult zenekar mindig is Billy Corgan énekes-gitáros-dalszerző birodalma volt: a már régóta tarkopasz, varjúhangú popikon aktuális hangulatától függött, hogy zenésztársai mennyire szólhatnak bele az alkotói folyamatba. A Smashing Pumpkins klasszikus, kilencvenes évekbeli felállásában D'arcy Wretzky basszeros lány, Jimmy Chamberlin dobos és a japán származású James Iha gitáros kísérte Corgan magánuniverzum-építését. Hogy miből is épült fel a Smashing Pumpkins világa? Karcos hardrockból, grunge-hatásokból, elszállós pszichedéliából, shoegaze-stílusjegyekből és némi elektronikából. Corgan szövegei jobbára személyes érzelmeiről és félelmeiről szóltak, de az évek során egyre többet írt a világ állásáról is, egyre pesszimistábban. A banda sikeréhez nagyon sokat hozzátett a klasszikus klipjeik egész sora: sötét gothic hangulatot vagy 19. századi dekadens romantikát, neonszínű pszichedéliát vagy posztmodern-indusztriális világot felidéző videóik milliók agyába égtek bele a kilencvenes évekbeli hőskorban; és emellett maguk a zenekar tagjai is meglehetősen különc figurák voltak.
A '95-ös Mellon Collie and the Infinite Sadness duplalemez volt a csúcs, de a kétezres évekre már csak Corgan maradt a fedélzeten, aki egy időre be is szüntette a zenekart. Az új felállásban rögzített, 2007-es Zeitgeist egy fárasztó, zajos, zúzós hangszőnyeg lett távol a régi hangzástól. Corgan saját bevallása szerint is csak az utóbbi években talált vissza dalszerzői önmagához, és 2009-től elkezdte apránként megjelentetni újabb szerzeményeit. A Teargarden by Kaleidyscope címet viselő, megalomán zenefolyam egyik állomása a nemrég lemezformátumban megjelent Oceania, amelyen új tagok – köztük, nahát, egy basszeros lány és egy ázsiai fazon – kísérik Corgan monológját. Az Oceania egyszerre kiváló és saját korán kívül került rocklemez: nagy dobás lett volna a kilencvenes években, de ma egy kissé idejétmúltnak tűnik – persze csak, ha nagyon mai füllel akarjuk hallgatni az albumot.