Tér és idő többszörösen is összepréselődött a Szépművészeti Múzeum Barokk Csarnokában. Mert nem elég, hogy sikerült egy mennyiségileg és minőségileg is figyelemre méltó, a múltat is megidéző, ugyanakkor nagyon mai képzőművészeti válogatást Budapestre hozni a messzi Kínából, de az okostelefonoknak hála az ünnepélyes megnyitóra összesereglett vendégsereg még a párhuzamosan zajló olimpiai eseményekről is folyamatosan értesülhetett. Előbb ugyanis L. Simon László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára, majd később Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója tájékoztatta nagy örömmel az egybegyűlteket a mai nap ezüst – és aranyterméséről.
Pedig amúgy is volt bejelenteni való öröm: méretében egyedülálló válogatás érkezett ugyanis Budapestre, a kortárs kínai képzőművészet ilyen átfogó seregszemléjére még nem volt példa Európában. Majdnem kétezer négyzetméteren, a múzeum három külön egységében állították ki azt a 120 alkotást, amit a Kínai Nemzetközi Művészeti Múzeum munkatársai – Fan Ti-an (Fan Di’an) főkurátor vezetésével – válogattak össze, ráadásul kifejezetten a magyarországi bemutatkozás céljából. Ez, ahogy az többször is elhangzott a hivatalos megnyitón, gesztusértékű, és jelzi Magyarország hídszerepét Nyugat és Kelet között.
L. Simon szerint ez a tárlat legalább annyira vitára ingerlő, mint a szemközt – vagyis a Műcsarnokban – nemrég megnyílt Mi a magyar? kiállítás. Ezt követően röviden – miután egy hamisítatlan kínai történetet is elmesélt a festőről, aki életre kelti az általa alkotott sárkányt azzal, hogy szemet is fest neki – összefoglalta a kínai művészet sajátosságait. A kiállított anyag ismeretében kijelenthető, L. Simon joggal emelte ki például a dekoratív hajlamot, a tematikai kötöttségeket vagy a kínai legendárium erős jelenlétét – ezek a motívumok a mai alkotók képein is rendre visszaköszönnek.
A kiállítás az utóbbi bő harminc év művészi terméséből szemezget, pontosabban a reform és nyitás 1978-as fordulata óta eltelt időszak – aminek köszönhetően átalakult, és nemzetközibbé vált a kínai művészi világ intézményrendszere – alkotásaiból válogat. Az államtitkár nem alaptalanul emelte ki a művészi kölcsönhatások irányában beállt változást sem: míg például a szecesszió idején a keleti művészet hatott megtermékenyítően a nyugati alkotókra, a kortárs kínai művészek nem tagadhatják le a nyugati hatásokat munkáikban.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!