Bár a meghirdetett pályázat ellenére kevesen érkeztek viseletben, így is színes volt a Mesterségek Ünnepe. A budai Várat az augusztus 20-i előtti hétvégén mintegy nyolcszáz hagyományőrző mester népesítette be, és persze eljött rengeteg Kárpát-medencei népzenész is. A díszvendég ebben az évben Szlovénia volt: a sokféleség ellenére kevés volt az igazán látványos szlovén portéka, ezek közül is a lyukasztásos technikával készített tojások vonzottak sok érdeklődőt.
Az idei fesztivál újítása volt a Sajtudvar. Az ország különféle szegleteiből érkező műhelyek a legfinomabb tehén-, juh- és kecskesajtokkal várták a látogatókat. Bárki kipróbálhatta a köpülést, de a sajtkészítők bemutatták, hogy a tejből milyen módon is lesz például lágy sajt. A Savoyai terasz és az Újvilág-kert népi játszóházában a gyerekek voltak a főszereplők, a nagy sikerrel övezett Hangold újra! koncerteken pedig mások mellett fellépett Herczku Ágnes, Szokolay Dongó Balázs és Bársony Bálint, a Kerekes Band és a Cimbaliband is.
A régi ritka mesterségek kerültek idén a középpontba. A mesterek segítségével a műhelybemutatókon lehetett egy-egy művészeti ág alapjaival ismerkedni. A kályha- és kemencekészítők reneszánszukat élik, talán részben a gázáremelésnek „köszönhetően” egyre többen építtetnek maguknak alternatív fűtési megoldásként csempekályhát. A bútorfestés, a kékfestés, a könyvkötés, a kötélverés, a mángorlás, a szappanfőzés azonban valóban egészen a perifériára szorult, így különösen nagy érték, hogy nálunk ezek a mesterségek még mindig élnek.
A Mesterségek ünnepe mindig is sok látogatót vonzott: jóformán ilyenkor mozdulni sem lehet a nagy tömegben, erős idegzet kell ahhoz, hogy az ember élvezni tudja a nézelődést, kedvére válogathasson a kínált termékek közül. Idén valahogy ez elmaradt, az első három napban a megszokottnál alacsonyabb volt a fesztivál látogatottsága, ami talán nem is baj. Most végre mindenki hosszabban elidőzhetett egy-egy standnál, diskurálhatott a mesterekkel.
Sándor Attila szentegyházi fafaragó például nagy értékű alkotásokkal érkezett, és inkább kiállítás jelleggel tekint a vásárra. Keveset ad el, néhány rendelést is felvesz, alapvetően azonban a reklámérték a fontos, amit a Mesterségek Ünnepén való jelenléte jelent. Sándor Attila a fa szeretetét modellasztalos édesapjától örökölte, a fafaragást pedig az iskolai szakkörben kezdte. Ma már ismert művész, akinek több alkotását láthatjuk köztereken: Szolnokon egy körforgalomban és a vadasparkban, Nyíregyházán a sóstóhegyi temetőben vagy a sóstófürdői református templom udvarán, ahol egy trianoni kopjafája áll, valamint Újfehértón, ahol pedig egy székelykapuját tekinthetjük meg. Alkotásaiban az a különleges, ahogy a székely népi hagyományokat ötvözi a honfoglalás kori képi világgal, a magyar mese- és mondakinccsel, úgy, hogy annak egyértelmű üzenete is legyen. Biztos sokan megcsodálták már azokat a gazdagon díszített bölcsőket, amelyeket budapesti, debreceni, pápai kiállításaira is elhozott.
Sajnos a kínálat nem volt mindig ilyen magas minőségű. Korábban a vásárlók biztosak lehettek abban, hogyha ellátogatnak az ünnepre, ott biztos nem bóvlit vagy giccses szuvenírt kapnak, mint a turistanegyedekben található boltokban, hanem értékes, zsűrizett termékeket. Most azonban számos olyan standdal lehetett találkozni, amelynek kínálata hagyott kivetnivalót. Miért van az, hogy a népi kézművesség leghitelesebb vásárán egyesek süthető gyurmából, plexiből, bakelitből készült fülbevalókat vagy épp indiai füstölőt adnak el, de akadnak olyanok is, akik antikvár könyveket, lejárt naptárakat kínálnak?
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!