Mi a magyar? – Ady Endrétől Biszku Béláig

Pátosz, irónia, Biszku Béla és a celebek. Mi a magyar? Kortárs válaszok címmel nyílik kiállítás a Műcsarnokban.

Grund
2012. 08. 02. 15:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legalább két évszázada a hazai közgondolkodás meghatározó témája a nemzeti önazonosság. A „Mi a magyar?” kérdés mégis általában kivételes helyzetek – mint a reformkor, a Millennium vagy a Trianon utáni korszak – idején merül fel a legélesebben – mondta el a kiállítás csütörtöki sajtóbemutatóján a Műcsarnok igazgatója.



A tárlatért kurátorként is felelős Gulyás Gábor felidézte: munkájának kiindulópontja az volt, hogy miként dolgozható fel művészi eszközökkel az a „szekértábor-logika”, amely a mai magyar mindennapokat, különösen a kultúrát meghatározza. Mégsem egy elmélet művészeti vetületeit, a nemzeti sorskérdések illusztrációt szerették volna bemutatni, hanem a kérdésekre adott kortárs válaszokat – jegyezte meg. A kurátor szerint a munkák nagy része kifejezetten ironikus, csípős hangvételű, szép számmal akadnak ellenben a témához komolyan, már-már a pátoszig elmerészkedve viszonyuló művek is.

Gulyás a Magyar Nemzetnek elmondta: a sok évtizedes abnormális társadalmi fejlődés, illetve az alapproblémákról való hallgatás után éppen a magyar társadalom jövője érdekében beszélni kell a kérdésről, meg kell mutatni a rá adott feleleteket. Felvetésünkre, hogy sokak számára esetleg már a tárlat címe is provokációnak hat, a következőket mondta: „Kétszáz évvel ezelőtt, amikor A magyarokhoz című versében Berzsenyi Dániel feltette ezt a kérdést, provokatív volt. Ma nem az. Nem csak azért, mert azóta több százan írtak ezzel a címmel értekezést – a közösségi identitás olyan ügy, amellyel egy értelmiséginek foglalkozni magától értetődő, természetes dolog. Számomra ezen belül a nemzeti önazonosság kérdése a legfontosabb, s úgy látom, számos nagyszerű képzőművészt szintén foglalkoztat ez a téma.”



Gulyás hozzátette: már akkor megfogalmazódott benne a kiállítás gondolata, amikor elkezdte a munkát az intézményben. „Fontosnak tartom, hogy lényeges társadalmi kérdésekről legyenek nagy, tematikus tárlatok – a reményeim szerint ez ilyen. Fél évvel ezelőtt találkoztam először a művészekkel, s annak ellenére elindult egyfajta közös gondolkodás, hogy kezdettől fogva nyilvánvaló volt: új munkák finanszírozására most nincs lehetőségünk. Születtek persze így is új alkotások, a művek negyede ilyen, de a tárlat döntően az elmúlt években létrejött munkákra épül. Azt mutatja meg, hogy milyen módon viszonyulnak a kiállító művészek – közvetlenül vagy közvetve – a magyar önazonosság kérdéséhez” – fogalmazott.

A kiállításon látható 150 alkotás mintegy negyede új munka. Egy olyan művész volt, aki visszautasította a tárlaton való részvételt, míg egy másik alkotó a Károlyi-szobor elmozdítása elleni tiltakozásul lépett vissza. Inkább azok voltak többen, akik kifejezetten szerettek volna bekerülni a kiállításba – mondta el Gulyás.

A Legendák címet viselő szekció a tudományosság által megkérdőjelezett, mégis sokak önazonosságát erősen befolyásoló történeteket, mondákat dolgoz fel. Kovách Gergő–Kotormán Róbert–Péli Barna Attila most című szobra például a nagy hadvezér alakját vizsgálja szokatlan szemszögből, míg Szolnoki József hun témájú filmjét egyaránt méltatta a Magyar Narancs és a Kurucinfó – mondta el Gulyás Gábor.

Elhunyt szerzők – mások mellett Ady, Bibó, Márai, Petőfi vagy Széchenyi – magyarsággal kapcsolatos idézetei olvashatók az Örökségek című szövegdoboz falán. A kiállítás másik betétjének videóin pedig kortárs művészek és gondolkodók – például Bozsik Yvette, Heller Ágnes, Sára Sándor, Schilling Árpád, Schmidt Mária és Tokody Ilona – nyilatkoznak.

Több terem vonultatja fel a nemzeti sztereotípiákra reflektáló munkákat: Benczúr Emese, Csiszér Zsuzsi, Gerber Pál, Gyenis Tibor vagy Szurcsik József művei sokszor egymással is vitatkoznak. A tárlat következő nagyobb egysége a társadalmi szerepeket vizsgálja, elsősorban a vesztesekre koncentrálva. Dr. Máriás sajátos hangulatú portréi bizonyítják: ma nem hősök vannak, hanem celebek, így egymás mellé kerülhet akár Horthy, Kádár, Biszku, Matolcsy György és Kiszel Tünde is.

Az apszisban Ellentétek címmel a megoldatlan társadalmi jelenségekkel, feszültségekkel foglalkozó munkákat találhat a látogató. Kicsiny Balázs nagyméretű installációja egy Babits-idézetet dolgoz fel. Asztalos Zsolt metaforikusan is értelmezhető, Nem robbant fel című munkája besült világháborús bombákat ábrázol. Borsos Lőrinc parlament-makettje a nézők közeledtére rázkódni kezd, és a kiállítás végére talán össze is omlik.



Sok oldalról közelítettek a témához az Identitás című szekció alkotói is: Kupcsik Adrián önarcképei például zsidóként, cigányként és kínaiként is megjelenítik a művészt, Gerber Pál festményén mindössze annyi áll: Nagyon fáj, Borsos Lőrinc egy sorozata pedig a magyar zászlót csúsztatja egybe szomszédos országok lobogóival.

A Műcsarnok nagyszabású kiállításához szeptemberben nemzetközi konferencia is kapcsolódik; a tárlat október 14-ig látogatható.


További részletek a pénteki Magyar Nemzet Kultúra rovatában

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.