Maga Pierre de Coubertin báró vetette fel még az első olimpiát követően, hogy az olimpiai játékokkal párhuzamosan művészeti versenyeket is rendezzenek. Ötlete először 1912-ben valósult meg. A stockholmi olimpia több szempontból is jelentős volt, nem csupán ekkor rendezték meg az első művészeti olimpiát, de ekkor véglegesedtek a mára védjeggyé lett szimbólumok: az öt karika, a zászló, a fáklya, és létrejött az egységes „olimpiai arculat”. Az 1932-es olimpia hivatalos plakátjait magyar grafikus, Kilényi Gyula tervezte, talán ez volt a legmagasabb szintű hozzájárulása hazánknak az olimpia vizuális szellemiségéhez. 1912 és 1948 között azonban a nyári olimpiai játékok nem kizárólag a sportról szóltak, hazánk pedig több érmet is nyert: aranyat 1928-ban Mező Ferenc „irodalom, poétika” kategóriában, ezüstöt Hajós Alfréd építészet kategóriában Lauber Dezsővel megosztva, valamint 1932-ben Manno Miltiádész szobrászatból.
Az utolsó művészeti olimpián, 1948-ban Földes Éva hozott haza bronzérmet szintén irodalomból. A művészek hozzájárulása azonban a művészeti játékok megszűnte után továbbra is jelen van, hiszen idén ünnepelte fennállása 50. évfordulóját az Ezüstgerely művészeti pályázat, amelynek nyertes pályaművei adják az MNG és a Magyar Sportmúzeum válogatásának nagy részét. A pályázatot 1961-ben írták ki először, és 2005-óta az aranyérmes Mező Ferenc nevét viselő közalapítvány alkuratóriuma felügyelte. A közalapítvány tavaly a MOB Mező Ferenc Sportbizottságává alakult át, és Takács Ferenc egyetemi tanár vezetésével, Almási László fotóművész, Köpf Károly, Mihály Gábor szobrászművész, valamint a jelenlegi kiállítás egyik kurátora, Szabó Lajos múzeumigazgató részvételével működik. A tavalyi, a londoni olimpiához kapcsolódó pályázatra csupán a képzőművészeti kategóriában 116 alkotó 256 pályaműve érkezett be, amelyből a tavalyi kiállításon 72 művet állítottak ki. Ha ezt 50-nel beszorozzuk, látható, hogy volt miből válogatni.
A kiállítás tehát részben ezekre, részben az MNG sokszor raktárakban álló grafikai és szobrászati anyagára támaszkodva arról (is) szól, hogy miként örökíti meg sikereit, akaratát, élni és küzdeni akarását egy közép-európai ország, amely mérete és történelmi sorsa ellenére minden idők nyolcadik legeredményesebb nemzete lehetett. Az MNG és a Sportmúzeum közös tárlata tehát jóval szélesebb merítést alkalmaz, mint az olimpiákhoz szorosan kapcsolódó művek, és a grafika, valamint szobrászat terén különösen erős. A teljesség igénye nélkül a magyar képzőművészet olyan nagyságai vannak jelen, mint Ferenczy Béni, Medgyessy Ferenc, Kisfaludi Strobl Zsigmond, Vaszary János, Szőnyi István vagy Egry József, a grafikusművészek közül pedig Molnár C. Pál és Kemény György.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!