Politikai korrupció minden mennyiségben

Az Államérdekből című, friss heti mozipremieren felbuzdulva számba vettünk néhány politikai témájú filmet. Korrupció, manipuláció, ármány.

kgy
2012. 08. 25. 14:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dave

Bizonyos tekintetben ártatlan romantikus vígjátékot készített Ivan Reitman 1993-ban Kevin Kline és Sigourney Weaver főszereplésével, mégis kapunk a politika működéséből is egy finom kis ízelítőt. Egy átlagember hétköznapjai váratlanul felfordulnak, amikor az Egyesült Államok elnöke dublőrének kérik fel. Mint kiderül, az elnök kómába esik, s átmenetileg neki kell őt a nyilvánosság előtt helyettesítenie, ám rövidesen azt is megtudhatjuk, hogy nem minden hátsó szándék és fondorlat nélkül. A Dave-ben az egyszeri ember rácsodálkozása a nagypolitikára az igazi élmény. Nemcsak a paktumokban, íratlan szabályokban, belső korrupt ügyletekben való eligazodni képtelen embert láthatjuk a vásznon, de a hétköznapi élet reflexeinek nagypolitikai működésképtelensége is szépen terítékre kerül. Amikor az USA költségvetését saját könyvelőjével akarja Dave korrigáltatni, a könyvelő csak annyit mond, hogy őt bármelyik ügyfele kirúgta volna, ha így vezeti pénzügyeit.


Amikor a farok csóválja

A Monica Lewinsky–Bill Clinton-affér csúcspontján Barry Levinson elkészítette minden idők egyik legkifejezőbb politikai szatíráját. Az Amikor a farok csóválja történetében az elnök csúnya félrelépése romokba dönthetné újraválasztási ambícióit, ezért tanácsadói úgy döntenek, hogy elterelik a nyilvánosság figyelmét egy médiaheccel. Egy hollywoodi producer és a tömegmédia manipulációja segítségével fiktív háborút indít az USA Albánia ellen, majd minden cáfolatra érkezik egy újabb B-tervük, amellyel igyekeznek a hazugságot leplezni. A hazugság hazugságának hazugsága a legideálisabb elterelő hadműveletnek bizonyul a profik kezében. Levinson sommás ítélete szerint a tévén keresztül az emberek bármit elhisznek, s ezáltal olyan hatalomnak tekinthető, amivel bármi elérhető értő kezek közreműködésével. A film a politikai manipulációjáról nyújt igencsak hatásos összképet.


A diktátor

Sacha Baron Cohen legújabb polgárpukkasztó mozija a kortárs paranoiára és boszorkányüldözésre szép példa. A diktátor egy arab ország vezetőjén keresztül modellezi a nyugati világ gyarlóságát és az összes politikai sztereotípiát, ami jelenleg körülveszi a Közel-Keletet és a vele azonosított globális terrorizmust. Cohen, aki korábban Boratként, Brunóként és Ali G-ként a legkülönbözőbb előítéletekre, társadalmi rétegekre és nemi szerepekre utazott már, ezúttal nem hagyja figyelmen kívül a vallási referenciákat sem. Hogy mennyire képes egy egész játékfilmen keresztül megtartani koncepcióját, persze kérdéses, de a szándék mindenképpen figyelemre méltó. Egyúttal kifejező lenyomata napjaink társadalmi állapotának és közgondolkodásának, valamint a nyugati politikai rendszerek működése elé is görbe tükröt állít.


Frost / Nixon

Az USA történetének legnagyobb politikai botrányát tárta fel két újságíró, Carl Bernstein és Bob Woodward, amely utóbb Watergate-botrányként híresül el. A Richard Nixon regnáló elnök lemondásához vezető lehallgatási botrányt játékfilmen is megörökítette Hollywood (Az elnök emberei), ám az azt követő folyamatokról és a politika működéséről sokkal érzékletesebb képet ad a Frost/Nixon. Ron Howard 2008-as alkotása Nixon politikai visszatérésének kudarcáról szól. 1977-ben egy nyilvános tévévitában, interjúsorozat formájában szeretett volna visszatérni a politikába, s tanácsadója tökéletesen előkészítette számára a terepet. A korábban csak tévés haknikból ismert David Frost viszont alaposan rácáfolva a várakozásokra olyannyira képes megfogni az elnököt, hogy gyakorlatilag hibájának beismerését is kikényszeríti belőle, s ezzel végképp kiírja a botrányos múltú egykori elnököt a politikai közéletből. Hiába Nixon precíz felkészítése, a manipulációs stratégiák, ezúttal az igazság győz. A háttéralkukról és politikai intrikákról pedig a néző kap remek és kifejező képet.


Dr. Strangelove

Jó az amerikaiaknak, hogy képesek könnyedén is viccelődni a súlyos politikai válságokon és fonákságokon. Pedig a hidegháború sem volt habos torta, hogy egy magyar politikai szatírát idézzünk. Paranoia, pattanásig feszült politikusi idegek és vérre szomjazó katonai vezetők – a téma komoly és rendkívül hiteles feldolgozását örökítette meg például a 13 nap – Az idegháború című film a kubai rakétaválság krónikáját elmesélve. Ennél jóval könnyedebb, vitriolosabb látlelet Stanley Kubrick gyilkos szatírája, ami a hidegháború érett és még nagyon is forró szakaszában, 1964-ben készült. A film azt a nagyon is valós helyzetet karikírozza, amikor a paranoia és az odacsapás iránti olthatatlan vágy kis híján világháborút idéz elő. Ezt a valóságban szerencsére (eddig) megúsztuk, ám Kubrick filmjében nem tűnik ilyen rózsásnak a helyzet: egy őrült katonai parancsnok a kommunistáktól való rettegésében rakétákat lő ki a gonosz vörös birodalmára. Az amerikai elnök sietve veszi fel a kapcsolatot a szovjet vezetéssel, akik természetesen kilátásba helyezi a válaszcsapást. A film olyan meggyőző képet fest a katonai válságkezelésről, hogy a legendák szerint a Fehér Házba frissen beköltöző Reagan elnök kereste azt a (nem létező) termet, ahol összegyűlhet majd hasonló esetben a vezérkarával.


A mások élete

Míg Kubrick filmje kacagtatva mesél a hatalmi tébolyról, a német film utóbbi évtizedeinek egyik legemlékezetesebb darabja felkavar és felháborít. Az érzékeny lelkű ügynök különös kalandja az általa megfigyelt célszemélyekkel esztétikai és politikai vitákat is jócskán kiváltott. Voltak, akik szerint a film nem hitelesen mutatta be a volt NDK állambiztonsági szolgálatának működését, és a történet hitelességét kifogásoló hangokra is volt példa. Így vagy úgy, de A mások élete félelmetesen erős foglalata annak, ahogy egy romlott hatalom képes mindenkit korrumpálni maga körül. Ebben a filmben szinte mindenki áldozat: az ügynök, aki rájön, hogy hamis eszmét szolgált, az általa megfigyelt színpadi sztárszerző, aki szeretett volna a kommunista hatalom és az ellenzéki baráti kör között aranyutat találni, felesége, a színésznő, aki mindent feláldoz azért, hogy játszhasson, és a mellékszereplők is, ennek a beteges korszaknak a jellemző figurái. Mindezt tökéletesen fejezik ki a főszereplő szavai, amikor a film végén – már a demokratikus fordulat után – találkozik a vastagtarkójú egykori kulturális miniszterrel, akinek őszinte undorral veti oda: hogy maguk egykor egy országot vezethettek!


A királynő

A politikai dokudráma nehéz és veszélyes műfaj: hitelesen megteremteni a vásznon olyan alakokat, akik amúgy is gyakran szerepelnek a képernyőn, egyáltalán nem egyszerű, ráadásul ezek a közéleti figurák általában épp azért érdemlik ki a figyelmet, mert megosztják szűkebb-tágabb környezetük közvéleményét. A jelenlegi angol királynő mondjuk nem az a tipikus botrányhős, de hosszú uralkodása alatt nemegyszer fordult ellene a szélesebb közvélemény. Mindez akkor tetőződött, amikor Diana hercegnő halála után a nép ítélete szerint nem kellő megrendültséggel és részvéttel kezelte a helyzetet. Mondhatjuk, ez volt a brit monarchia mélypontja, amit tetézett, hogy a hosszas konzervatív uralom után egy tettre kész és látszólag mindenre – akár a közjogi hagyományok felrúgására is – képes miniszterelnök állt az ország élére Tony Blair személyében. Mondhatnánk, hogy a film kettejük viszonyát boncolgatja, de Erzsébet, és az őt játszó – és a szereppel csúcsra érő – Helen Mirren mindent visz: nemcsak a filmbéli Blair eszik a tenyeréből, hanem a néző is. Remek, okos film emlékezetes alakításokkal, ami, ha nem is propagandafilm a monarchia mellett, de képes megmutatni: a tömegdemokrácia időszakában sem feltétlenül halálra ítélt a tradíciókon alapuló életvezetés és gondolkodásmód.


A mandzsúriai jelölt

Richard Condon klasszikus regényéből már forgattak filmet a hatvanas években, de nem véletlen, hogy 2004-ben ismét elővették. A külpolitikai események kellően megágyaztak a történetnek, amiben Raymond Shaw őrmesterből hős lesz, miután megmenti társait – köztük Bennett Marco kapitányt is – az Öböl-háború egyik bevetése során. Shaw jutalma nem csak a Becsületrend, politikai karrierje is üstökösként ível fel. Marco kapitányt viszont nem hagyja nyugodni egy makacs gondolat – pontosabban a rémálmai –, és egyre inkább meggyőződésévé válik, hogy talán mégsem úgy történt minden Kuvaitban, ahogy azt hivatalosan tálalták. Ám a politikai gépezet már javában pöfög, és Shaw makulátlan renoméján nem eshet folt A madzsúriai jelölt hamisítatlan paranoiamozi, ami meglehetősen hatásosan mutatja be a politikai manipuláció világát kiváló színészek tolmácsolásában.


További filmcsokrokért klikk ide rögvest!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.