Ugyan meglehetősen nagy luxus térkép böngészése nélkül az előző évekhez képest jócskán átrendezett Sziget Fesztiválnak nekivágni, jó szerencsével az ember mégis rátalál arra, ami neki való, és feltehetően a térképről amúgy sem szúrná ki. Egy teaházra gondolunk, ahol a Közel-Kelet és a Balkán kedvelt süteményét, a baklavát mérik finom teákkal, többek között matéval és oolonggal. Keleties környezetben, párnákon ülve az első Sziget-körös séta után itt ragadtunk, röviden megünnepeltük, hogy fejfájás ellen van konténerpatika.
A cigányok ideje – lengyel változatban
Mivel a kötelezően előjegyzett program időben még jócskán messze volt, aktivitásra buzdítva magunkat a közeli Roma Sátorban kezdtük meg a kulturálódást. Snétberger Camp néven mindennap itt muzsikálnak a Snétberger Zenei Tehetség Központ diákjai, gondoltuk, rossz nem lehet. Bizony nem az, sőt! Kaptunk elegánsan előadott dzsessz standardeket az ötfős legénységtől, s bár a hallgatóság elég gyér számban jelent meg, a fiúk nem vették félvállról a zenét.
Röpke szünet után ugyanitt egy lengyel-ukrán fúziós zenekart, a Caci Vorbát jelentették be. A banda nevét ugyan csacsinak kell ejteni, de a szamárságokhoz semmi köze: „igaz beszédet” jelent roma nyelven. Kárpát-medencei és balkáni cigányzenét játszik a szintén ötfős zenekar, a keservesektől a pörgős táncokig nagyon magával ragadó előadásban, élén egy huszonhat éves, hegedűvirtuóz énekesnővel, Maria Natansonnal.
Maria rendkívül karizmatikus egyéniség. Amellett, hogy nagyon szép lány, előadóművészként megrendítően természetes, őszinte. Hegedűn, nyárs-hegedűn, brácsán játszik, és olyan gyönyörűségesen énekel, hogy sokan egyenesen a legjobb lengyel énekesnek tartják. (Lengyelország legelismertebb népzenei együttese, a két évtizedes múltra visszatekintő St. Nicolas Orchestrának is közreműködője.) Nagyapja, Tadeusz Natanson híres lengyel zenetudós volt, ám Maria − otthagyva a zeneiskolát − a Kárpátokban élő cigányoktól tanult muzsikálni.
Meglehet, ez az autentikus előélet is kellett ahhoz, hogy az este katartikus pillanatait elhozza a Caci Vorba. Továbbá a felismerést: beszélhetünk ugyan fúziós zenéről, ám a művészet nem pillanatfelvétel, hanem élő valóság, mindig fejlődik. És legvégül annak megértését: a kultúrákat nem lehet ötvözni, mert − miként Maurice Béjart koreográfus is vallotta − a különféle kultúrák összetartoznak, eleve egységesek. A baklava az elhangzó zenék gyökere, különfélesége és összetartozása miatt is telitalálatnak bizonyult.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!