A Bourne-hagyaték: akcióban az unalom

Véres leszámolás egy legendával: A Bourne-hagyatékkal sikerült kivéreztetni és partvonalra küldeni egy szép emlékű kultsorozatot.

thy
2012. 09. 06. 6:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy játszunk még a címmel: unalomban az akció – ennyi a film, nem sokkal több. A gyorsba’ megcsinált, összecsapott moziba jutott azért itt-ott látványosabb jelenet, de az egész film hangulata olyan, mintha egy Bourne-rajongó filmszakkörös kamasz valami csoda folytán valódinak látszó színészekkel (eddig ilyennek gondoltunk például Edward Nortont) forgathatta volna le a saját Bourne-utánzatát.

Jeremy Renner megbízhatóan izzad ...

Még szerencse, hogy Matt Damon nem akart részt venni ebben a bohóctréfában, így legalább az ő korábbi tündöklésére a szerepben jó szívvel emlékezhetünk vissza. A helyette csatasorba állított Jeremy Renner viszont hiába nyilatkozta azt korábban, hogy a figurában és az egész Bourne-univerzumban rejtőző – és az ügynökös-üldözős filmektől némiképp szokatlan – szomorúság fogta meg, ebből az összetettségből nem sokat sikerült a vászonra vinnie. Izzadni megbízhatóan tud, de ha ezt az alakítást szánta belépőnek az A kategóriás hollywoodi sztárok klubjába, akkor talán nem is volt indokolatlan, hogy eddig parkolópályán döcögött a karrierje.

Szóval a film nyomokban tartalmaz Bourne-ös elemeket – már ha a „szorul a hurok”, illetve a „fogy az idő” dramaturgiát, meg a lakásokban zajló kíméletlen bunyókat ilyennek tartjuk –, ám hiányzik nem csupán a korábbi filmek kissé egzaltált kamerakezelése, hanem a valódi feszültség is. De legalább garantált a folytatás, hiszen ebben a részben szinte semmi nem zárul le és semmi nem kerül a helyére.


...ettől viszont még büntet, annyira unalmas

Azt már ugye eddig is tudtuk, hogy az amerikai kormány nagy titokban, dollármilliókat feccölve a projektbe mindenféle emberfeletti képességekkel rendelkező ügynököket hozott annak idején létre. Csak hát aztán jött a Bourne, és három részen át hozta rájuk a frászt azzal, hogy majd jól lebuknak miatta. Na, ebben a filmben is valami hasonló történik – vagyis ez a szál folytatódik –, ami azoknak, akik látták az előzményeket, kissé álmosító. Aki meg nem látott egy részt sem, az nem tudom, mégis mit élvezhet abban, hogy a Renner játszotta Aaron Cross ügynök megmenti a titkos kormánylaboratóriumban dolgozó – természetesen csinoska – doktornő életét, aki korábban őt is kezelte, ami azt jelentette, hogy telenyomta mindenféle kemikáliákkal a gonosz háttéremberek sötét terveinek megfelelően.

Így lett – Bourne-höz hasonlóan – Cross is egy fizikailag és szellemileg is kimagasló emberpéldány. Ám ahogy lenni szokott, a sötét erők rettegni kezdenek, hogy lebukik a hosszú évek alatt csinosítgatott szuperügynök-fejlesztési terv – többek között egy Youtube videó miatt (!) – ezért úgy döntenek, hogy kivonják a már aktív ügynököket, és felégetik a legapróbb nyomokat is maguk után. Ezért lesz majdnem kétszer egymást után merénylet áldozata a csinos doktornő, akit a jobb sorsra érdemes Rachel Wiesz alakít, és akit – mint már az elhangzott – Cross egy valóban látványos házban egy tömegmészárlós jelenet során kiragad az elmúlás karjaiból.

Ez volt egyébként az egyik jó jelenet a kettő közül, a másik meg az, amikor a laborban akarják eltenni a nőt láb alól, de attól kezdve, hogy hősünk védelmezi, már csak a kínosan hosszúra nyúlt, pörgősnek szánt, mégis semmitmondó jeleneteket sorjáznak a vége feliratig.


A legnagyobb baj, hogy egészen tét nélküli a film. Hiába néz nagyon csúnyán például Edward Norton, mint gonosz háttérmanipulátor, valahogy nincs miért szorítani a menekülő párosnak. Az meg már egyenesen érthetetlen, hogy amikor a gonosz machinátorok a bűvészkalapjukból előrángatnak egy még szuperebb ügynököt – akit ezek szerint arra tartogattak, hogy a nem annyira szuper ügynököket is legyen valaki, aki megölje, szóval már érteni vélem, hogy miért falja fel az USA költségvetését a mindenféle katonai kiadás – akkor ez az ügynök kábé 20 perces motoros üldözéses jelenet után a doktornő egyetlen jól irányzott rúgásától úgy elterül, mint egy krumplizsák.

És most már tényleg kijelenthető: az agyatlanul odatett autós- és motoros üldözési jelenetek olyanok a filmművészet számára, mint a progresszív rockzenekarok gitárszólói: feleslegesek, manírosak, unalmasak, és közben még a sör/pattogatott kukorica is hiába melegszik fel/hűl ki.

(Színes, feliratos, amerikai akcióthriller, 135 perc, 2012. Forgalmazó: UIP-Duna Film)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.