Alanis Morissette, az elszánt anyatigris

Négy év után tért vissza a 38 éves kanadai énekesnő, a kilencvenes évekbeli alternatív rock vadóca.

Rajcsányi Gellért
2012. 09. 18. 7:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarhonban kötelező kűr, hogy megemlítsük Alanis Morissette magyar gyökereit: édesanyja részéről '56-os menekültek leszármazottja, de magyarul csak egyszer próbált énekelni, szóljon, aki megérti a szavait. A karakteres hangú Alanis a tinédzser éveitől kezdve dörömbölt a zeneipar kapuin: két nagyon is felejthető (és el is felejtett) dancepop lemez után a '95-ös Jagged Little Pill-lel jött el a nemzetközi áttörés: az alternatív rockra és poszt-grunge-ra váltó, dalaiba és fellépéseibe egész lelkét beleadó kanadai csaj az MTV-korszak egyik ikonja lett, gondoljunk csak az Ironicra vagy a You Oughta Know slágerre. A vagány, de önelemző, kicsit spirituális, new age-es, kicsit bohém, de nagyon tudatosan élő, a jó ügyek mellett mindig elkötelezett Alanisszel a kilencvenes évekbeli fiatalok milliói tudtak azonosulni szerte a világon.


Az ez után következő sorlemezeken végigkísérhetjük Alanis Morissette megváltozását és beérését. A sötétebb, karcosabb rock előbb U2-s szárnyalásokká, majd egyre finomabbra polírozott soft rockká változott; az intimebb megszólalást monumentálisabb hangzás váltotta fel. Mindeközben az eleinte tépelődő, önfeltáró, szerelmeket és érzelmeket pőrén a közönség elé táró szövegek az univerzális, spirituális szeretet közhelyes és távolságtartó megvallásaivá váltak – köszönhetően Alanis keleti utazásainak és jógaleckéinek. Mindezek kiteljesedése a Havoc and Bright Lights című új lemeze.

Az utóbbi években a Kanadából Amerikába költözött énekesnő megházasodott, gyermeke született, és mi másról is szólna friss albuma, ha nem az anyaságról. Az albumnyitó Guardian egy rádióbarát, életteli, lendületes örömóda a gyermekhez, akit anyja minden rossztól megvéd. A klip Wim Wenders Berlin felett az égjét (és a U2 Stay című klipjét) idézi: az énekesnő angyalként nézi az embereket a metropolis házai fölött. Kis visszalépés ez tőle, hiszen a Dogma című, a vallásosságon tisztelettudóan ironizáló Kevin Smith-filmben magát a játékos kedvű Istent alakította Alanis Morissette. A Guardian egy erős, szerethető dal az elszánt anyatigrisekről; tökéletes Alanis-sláger, egyből a legjobb dal a lemezről.
A 12 számos lemez izgalmasabb pillanatai egyértelműen a Guy Sigsworth producerrel (Björk, Madonna, Goldie) felvett dalokhoz kapcsolódnak. A Woman Down masszív elektrorockra épülő protestdal a nőket alázó férfiak ellen. A Celebrity egy, a tudatos popsztároktól mindig elvárt celebkritikus dal, közhelyes ejnyebejnye érdekesebb, kaotikus elektronikus rockba csomagolva. A Lens keletiesen lebegő hangszőnyegekkel, U2-s csilingeléssel díszít egy szokásos Alanis-féle párkapcsolati vallomást. Innentől középutas, középszerű soft rock, elektropop kíséri Alanis még mindig fényesen csengő vagy érzelmesen suttogó hangját: egy hosszú utat megjárt kismama őszinte dalai ezek a boldog pillanatokról, esetleg a nehézségekről, amelyek után úgyis jönnek a boldog pillanatok. Alanis Morissette révbe ért, s ennek örül, örüljünk hát mi is.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.