Art déco: fotókollekció Budapest másodvirágzásáról

Hatalmas online fotógyűjteményt hozott létre az elmúlt években egy civil művészetrajongó az art déco korszak budapesti és vidéki emlékeiből.

Rajcsányi Gellért
2012. 09. 19. 15:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Art déco? A dekoratív stílust a húszas, harmincas és negyvenes évek egyik fontos irányzataként tartják számon, bár a kifejezés maga csak 1968-ban született meg. Az építészet, a design, a divat, a festészet és számos más modern művészeti ág terén megjelenő eklektikus stílus a masszív neoklasszicizmust vegyítette modernizmussal és a szecesszióra visszautaló, dekoratív díszítésekkel.

Az art déco a legtöbb korabeli művészeti irányzattal szemben nem képviselt szigorú filozófiát, nem volt politikai üzenete sem, nem születtek kiáltványok és memorandumok a nevében – egyszerűen a minőségi és dekadens elegancia aktuális stílusa volt rövid virágzása idején. S hol máshol töltődne fel értelmi, érzelmi és jelentéstöbblettel, ha nem az egykor szebb napokat látott, megviselt kelet-európai metropoliszokban, közöttük Budapesten.

 

Ennek krónikása Bolla Zoltán: a '75-ös születésű, reklámiparban dolgozó fiatalember a századforduló és az azt követő évtizedek művészetének, különösen építészetének igazi rajongója hosszú évek óta, aki évek hosszú munkájával több ezres fotógyűjteményt publikált a stílusról az interneten.

Sir Nikolaus Pevsner, német-brit művészettörténész építészetről szóló könyve hatására szeretett bele először a korszakba, majd felfedezte magának a brit Arts and Crafts mozgalmat, amely a modernitás, a hagyományok és a kézművesség minőségi ötvözetén dolgozott az építészet területén (emléküket többek között remek, kortalan brit és amerikai udvarházak őrzik). E mozgalomból sokat merített a legendás Kós Károly is, aki magyar viszonyokra igyekezett értelmezni a céljaikat. „Beszippantott ez a világ” – mondja a fotókrónikás, aki Gerle, Kovács és Makovecz nyomdokain igyekezett mindent megismerni a hazai századfordulós építészet új törekvéseiről és annak esetleges külföldi előzményeiről és párhuzamairól.


Az ekkor már a várost és az országot járó Bolla a korabeli irányzatok evolúcióját követve jutott el az art décóig. „Ez a nem is modern, de nem is konzervatív jelleg, az átmenetiség, a köztesség érzete, a századvégi historizmus és a klasszikus modernizmus túlzásaitól való távolságtartás fogott meg benne” – árulja el lapunknak. Az art déco előzményei szerinte már az első világháború előtt is megjelentek néhány budapesti épületen – elsősorban Lajta Béla és korábbi munkatársai, a Löffler- és a Román-fivérek munkásságában –, majd a két háború közötti Magyarország néhány konszolidált évében érte el a stílus a virágkorát, mielőtt a második világháború, majd a szocialista esztétika ki nem mondta rá a halálos ítéletet. A hazai art déco így a művészetkedvelő ínyencek desszertje maradt, kevésbé feldolgozott emlékeire úgy kell vadászni a fővárosi utcákon és vidéken.

Bolla az art déco kultúrtörténeti hátteréről elmondja: a stílus messze állt a Horthy-korszak sokáig támogatott neobarokk építészeti világától, s elsősorban az újdonságra jobban nyitott nagyvárosi zsidó nagypolgárság kedvelte. A századfordulós építészettel ellenben, kevés volt az egységes szellemben, kívül-belül, stílustisztán tervezett épület: nagyrészt az volt a jellemző, hogy az akkor még névtelen, dekoratív stílus kisebb elemeit használták fel eltérő stílusú és konzervatívabb tömegképű épületeken az egyes építészek. A magyar art déco építészet nem rendelkezett központi, karizmatikus művész-vezérekkel – mint a századforduló Lechner Ödöne, Lajta Bélája és Kós Károlya –, nem volt saját iskolája, csoportosulása sem. Lajta Bélánál kiemelte: „Zsenijével »ráhibázott« a 10-20 évvel később nyugaton jelentkező szerkezeti és dekorációs újdonságokra, mindezt világszínvonalon.”


A két háború közötti eklektikus stílus izgalmas eredményeket hozott, amiket Bolla Zoltán igyekszik teljes körűen feltérképezni. Mintegy háromezer képet töltött már fel a netre: az épületektől indult, de most már a részletekre, az ornamentika finomságaira koncentrál fotógyűjteményében. Hétről hétre járja Budapest utcáit, és akár napokra elmegy vidékre fotózni – ahogy bejár a tervtárba is, hogy adatokat gyűjtsön az épületekről. Kedvenc art déco pillanatai közé tartozik az 1929 előtti és utáni 2-3 évből a Gyöngyösi utcai Freund Dezső-féle székesfővárosi, kislakásos „Hiszekegyház”-bérház; a debreceni, Hatvani utcai, stílustiszta Sajó István-épület; a pécsi professzorok lakóháza; Martonosi Baráth Lajos, Porgesz József Kelenföldön álló épületei; Szőke Imre pesti bérházai; Rimanóczy Gyula korai és Wälder Gyula késői klinkertégla építészete.

A fotók elkészítése után az épületekhez kapcsolódó adatok, történetek megosztásával, bloggal, esetleg egy könyvvel szeretné majd folytatni munkáját – ahogy szabadideje engedi –, hiszen továbbra is rajong ezért a Magyarországon nem koherens, rövid életű, de annál izgalmasabb stílusért.

A „Gombold Újra” pályázat törekvéseire is kitér, amikor felhívja a figyelmet arra: a magyar ornamentikát már a későszecesszió és az art déco is kreatívan, izgalmasan értelmezte újra és modernizálta. Van hát miből építkezni, ha a hagyomány és a modernitás ötvözetét keressük, nem feltétlenül kell mindig a XIX. századi mintákat alkalmaznunk. Végezetül – ez utóbbihoz kapcsolódva – Kozma Lajos nemzetközi hírű építész és iparművész szavait idézi: „[...] A magyar tradíció nem azt jelenti, hogy azt csináljuk, amit már eleink is megcsináltak! Nemhogy elfelejtsük mindazt, ami Szent István óta történt, hogy folytassuk a rovásírásnál, ott, ahol Kupa vezér nyakas magyarjai elhagyták. Hanem igenis jelenti, hogy azt csináljuk, amit eleink: Kelet és Nyugat hídján állva (sokszor őrtállva) a magunk paraszti gőgjét, díszítő készségünket forrasszuk össze a nyugat pallérozott tudásával. [...] Nem nehéz újnak és modernnek lenni. Csak belső ösztönökre kell hallgatnunk és nem szabad elfelejtenünk, hogy mire tanít a magyar tradíció, mire vágyunk, mit akarunk.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.