Előkerültek a szelíd motoros elveszettnek hitt fotói

Dennis Hopper negyven éve elveszettnek hitt fotógyűjteménye tekinthető meg újra a világon először egy berlini kiállításon, amelynek látogatói megtudhatják, hogyan látta a hatvanas években a színész, rendező, művész hazáját, az Egyesült Államokat.

Grund
2012. 09. 20. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A neves Martin-Gropius-Bauban szerdán megnyílt kiállítás a Szelíd motorosok című, mára már kultikus film révén világhírűvé vált Dennis Hopper több mint négyszáz felvételével csalogatja az érdeklődőket. A fotók révén újra megelevenednek a hatvanas évek, az Egyesült Államokban  megélt forradalmi hangulat. „Olyan, mintha az apám újra elmesélné ezt a történetet” – mondta Berlinben a színész–rendező lánya, Marin Hopper.


A The Lost Album című kiállításon felsorakoztatott kisméretű fotókon Andy Warholtól Robert Rauschenberg festőn és Paul Newman színészen át Jane Fondáig az amerikai avantgárd szinte valamennyi jeles alakja feltűnik. A képek egy része belsőséges családi felvétel, és vannak költői tanulmányok is, amelyek az amerikai városok sötét bugyrait mutatják be.


A gyűjteményt tavaly fedezték fel öt porlepte kartondobozban. A 2010-ben elhunyt Hopper maga válogatta ki őket egy 1970–71-es amerikai kiállításra. A tárlat után a fotók elfeledve hevertek egy pincében, míg a Martin-Gropius-Bau egyik kurátora a nyomukba nem eredt. A felvételeket tartalmazó egyik dobozra például az volt írva, hogy karácsonyfadíszek.

„Kisebb szenzáció, hogy megtarthatjuk ezt a kiállítást” – vélekedett Gereon Sievernich, a berlini intézmény igazgatója. A tárlat érdekessége, hogy a képeket Hopper jegyzetei és a negyven évvel ezelőtti kiállításról készült fotók alapján rekonstruálták. A mostani kiállítás anyaga azonban bővebb a réginél: a fotók jó részét még nem láthatta a közönség.

A képek sokat elárulnak magáról a művészről is. A James Dean fémjelezte filmekben aratott első sikerei után – az ötvenes évek második felében – Dennis Hopper kegyvesztett lett Hollywoodban. 1961 és 1967 között a fotográfia volt az egyetlen művészeti ág, amelyben ki tudta fejezni magát, csak utána jutott csúcsra a Szelíd motorosokkal, hogy aztán később az alkohol és a drog mámorába süllyedjen. „Ezekkel a képekkel soha egy centet sem kerestem, csak vitték a pénzt, de legalább életben tartottak” – írta egy alkalommal.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.