Festészet a kommunizmus ellen

A román festészetnek a kommunista propagandával dacoló vonulatát bemutató, nagyszabású kiállítás nyílt Bukarestben, A művész és a hatalom – a román festészet 1950-1990 között címmel.

Grund
2012. 09. 30. 15:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A művészetet propagandaeszköznek tekintő rendszerben a szocialista realizmus volt a meghatározó irányzat, de a hivatalos elvárással szembeforduló, azt kijátszó, vagy ellene nyíltan lázadó alkotások is születtek Romániában – olykor azon az áron, hogy nem kerülhettek a közönség elé. Ezekből gyűjtött össze és állított ki több mint hatszázat a Román Nemzeti Könyvtár hatalmas csarnokaiban a tárlat ötletgazdája és kurátora, Ruxandra Garofeanu műkritikus.

– Már önmagában az is ellenállás volt akkor, ha a festő tisztességesen végezte munkáját, és azt festette meg, amiben hitt. Itt számos alkotócsoport munkái együtt szerepelnek: egy-egy elfogadott mester védőszárnyai alatt, művésztelepek menedékében a fiatal alkotók olykor megélhették művészi szabadságukat és tudatosan szembementek a hatalom által erőltetett, kötelező irányzattal. Nézze meg: csupa sötét szín, fásult, meggyötört arc. Megfestették persze a megrendelt témákat is, van itt aratás, termés, eke, de amint látja, a véres áldozatokkal járó kollektivizálás időszakának parasztportréiról nem a hatalom által elvárt boldogság sugárzik – mondta el a kiállítás kurátora. Garofeanu hozzátette: a kiállítás anyagának több mint húsz százaléka most került először a nagyközönség elé.

Mihai Olos „43 (az univerzális városba zárva)” című festménye egy kocka alakú dobozt ábrázol, amelyből emberi karok, lábak, fejek lógnak ki. Cristian Paraschiv A juh című alkotása egy birkanyírást jelenít meg fekete-fehér grafikai megoldással, ám az állat gyapja a román nemzeti színekkel megfestett, piros-sárga-kék Románia-térképként, cafatokban hull a földre. Stefan Caltia Vaskazán című festményén lehegesztett szájú vasember fő egy üstben, mögötte egyik szabadulni próbáló társának szájából béka ugrik ki.

A tárlaton visszatérő motívum a vörös: mind a festmények színvilágában, mind pedig címükben és jelképrendszerükben. Feltűnően sok helyütt látni – a kommunista hatalom által tiltott, legfeljebb megtűrt – vallásos jelképeket is, vagy a bezártság és szabadulás motívumait. Sok az ironikus társítás, az áthallásos cím, számos avantgárd, kubista, sematizált alkotás látható a tárlaton: egyik sem volt a kommunizmus elnyomó gépezetének kedvére való. A negyvenéves korszak eddigi legátfogóbb kiállítási anyagát a román művelődési tárca, 27 nemzeti múzeum, valamint harminc hazai és külföldi magángyűjtemény támogatásával, több mint kétéves munkával állította össze a szervező ArtSociety Alapítvány elnöke, Ruxandra Garofeanu. A tárlat december másodikáig tekinthető meg a Román Nemzeti Könyvtárban.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.