Ilyen volt az Orosz Birodalom

Szergej Prokugyin-Gorszkij felbecsülhetetlen értékű fotói egy egyáltalán nem idilli, de annál sokszínűbb birodalom emlékét őrzik.

Rajcsányi Gellért
2012. 09. 17. 17:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szergej Prokugyin-Gorszkij (1863–1944) élete és munkássága igazi keresztmetszetét adta a századforduló Oroszországának: katonai érdemekkel büszkélkedő nemesi családból származott, s miután a família Szentpétervárra költözött, az ifjú Szergej kémiát hallgatott az egyetemen, maga Dmitrij Mengyelejev tanította őt a tudományra. A korabeli elit gyermekeihez hasonlóan azonban nem vált szakbarbárrá: zeneelméletet és festészetet is tanult Oroszországban, majd Berlinben hallgatott a fény és a kémiai folyamatok kölcsönhatását tanulmányozó fotokémiát.


Az ifjú tudós aztán elvette egy orosz nagyiparos leányát, majd az após egyik üzeménél helyezkedett el vezetőként, de eközben hobbijának, a fotográfiának is hódolt. Miután egy színessé varázsolt fotókiállítását maga II. Miklós cár is megtekintette 1909-ben, a fellelkesült imperátor minden segítséget megadott Prokugyin-Gorszkijnak, hogy bejárhassa és megörökíthesse Oroszország minden sarkát. A kémikus-fotográfus tíz év alatt tízezer fotót szándékozott készíteni a birodalomról: országjárását még az 1917-es forradalom után is folytatta, de egy évre rá végül elhagyta hazáját, s Párizsban élt haláláig.

Prokugyin-Gorszkij nem egy különc csodabogár volt: tudományos felkészültséggel fejlesztette ki technikáját, és Oroszország-túráin sem csak összevissza kattintgatott: tudatosan igyekezett dokumentálni a sokszínű birodalom tájait, a különböző népek ruházatát, szokásait, mindennapi munkafolyamatait. Prokugyin-Gorszkij egy bonyolult eljárással tudta színessé változtatni fotóit: a felvételek alapja három fekete-fehér fotó volt, amelyekhez vörös, zöld és kék előtéteket használt, s végül a három alapszín rétegeinek összeillesztésével és más szűrőkkel érte el a valóságközeli színhatásokat.


Becslések szerint 3500 negatívja volt, mielőtt elhagyta volna Oroszországot, de a háború és a forradalom viszontagságai alatt mintegy a felét elvették tőle, vagy elvesztek a felfordulásban. Az egy párizsi pincében kallódó gyűjteményt végül az amerikai Kongresszusi Könyvtár vette meg az örökösöktől 1948-ban. A washingtoni kollekció 1902 negatívot és 710 albumnyomatot tartalmaz, amelyeket 2000-ben kezdtek el digitálisan feldolgozni, s végül a nagyközönség számára elérhetővé tenni az interneten. A munkára felkért Walter Frankhauser fotós egy digikromatográfiának nevezett eljárással tudta újra színesben bemutatni az orosz tudós-fotográfus különleges fotógyűjteményét – melynek nagy felbontású negatívjait azóta külön is el lehet érni a neten, hogy bárki kísérletezhessen velük.

A kollekciót külön szekciókra (építészet, etnikai sokszínűség, közlekedés, dolgozó emberek) bontották, s számos fotó megszületésének, témájának pontos adatait is mellékelték, hála az akkurátus orosz fotográfusnak, aki egy gyors vizű hegyi patak mentén önmagát is megörökítette keménykalapjában, elegáns öltönyében, vándorbotjával a kezében.


Így szinte vele együtt járhatjuk be a cár birodalmát a Pamír-hegység mecsetjeitől Bukhara gólyafészkes tornyain át az európai Oroszországban fekvő kolostorokig és gyártelepekig. A szamarkandi dinnyeárus, a krumpliszedő szerzetesek és a kacsalábon forgó fa szélmalmok éles ellentétben állnak a korabeli nagyipar Oroszországban megjelenő csodáival, mint például egy óriási generátorral, amelyet az adatok szerint Budapesten gyártottak. Szemébe nézhetünk a Kelet régi rendjében élő, ma már mesebelinek ható, korabeli öltözetű embereknek: orosz parasztlányoknak, dagesztáni harcosoknak és zsidó iskolás gyerekeknek, vagy akár Oroszországban senyvedő osztrák–magyar hadifoglyoknak is. Alim Khan, Bukhara büszkén pózoló emírje mintha az Ezeregyéjszakából lépett volna ki elénk.

 

Szergej Prokugyin-Gorszkij felbecsülhetetlen értékű fotói egy egyáltalán nem idilli, de mégis természetesen sokszínű és emberközeli birodalom sajátosságait örökítették meg, amelyek hamarosan elsüllyedtek a kommunista forradalom dühödt múlteltörlése és a szabványosított, szokásaitól és hagyományaitól megfosztott szovjet embertípus megteremtése során.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.