Magyar dizájnerek Londonban

A Pos1t1on tervezőiroda szeptember 19. és 22. között Londonban állított ki a 100% Design vásáron. A csoport egyik alapítóját, Simonfalvi Bencét kérdeztük.

Szilágyi Bundi András
2012. 09. 24. 16:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miből és kikből áll a Pos1t1on?
– 2009-ben jött a gondolat Esztertől (Kavalecz Eszter formatervező) és tőlem. Azóta sokan csatlakoztak és távoztak is, de talán nem is az embereken van a hangsúly, hanem azon a koncepción, szemléleten, látásmódon, amit kialakítani igyekszünk. Szeretnénk, ha a Pos1t1on lassan márkává válna, s így nemcsak a tervezéssel, de a termékekkel és rendezvényekkel is lehetne azonosítani. Alapvetően viszont tervezőiroda vagyunk: alkalmazott kreatív területeken dolgozó emberek csoportosultak annak érdekében, hogy átfogóbb dizájnprojekteket tudjunk megvalósítani. Ennek a működése korábban csupán feltételezés volt, de az elmúlt két évben visszaigazolást kaptunk arról, hogy valóban van létjogosultsága a multidiszciplináris tervezésnek. Ez azt jelenti, hogy a Pos1t1on az alkalmazott kreatív területek (grafikai tervezés, branding, arculattervezés, csomagolástervezés, webdizájn, bútortervezés, belsőépítészet) nagy részén naprakész technikai és szemléletbeli tudással rendelkezik, és ezek kombinálásával tudunk a kisebb igényektől a kiterjedtebb dizájnfeladatok megoldásáig szolgáltatást nyújtani.


Hogy sikerült az első két év, amelynek a végén eljutottatok Londonba? Kevés magyar dizájner cég kelti fel az érdeklődést Angliában, a britek számára hazánk „fly over country”. Magyar cégtől az is ritka, hogy három év alatt befusson.
– Leginkább a szolgáltatások piacán – vendéglátás, szórakoztatás, lifestyle – kapunk megrendeléseket, olyan induló projekteknél, ahol a nullából építünk fel egy kreatív koncepciót, márkát. Ebben, úgy érzem, sikerünk volt több helyen is. Amúgy az elmúlt két év sok lemondással és kompromisszummal járt. Nem volt tapasztalatunk semmiben, gyakorlatilag egyetem után rögtön saját céget kezdtünk építeni. 2010-ben készítettünk egy üzleti tervet, amelyben a következő tíz év teendői vannak benne. Ezt valósítjuk meg „step by step”. A fontos, hogy tartsuk magunkat az eredeti koncepcióhoz.

A koncepció valóban fontos, de még fontosabb a gördülékeny megvalósítás: a dizájner tervez, de ki végez ez esetben? Hogy valósul meg egy Pos1t1on-projekt?
– Röviden: a dizájner tervez és végez. A munka éjjel-nappali elfoglaltság.

Ez azt jelenti, hogy ti faragtok, fúrtok, kárpitoztok, festetek saját kezűleg?
– Nem, pedig érdekes volna. Egyben vagyunk ugyanakkor projektmenedzserek, tervezők, cégvezetők, titkárnők, pszichológusok, és próbálunk érteni olyan szakipari kérdésekhez is, amit nem tanultunk.

Épül-e már a dizájnhoz háttéripar? Régen a dizájner a gyárban dolgozott, előtte a mesterekkel dolgoztatott, akik egyébként elég nagy urak voltak. A XXI. században hogy lesz koncepcióból projekt, tervből tárgy?
– Nincs kiforrott háttérgárda, amely a részfeladatokat elvégezné. Folyamatosan vannak gyakornokaink, de ők nem önállóak. Ugyanakkor nagyon szoros baráti viszonyban vagyunk kivitelező és szakipari csapatokkal, generálkivitelezőkkel, gépészekkel, asztalosokkal, lakatosokkal, kárpitosokkal. A jó hangulat és szervezés miatt lassan, de biztosan épül ez a kör is. Egyelőre „csináld magad” mozgalom. Idővel természetesen a költségek optimalizálása miatt az a cél, hogy meglegyen a saját gyártókapacitás, de ez sok száz millió forint beruházást jelentene.

Hogy jutottatok ki Londonba? Mit tud egy magyar dizájnercsapat, mivel képes felkelteni az érdeklődését a londoni dizájnfogyasztók elkényeztetett rétegének?
– A félreértéseket elkerülendő nem a britek hívtak minket. A 100% Hungary a magyar állam által szponzorált projekt. A szervezője a HITA (Hungarian Investment and Trade Agency), amely 11 kiállítót vitt ki a szeptember 19. és 22. között rendezett szakvásárra. Egy 70 négyzetméteres, hazánkat bemutató standon vagyunk jelen, s többek közt például a Zsolnay is kiállít, ami azért fontos, mert amellett, hogy ez a legnagyobb brit szakkiállítás, nagyon sok nemzetközi újságírót, tervezőt, szakmabelit vonz. A három napból kettő csak a szakmának szól, és egy nap van fenntartva a látogatóknak. Leginkább a kölni vagy milánói szakkiállításhoz tudnám hasonlítani.


Hogyan illeszkedtek ide? Mi a Pos1t1on pozíciója a globális dizájnfogyasztói monokultúrában és a magyar dizájn területén?
– Mi alapvetően a funkcionalista irányt képviseljük, amiben benne van egyfajta letisztult esztétika is, amire vagy bukik valaki, vagy nem. Ma már tudjuk, hogy nemzetközi szinten milyen piacok vevők erre, és ez sajnos elsősorban nem a magyar. Itthon hasonló gondjaink vannak, mint az ilyen cégeknek általában, ezért egy ideje már nem ide koncentrálunk. Tárgyalások folynak a külföldi forgalmazásokról, de ez lassú folyamat, idő, mire beérnek az erőfeszítéseink.

Terveztek és kiviteleztek, ez részben iparművészet, a stílusotok azonban, ha úgy tetszik, a laikus szemek számára trendi minimál, kisvállalkozás vagytok nagyra törő márkaambíciókkal.
– Nehéz kérdés, nem is tudnám ezt egyszerre megválaszolni. Úgy gondoljuk, és valójában tapasztaljuk, hogy ez a sajátos közép-európai elszigeteltség kitermelt valami olyan produktumot, életérzést, hangulatot, amit nehéz egyértelműen megfogalmazni, viszont egzotikusnak látszik Nyugatról is és Keletről is. A Pos1t1on mint álláspont vagy mint szubjektív nézőpont is értelmezendő. Közép-Európa is egy sajátos „position”. Ma már nemcsak a Nyugat létezik mint felvevőpiac, hanem ott van Japán, Kína és az arab térség is, ahol komolyan érdeklődnek a minőségi dizájntermékek iránt. Ezt szeretnénk meglovagolni és magyarként megjelenni külföldön. Arról nem is beszélve, hogy ezekben az országokban Magyarország nem Kelet-Európa, hanem Európa.

A finnek évtizedek óta raknak állami pénzeket a dizájnba, a magyarok viszont csak akkor, amikor éppen úgy esik. A hetvenes években a tömeggyártás beindulása nem eredményezte a minőség javulását, sőt. Volt a házgyárikonyha-program meg a játékprogram, lett pár szép kiöntőnk meg Rubik-kockánk, aztán vége.
– Az egy diktatórikus rezsim alatt zajlott, valódi szakmai és piacelemzési háttér nélkül. A politikától távol tartjuk magunkat, és igazából a dizájn esetében a számok, a minőség beszél, a többi nem számít. A dizájner függetlenségét a minőségi munka biztosítja.

Kell a pénz az államtól, a háttér, de igazából nem nagyon számíthatsz rájuk. A piac viszont kegyetlen, ahol az erősebb kutya érvényesül. És hát onnan is inkább ellenszelet kaptok.
– Ez is üzlet Ha vannak számok, amiket fel tudunk mutatni, lesz olyan, aki beáll mögénk. Már egy ideje dolgozunk azon, hogy a Pos1t1on pályáját számokban is be lehessen mutatni. Már találtunk olyan szakembereket, akik látják a cégben a fantáziát. Pénz ide, pénz oda, a mi generációnk már más lesz.

London mérlege. A Dezeen, az egyik legnagyobb nemzetközi dizájnportál meghívta Kertész Attilát, a Pos1t1on tervezőjét egy privát összejövetelre , valamint a francia Elle Decortól és New York-i szakvásároktól is jött megkeresés. A kapcsolatteremtés a legfontosabb haszna az ilyen vásároknak, és a külföldi partnerek is a minőséget nézik. Rengeteg az új keleti kapcsolat, szóval a vásár már másnap rendkívül pozitív dolognak mutatkozik.

Október 5-én egy itthoni, budapesti bemutatót is tartanak a legújabb, általuk tervezett étteremben, a Zónában, a Duna-parton (Lánchíd utca 7–9.). Ez a Design Hét programjának részét képezi. Mindenkit szeretettel várnak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.