– Ezek úgy néztek ki, mint a mi kódexeink?
– A maja kódexek leporellószerűen voltak összehajtva. Szarvasbőrből vagy kéregből készült csíkot kell elképzelni, amit mészstukkó borítással vontak be. A keresztény hódítók természetesen megpróbálták felszámolni a tanaikkal ellentétes helyi vallást, ezért az akkori yucatáni püspök, Diego de Landa 1562-ben rengeteg kódexet vettetett máglyára. Ugyanakkor érdekes módon ő volt az is, aki rengeteg mindent lejegyzett a maja kultúráról, és később az ő munkái alapján lehetett megfejteni a maja írást és az időszámítást is. A spanyolok minden pusztítása ellenére is fönnmaradt három maja kódex, azután ott vannak a már említett sztélék, illetve van egy olyan szöveg is, amit a maják a saját nyelvükön, de már latin betűkkel írtak le a spanyol hódítást követő időkben. Ez a maják teremtésmítoszát meséli el. Ezekből állnak össze az információink. Hogy a kérdésre is válaszoljak: arról konkrétan nem beszélnek, hogy ezúttal hogyan fog elpusztulni a világ.
– A maják népszerűségében nyilván Mel Gibson filmjének, az Apocalyptónak a sikere is szerepet játszott. Bár most kicsit elbizonytalanodtam, hogy a film tényleg a majákról szól-e, hiszen abban nem egy letűnt birodalmat látunk.
– A klasszikus maja civilizáció nagyjából az időszámításunk szerinti IX. századig létezett, aztán váratlanul és néhány évtized alatt összeomlott. Érthetetlen, hogy miért kezdték el annak idején az események ennyire mániákus feljegyzését, és ugyanolyan érthetetlen, hogy miért hagytak fel vele hirtelen. Hiszen volt olyan város, ahol száznál is több sztélét találtak, de ezek felállítása hirtelen abbamaradt. A maják persze továbbra is a régi helyükön éltek, és volt még egy felívelése a civilizációjuknak, de ez addigra, mire a spanyolok megérkeztek, szintén hanyatlásnak indult, és a hódítók csak a régi dicsőség árnyékával találkoztak. Mintha az egykori visegrádi palotaegyüttes helyén már csak egy mezőváros vegetálna. A film központjában a klasszikus maja civilizáció végpontja áll, amikor még minden virágzik, hiszen a filmben is láthatók például nagy építkezések, csak éppen az üzenet az, hogy ha ez így zajlik tovább, romlás lesz a vége. A film végi csavar viszont, amikor találkoznak a partraszálló spanyolokkal történetileg hiteltelen, hiszen ilyen városok akkor, a XVI. század elején már nem léteztek. Ennek ellenére a filmben nagyon törekedtek a hiteles városkép és a korrajz bemutatására, a korszak egyik legelismertebb szakértőjét kérték fel ehhez.
– Ha már a partra szálló hódítók szóba kerültek: tényleg létezett olyan legenda, ami alapján a dél-amerikai indiánok visszatérő fehér istenekként fogadták az európaiakat?
– A maják esetében nem ismert ilyen mítosz, de a velük szomszédos aztékok esetében igen, mi szerint egy szakállas fehér ember fog érkezni a tenger felől. Ez összefüggésben van egy mitikus uralkodó, Ketzalkóatl vagyis Tollaskígyó történetével. Isten volt és a tudás elhozója, és nem kizárt, hogy történelmileg is létező személy. Vele kapcsolatban létezett az a mítosz, hogy tengerre szállt és elhajózott, de majd vissza fog térni fehér szakállas ember képében. Ma már lehet tudni, hogy ez az eleme a történetnek a spanyol hódítás után rakódott csak rá a mítoszra.
– Nem minden történész rajong a „mi lett volna, ha” típusú kérdésekért, de ha rejtélyes módon nem omlik össze a maja civilizáció, másként alakult volna a földrész történelme?
– Ha ez nem következik be, akkor se történt volna másként. Hiszen ott van az azték főváros példája. Közel kétszázezer lakosával az akkori világ – az 1510-es évek végéről beszélünk – tíz legnagyobb városa közé tartozott. Maga az azték birodalom pedig sokmilliós állam volt. Mégis elsöpörte kb. ötszáz spanyol. Még szélsőségesebb példa az inkáké, akik talán még az aztékoknál is szervezettebbek voltak, mégis elbuktak, pedig csak 170 spanyol támadt rájuk, ráadásul ágyúk nélkül. Úgy győzték le őket, hogy a spanyolok több mint egy éven keresztül egyetlen egy embert se vesztettek, pedig több csatát is megvívtak. Sok oka lehet ennek, többek között az is, hogy egyes indián népek is a spanyolok mellé álltak. Ráadásul a spanyol katonák és az ellenségeik közötti erőviszonyok különbségét ahhoz lehetne hasonlítani, mintha vadászpuskával akarnánk hatástalanítani egy tankot. Parittyák és buzogányok álltak szemben a korszak legjobban kiképzett fegyvereseivel, akik számos háborúban vettek már részt, és kis túlzással gladiátornak számítottak a maguk idejében. Ha létezett volna még a maja civilizáció, azt ugyanúgy elsöpörték volna.
Aki az előadásokon elhangzottakat az Interneten is követni szeretné, az már most hasznos információkat találhat az Itt a vége nevű oldalon. Az előadásokkal kapcsolatos praktikus információk (időpontok, az egyes előadások témái) megtalálhatók a Néprajzi Múzeum honlapján.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!